Собствениците на стари автомобили ще са шокирани от тази новина
Данъците за старите автомобили ще бъдат увеличени. В страната ни ще бъде въведено прогресивно данъчно облагане, насърчаващо използването на енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии на вредни газове. Това е записано в проекта на Интегриран план в областта на енергетиката и климата, който е подготвен от последния редовен кабинет с премиер Николай Денков и е изпратен за одобрение в Европейската комисия.
Вестник “Труд news” вече писа, че в разработения от Министерството на иновациите проект на Закон за насърчаване на електрическата мобилност е предвидено увеличение на данъците за старите автомобили с до 78 на сто. С мотива така да бъде ограничено използването на стари коли. Реално обаче вдигането на данъците ще има обратен ефект. Хората карат стари коли, не защото ги предпочитат, а защото нямат пари за покупката на нови. При евентуално увеличение на данъците, хората ще купуват още по-стари коли, за да платят по-ниска цена и така да им останат пари за плащане на данъците.
В проект на Интегриран план в областта на енергетиката и климата са посочени още редица възможни мерки за насърчаване навлизането на електрически превозни средства. Например въвеждане на таван на емисиите вредни газове не само при първоначална регистрация на превозни средства, а и при последваща продажба/регистрация на автомобили. Така най-старите автомобили няма да може да бъдат регистрирани и продавани в страната. Друга възможна мярка е въвеждане на зони за достъп (особено в централните градски части) само с енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии на вредни газове. През изминалата зима в София вече действаше забрана за влизане в центъра на града на най-старите дизелови автомобили. Като е предвидено с годините правилата за достъп до центъра на столицата през зимните месеци да бъдат затегнати.
Другите възможни мерки включват предоставяне на директни субсидии за покупка на нови превозни средства с нулеви емисии, тоест на електромобили, които да бъдат валидни само за ограничено време или за покупката на определен брой автомобили, тоест до достигане на минимален брой такива превозни средства. Има и идея за данъчни облекчения за покупка и използване на превозни средства с нулеви емисии, които също да бъдат в сила за ограничено време или до регистриране в страната на определен брой електрически превозни средства. Друга възможна промяна е осигуряване на достъп на електромобилите до бус лентите. Има идея да бъде насърчено и предлагането на превозни средства с нулеви емисии за съвместно използване от гражданите.
В България все повече се разпространяват споделените услуги за мобилност. В Интегрирания план в областта на енергетиката и климата е записано, че развитието на тези услуги може напълно да промени модела на притежание и използване на превозното средство, от притежаване на продукт (автомобил) до използване на услуга (мобилност). Тоест ще бъде насърчено хората да не купуват коли, а да използват под наел електромобили, когато са им необходими. В документа, изпратен в Европейската комисия, е посочено, че възможност за наемане на електрически автомобили вече има в София и Пловдив. В специално приложение хората могат да видят както зоните, в които електрически автомобил може да бъде нает и освободен, така и всички свободни да бъдат наети около 1000 електрически коли. В България се развиват и услуги за споделяне на велосипеди и е-скутери, пише в Интегрирания план в областта на енергетиката и климата.
На всичкото отгоре като влезем в града няма буферен паркинг и винаги плащаме зелена или синя зона.
Да не говорим че ако ползвам един от трите междуградски автобуса, не може да кача колело, за да покарам из града или морската. Мислейки за градовете изцяло ограничавате хората селата. Ако ида в града с кола няма къде да паркирам безплатно, нямам и автобуси начесто, не мога да нося обемист багаж в автобуса, или щом съм селянин значи съм прост и трябва да мълча и да търпя, е омръзна ми.
И защо за едно нещо се плаща три пъти ? Акциз , данък и винетка ?
Скоро ще бъде ликс да имаш автомобил и да си плащаш разхидите за него .
Ясно е, че ако имаш стара кола на малко километри, ще си колекционер или просто много обичаш марката и модела и се грижиш за нея, следователно ще плащаш за това удоволствие, но би било добре да направят така, ако е стар модела на колата ти, да ходиш на специален преглед и да докажеш, че тази кола не е отровна и опасна и тогава вече да плащаш по-малко, лично според мен така би било най-добре, но след като знаем къде се намираме, няма да стане такова нещо просто ще си плащате повече за по-стари модели коли
То е ясно, че всичко това се прави за да се пълни хазната, за да може да крадат и да се угояват, но реално ще има подобрение върху живота на хората тука, защото не е нормално в един град с 150 хиляди човека да има задръствания като в час пик в Лондон, град с население колкото почти двойно на цялата ни държава и пред блоковете да има таралясници на по 30 години и да се чудиш къде да спреш
17 години сме в ЕС и хаир не сме видяли!
И както пише №3 това ще продължи минимум 5 години, дотогава пак няма да има яснота държавата, дали ще предприеме нещо!
В Румъния от 3 години имат държавна субсидия, ако не бъркам е 10000 евро или по-малка, в Германия е още повече, а за Норвегия да не става дума- там след 6 години всичко трябва да е на ток.
Друг е въпроса, кое замърсява повече: двигателите с вътрешно горене или колите на ел. енергия- ами нали за да заредят батериите си трябва да се произведе електрическа енергия, нали след като излязат от употреба тези батерии трябва да се изхвърлят някъде. Ето тези неща са спорни и автомобилостроенето сериозно трябва да помисли!