Айтос отново ще има градски транспорт - с електрически автобуси
Общинският съвет в Айтос прие след кратка дискусия отчета на фирмата превозвач „Айтос Автотранспорт” ЕООД. В хода на въпросите към управителя на компанията Койчо Пенев стана ясно, че се работи усилено по идеята за градски транспорт в самия град, който да обслужва поне една вътрешна линия за начало. По темата разговаряме с кмета на общината Васил Едрев, който даде подробности и за останалите по-важни точки от дневния ред на заседанието на местния парламент, приети днес.
- Г-н Едрев, по време на редовната сесия днес се заговори основно за градски транспорт в Айтос. Наистина ли е необходим?
- Имаше две линии навремето. Те изпълняваха най-вече функцията на превоз на работещите в индустриалната зона, но поради отпаднала необходимост бяха закрити, след като бяха закрити и предприятията. Към настоящия момент, кандидатствайки по проект заедно с г-н Пенчев решихме, че можем да закупим два електрически автобуса. С единия ще се опитаме да възстановим една от старите линии на градския транспорт. Подписали сме договор за получаването на автобусите и чакаме всеки момент да ги доставят, за да рестартираме линията и да видим дали хората на Айтос ще имат полза от нея.
- Така Айтос се нарежда сред пионерите по въвеждане на екоградски транспорт. Има ли начертан маршрут, по който ще минава линията?
- Имаме готовност с маршрута, да. Но е трудно да се опише, защото трябва да се опише улица по улица. Искаме първо да го съгласуваме с КАТ и с Комисията по безопасност на движението и ще го обявим. „Айтос Автотранспорт” ЕООД беше в изключително окаяно състояние, когато аз бях избран за кмет на общината. Попаднахме на много добър ръководител в лицето на г-н Койчо Пенчев. Когато започнахме работа с него, фирмата разполагаше с 4 автобуса. Сега имаме 26 бройки, които обслужват гражданите на достатъчно добро ниво.
- На сесията бяха поставени въпроси за проблеми с транспорта. За липса на климатици в днешните рейсове, например.
- Не става въпрос за системен проблем, а за временна неизправност на един от автобусите. През социалните мрежи ситуацията се преекспонира. Взели сме всички необходими действия. Г-н Пенчев е дал уверения на Общината, че въпросната повреда ще бъде отстранена възможно най-бързо, преди началото на летния сезон. Фирмата се развива добре. В годините назад, въпреки изградената транспортна схема, някои от линиите до определени села не се изпълняваха поради загуби, но сега пътуват до буквално всяко населено място. Той намери начин да компенсира всичко и да осигури транспорт на хората.
- Заговори се и за кредита, който е получило от Общината дружеството по време на пандемията. Той още не е изплатен, разбирам от доклада на г-н Пенчев.
- Абсолютно всички общински фирми по време на пандемията получиха финансова инжекция. Те може би нямаше да съществуват към момента, ако не беше Общината. По една от новите наредби ние ще бъдем задължени да начисляваме средства към „Айтос Автотранспорт” и мисля, че този въпрос с изплащането не подлежи изобщо на обсъждане. Социалната страна на въпроса е много по-важна, отколкото парите.
- Колко ще струва билета за градския транспорт в Айтос?
- Не сме обсъждали още чак в такива подробности. Ще бъде внесено предложение и Общинският съвет ще прецени на по-късен етап.
- При ремонта на пътя между Айтос и Карагеоргиево ще бъде прокаран и високоскоростен оптичен интернет. Имате ли реална готовност за това?
- Имаме два проекта, единият от които е за ремонт на пътя Айтос-Карагеоргиево-Тополица-Черноград. Общата стойност на проектите възлиза на 12 млн.лв. Собствениците на фирмата интернет доставчик проявиха интерес към ремонта на въпросния път, защото по проекта имаше така или иначе заложено прокарване на оптичен път. Ние трябва да осигурим трасето. Те искаха да се съчетаят двете неща и реално да изградят своята инфраструктура, и да прокарат бърз интернет и в с. Карагеоргиево.
- Прави впечатление, че огромна част от града е разкопан. Какво се случва?
-Извинил съм се на гражданите за причиненото неудобство, но това е правилният път за развитие. Няма как да обновим мрежата на подземната инфраструктура, без да бъдат разкопани улиците. Всичко поетапно ще бъде възстановено. Настилките ще бъдат обновени и след това няма да има отново копане от страна на ВиК.
- Айтос е възприел подхода на Община Бургас - първо ВиК да смени подземната си инфраструктура, преди да започнат ремонтите на улиците?
- Отдавна, но е много трудно съгласуването на проектите. Благодарен съм обаче, че с наше настояване се направи цялата водопроводна мрежа на новия кв. Мирово. И общо постигнахме целта. Предстои по същия начин да се действа и в двата изцяло нови квартала на Айтос.
- Нови квартали?
- Да, вече говорим за нови квартали в Айтос. Решихме да започнем поетапно обновяване на инфраструктурата в града. Започваме от остарелите метални гаражи, които са без разрешително за строеж и изглежда подходът е добър, защото хората са доволни. Изграждаме и кв. 39, и кв. 154. Ще се подобри както инфраструктурата, така и ще се обособят нови паркоместа.
- Синята зона в Айтос още не е факт. Кога?
- Избягваме, поне на този етап, да даваме гласност по тази тема, защото всичко е в процес на обсъждане. Интересът е огромен. Работим и искаме всичко да е изпипано в детайли. Трябва да се внесе предложение към Общинския съвет, да премине през одобрение и да има начини да се разширява. Засега задържаме, защото уличната инфраструктура не е възстановена. Освен това ще трябва да се прави реорганизация на движението, което ще трябва да се съгласува и с КАТ. Предстоят още ремонти и за щастие срещаме разбиране от айтозлии.
Боде, успех!
Поне боядисайте вратата на читалището,срамота !!!!!!
Града си скапан.Безконтролно строителство,разкопани с години улици,ежедневни ВК аварий....и само си благодари на хората.
Поне да ги попита.
Феодали