Бургас се превърна в емблема на уикенд туризма
Радовеста Стюърт е директор на създаеното преди няколко години Общинско предприятие „Туризъм”. Тя пое важния пост през 2019 г. и от тогава рекламата на Бургас като туристическа дестинация се подобри значително, таргетирайки страни от Европа и важния вътрешен пазар. Стюърт бе шеф на дирекция „Младежки дейности” в Община Бургас и пиар на Регионалния исторически музей. Разговаряме с нея във връзка с продължаващите и вече утвърдили се тематични уикенди, за да разберем какво предстои тази година в туристическата програма на общината.
- Г-жо Стюърт, тематичните уикенди в Бургас се наложиха като запазена марка на града. Какво предстои през тази година в това направление?
- Бургас се превърна в емблема на уикенд туризма за 4 години. Идеята с тематичните уикенди възникна през 2020 г. - първата от пандемията - когато туризмът беше в най-ниската си точка. Оригиналната концепция беше да рекламираме Бургас на вътрешния пазар, който тогава беше най-силен заради редица ограничения за международните пътувания. Наложихме успешно този модел и наистина често срещам хора от вътрешността на страната, които знаят много добре за тематичните уикенди и често дори мои познати ме питат с интерес какво предстои.
Много от оригиналните концепции ще се завърнат и тази година. Ще има етно и миден уикенд, които са едни от най-успешните. Разбира се, всички очакват и SPICE уикендът, който съчетаваме с превърналия се също в традиционен фестивал на музиката от 90-те. Програмата тази година ще продължи най-малко до края на септември, а най-вероятно и до средата на октомври. В края на седмицата предстои тематичен уикенд, свързан с 24 май - Деня на буквител. В петък ще има празнични шествия, а ден по-рано - на 23 май, абитуриентите ще преминат по централните улици на града. Това е наистина много интересно, особено за чуждестранните туристи, но в същото време е чудестно и за родителите на дванадесетокласниците, и за самите младежи.
- През последните години започна една доста успешна и таргетирана маркетинг кампания, която цели да представи Бургас пред чуждестранния турист. На туристи от кои държави ще се наблегне тази година?
- Основен наш таргет са държавите от Средна Европа, както и Полша, и Великобритания. Това са нашите партньори по програмата на Министерството на туризма за реклама на Българското Черноморие. Крайната ни цел е да постигнем дълготраен положителен ефект. Като се позиционираме в Европа тази година, очакваме ефектът да бъде видим следващия сезон. Вече обаче виждаме ефект от кампанията ни през 2024 г., защото отсега стана ясно, че има около 10% ръст на записванията от Великобритания за Лято 2025.
- Говори се за удължаване на летния сезон, който по традиция продължава едва 3 месеца. Възможно ли е това и каква е идеята на ОП „Туризъм”?
- Летният сезон продължава до края на септември и дори до средата на октомври. Това е така поне според туроператорите, тъй като до тогава има чартъри и редовни полети. Идеята ни е да удължим сезона, използвайки крилата му в двете посоки - късна пролет и ранна есен. Говорим за месеците април-май и септември-октомври. Желанието ни е те да са изпълнени със събития, които да помогнат да се напълнят местата за настаняване в Бургас. Това може да стане по няколко начина. Вече имаме наложени успешни практики, които помагат. Една от тях е организирането на спортни събития. Наскоро измина Световната купа по акробатика, заради която в Бургас дойдоха над 800 международни състезатели. ОЗК „Арена” е най-големият закрит плувен басейн в България и там също се провеждат редица събития - както национални, така и международни. Не бива да забравяме, че и градът ни има огромен потенциал като дестинации за тренировъчни лагери.
- Ченгене скеле също е доста предпочитана дестинация, откакто бе извършен ремонта и изграждането на Културния комплекс. Предстои ли нещо там?
- Тази година всъщност той ще е „черешката на тортата”. Комплексът се разраства все повече, а с добавянето на новата зона за wakeboarding интересът към него е още по-голям. Там се предлагат различни услуги, които събират туристи от всички възрастови групи. Очакваме старта на големия триатлон. Ще кажа само, че предстоят много културни мероприятия, концерти на известни български музиканти, театрални постановки и пиеси и още. Ще ги обявим скоро. Истината е, че това се оказа много успешен модел през миналата година.
Остров Света Анастасия пък е най-сериозната туристическа дестинация на Бургас. Точно затова и там сме подготвили богата програма, която ще включи много концерти. Ще видим на сцена Белослава, а за пръв път островът ще посрещне и култовия изпълнител и поет Папи Ханс.
А да не отваряме приказка за това че туриста няма къде да паркира. Всичко е зелена зона. За какво му е да идва в Бургас? Само главоболия да си създава.