Шефка на проект получава заплата 8 год. след приключването му
Ръководителят на първата фаза от проекта за интегриран градски транспорт на Варна на стойност 115 млн. лв. Биляна Якова е продължила да получава заплата 8 години след приключването му и си е начислявала възнаграждения за извънреден труд в размер повече от два пъти над допустимия по Кодекса на труда. Това е записано в сигнал до прокуратурата, подаден от новата кметска администрация във Варна, пише Лупа.бг.
Якова е правила възлагания по договори без финансово обезпечение, извършвала е неправомерни плащания, като е изхарчила тригодишен бюджет само за година и половина и е поръчала мобилно приложение за купуване на електронни билети на многократно завишена цена.
За подадения сигнал до прокуратурата съобщи общинският пресцентър, а според разпространената информация той е за разхищение на публичен ресурс и на европейско финансиране в особено големи размери.
Срокът за изпълнение на проекта "Интегриран градски транспорт" (фаза 1) приключи още на 9 юли 2016 г. Въпреки това по информация на местната администрация Биляна Якова е продължила да заявява възнаграждението си като ръководител на проекта и след това, като "чрез различни правни прийоми е принуждавала бившия кмет на Варна Иван Портних да го изплаща".
Пак според данните от проверката, извършена от администрацията на наследника му Благомир Коцев, на Биляна Якова е бил изплащан и извънреден труд, при това след изтичането на срока за изпълнение на ръководения от нея проект. Така например за 2016 г. са й били заплатени 288 часа, а през 2017 г. - 306 часа. Това е ставало въпреки изричната забрана, залегнала в Кодекса на труда, за полагане на повече от 150 часа извънреден труд годишно.
Справка показва начислените суми за извънреден труд на Якова през годините. За 2016 г. - 360 часа - 14 565,01 лв., за 2017 г. - 360 часа - 14 864,71 лв., за 2018 г. - 150 часа - 6 421,77 лв., за 2019 г. - 150 часа - 6 178,53 лв., за 2020 г. - 150 часа - 6 076,48 лв., за 2021 г. - 150 часа - 6 221,26 лв., а за 2022 г. - 120 часа - 5 053,35 лв.
В тази справка впечатление правят сумите, изплатени за извънреден труд през 2016 и 2017 г. Те са точно по 360 ч., което означава, че всеки месец през двете години (заедно с почивните дни) Биляна Якова е работила извънредно по 30 часа.
От 2018 г. извънредният й труд пада рязко, но до 2021 г. остава константна величина - точно по 150 часа всяка година, колкото позволява 25.04.24 г., 10:59 ч. Шефката на транспортния проект на Варна получава заплата 8 г. след приключването му.
Едва през 2022 г. Якова е декларирала само 120 часа извънреден труд. Първата фаза на проекта бе на стойност над 115 млн. лв., по-голямата част от които европейско финансиране по програма "Регионално развитие", и под ръководството на Якова се превърна в един от най-очевидните провали на администрацията на кмета Портних.
Основната част от сигнала на Коцев до прокуратурата е по повод автоматизираната билетна система - един от десетте компонента на проекта, и на практика повтаря констатации от множество проверки по темата през годините.
8 млн. лева бяха заложени за изграждането на билетната система в проекта.
Става дума за 304 машини, монтирани в автобусите на градския транспорт и по част от спирките във Варна
... Голямо впечатление прави да, тъпанари. Това идва по 7 часа на седмица, което е все едно е работила и събота по 7 часа, даже не всяка събота. Ако пък е работила и на национални празници идва, че е почивала повече. Ние които си работим всяка събота и по повечето празници ... кучета на яли
" Ае флегми кат се правите на големи журналисти що не пуснете едно материалче как бившия архитект на града Весето Илиева яко печели "случайно" проекти с фирма на роднина? Айде нали сте голяма медия или пак коментара ще бъде изтрит ? "