Koй ще ни опази, след като и НСО ни гази
Годината е 2021. Кирил Петков – тогава министър-председател – категорично заяви, че нямало да ползва НСО и щял да ходя пеша. Тогава той беше във вихъра на обещанията си, подкрепен от хиляди възторжени хора, вярващи, че поредният спасител е изгрял на хоризонта. А ето, мислеха си те, този е толкова земен, че дори ще стъпва сред нас – простолюдието.
Да, ама не. Не много по-късно и това му обещание остана неизпълнено. И ако докато беше премиер, все пак, имаше обяснение за това, днес вече – като обикновен политик от хилядите, дефилиращи постоянно по родната политическа сцена, възползването (защото това е точната дума) от охрана от НСО, не изглежда оправдано по никакъв начин. Сега се оказва, че му била назначена такава, още преди 6 месеца, защото срещу него имало заплахи. Доколко това е доказуемо и в какво се състоят тези заплахи, е доста спорно. Реално срещу всеки, свързан по някакъв начин с политиката, в даден момент доста хора теглят едни майни, които биха могли да бъдат определени като заплахи. Но не всеки получава охрана, напротив.
Разбира се, той има право да ползва НСО и до 4 години след освобождаването му от длъжност като министър-председател, обаче има право и да се откаже доброволно от нея, както например направиха Ива Митева и Цвета Караянчева, на които също им се полага по закон. Разни хора, разни идеали, както има една приказка.
Катастрофата в Аксаково
Преди броени дни въпросът, касаещ както придвижването на политици, които вече не са на високи длъжности, а възползващи се от услугите на НСО, както и този, касаещ поведението по пътищата на автомобилите, шофирани от НСО, отново със страшна сила увисна в общественото пространство. Причина беше тежката катастрофа при град Аксаково, при която, по първоначално излязла информация, кола на Националната служба за охрана, в която се е возил съпредседателят на ПП Кирил Петков, е катастрофирал. Те са били на път с предимство, което е отнето от друг автомобил., неспрял на знак СТОП. Тепърва ще се изяснява скоростта, с която са се движили двете коли", съобщиха още тогава полицаите. За съжаление, при удара, водачът на другия автомобил е починал на място, а съпругата му е в болнично заведение с тежки травми.
Вероятно този инцидент щеше да потъне в поредицата от тежки катастрофи, заливащи ни ежедновно, ако не се касаеше за рецидив – не за пръв път има инциденти с автомобили на НСО, не за пръв път възниква и въпросът защо някой политик се възползва от услугите на държавната служба за охрана, докато си прави предизборната обиколка – какъвто е бил случаят с Петков.
През 2019 г. тогавашният председател на Народното събрание Цвета Караянчева пострада при катастрофа, при която лек автомобил се удари в кола на НСО край Хитрино. През същата година клип показваше как джип с пуснати сигнални лампи предизвиква опасност от катастрофа на АМ "Тракия", докато избутва друг автомобил от лявата към дясната лента.През 2022 г. лекар и шофьор от службата бяха ранени при друг инцидент с кортежа на президента Румен Радев при влизане в Пловдив. При всичките се касаеше за прекомерно висока скорост от страна на НСО, както и за несъобразено с пътните условия поведение. Обаче, по стар роден обичай, случаите бяха заметени под килима, а аргументите – автомобилите на службата могат да се движат без ограничение на скоростта при специален режим на работа, когато има заплаха за живота и здравето на охраняваното лице, да мине в насрещното, да предприеме опасни маневри.
Разбира се, предстои да се изясни точно какво се е случило на пътя в злощастния ден, но към момента е ясно, че нито животът на Петков е бил застрашен, нито здравето му. Е, явно са бързали за предизборен митинг във Варна, но това по никакъв начин не оправдава вероятно надвишената разрешена скорост в участъка.
Пътят, на който е станала катастрофата
Снимки на въпросното кръстовище дават ясна представа, че се касае за място с ограничен видимост, а преди него има и голям завой, който намалява видимостта и времето за реакция на колите, излизащи на главния път. Това потвърждават и хора, които отлично познават пътя. Според тях, видно и от кадрите, при излизане от този участък видимостта на ляво посока Добрич е ограничена, но при спазване максимално допустимата скорост от 50-60 км не е опасно, защото има време за изтегляне безопасно. Тук възниква резонният въпрос – с такава скорост ли се е движил автомобилът на НСО. Вероятно реторичен въпрос...
Кръстовището е на около 100 метра преди табелата за населеното място, като преди него има голям завой, който намалява видимостта и времето за реакция на колите. Както стана ясно, жертвата е изряден професионален шофьор, живееш на няколкостотин метра от мястото – тоест отлично познаваш рисковия участък. Не някой млад хаймана, който иска да се изявява като бунтар, неспазващ значи и пътни условия. Колата има право да излезе от пътя без предимство, разбира се, спазвайки всички изисквания – на първо място, шофьорът да се огледа дали някой не се движи по пътя с предимство. Ето тук е първият проблем – спецификите на пътя и неособено добрата видимост позволяват да се огледаш безопасно, ако колите по главния път се движат с ограничението. Ако някой лети със 100-150 км/ч, трябва да хвърляш боб, за да знаеш, че в момента на излизането ти на главния път, ще те изсвятка някое камикадзе.