Какво стои зад големия бум на китайските сайтове за електронна търговия
Четка за грим за по-малко от 2 долара вместо традиционните 30, 40, дори 50 долара в скъпите козметични магазин? Напълно е възможно, ако пазарувате в някои от китайските онлайн магазини, които заливат световния онлайн пазар.
"Купих тази една четка за по-малко от $2. И тя е по-добра от скъпата четка, която ползвах до сега. Пазарувам в Temu", споделя американката Джанел Ариас.
Тя визира основната в Китай, но базирана в Бостън компания Temu, която е една от най-новите тенденции в електронната търговия.
Шопингът в подобно онлайн магазини обаче може да е твърде "зарибяващо", разказва Voice of America (VOA).
"Доста е пристрастяващо пазаруването в приложението, където постоянно получавате предложения за сделки. Ако закупите даден продукт, то през следващите няколко минути получавате допълнителни бонуси, които може да използвате", разказва още Джанел.
Друга основана в Китай компания за електронна търговия на ниски цени е Shein, чието седалище е в Сингапур.
"Ключът към ценообразуването е уникалният бизнес модел на компанията", казва професорът по бизнес Кристофър Танг от Калифорнийския университет в Лос Анджелис.
"Те не използват много реклами, а вместо това залагат на инфлуенсъри - нещо, което днес наричаме социална търговия. Shein използват Instagram, TikTok и Facebook за да популяризират продуктите си", разкрива проф. Танг.
Shein предлага бърза мода и работи в тясно сътрудничество с фабрики в Китай. Произвеждат се малки партиди, но компанията съхранява много суровини. Компанията използва изкуствен интелект за да проучва търсенето на клиентите си, за да може да предложи възможно най-много стоки на атрактивни цени.
Следи се кои продукти разглеждат потребителите на приложението, както и кои продукти след това те закупуват. По този начин се следят тенденциите и се поръчват от фабриките масово да произвеждат продуктите, към които клиентите са проявили интерес.
Другата причина за настоящия бум на китайската електронна търговия, са ниските цени. В много държави обаче се повдига въпросът - дали това ценообразуване не е знак за трудова експлоатация.
Говорител на Shein тъврди, че компанията има политика на нулева толерантност към принудителния труд и се ангажира да зачита правата на своите работници по цялата верига на доставки. От Temu обаче нямат коментар по въпроса.
Судентът Захан Риаз казва пред Voice of America (VOA), че не желае да пазарува от този тип компании за електронна търговия.
"Бързата мода създава много проблеми по отношение на правата на работниците, особено в чужди страни, а след това също така генерира много отпадъци", смята той.
В същото време има много оплаквания от потребители от цял свят, които включват проблеми с качеството на продукта, доставката или обслужването на клиенти.
Въпреки това експертите смятат, че компании като Tеmu и Shein ще продължат да се развиват успешно, защото потребителите харесват добрите оферти.