Хаосът със зелените тротинетки е брутален, в ОбС умуват за адекватно решение
Електрически тротинетки разединиха общинските съветници в Бургас. Не защото някои от градските старейшини са против тях, а заради правната рамка за ползването и контрола. Докладната, която ще се гледа на редовната сесия на ОбС Бургас във вторник, днес бе разгледана от Правната комисия към местния парламент. Предложението бе разгледано от всички комисии през тази седмица и бяха изтъкнати сериозни проблеми, които поне на този етап изглеждат нерешими.
Основният се крие в това, че има действащ Закон - този за движението по пътищата, в който ясно е описано при какви условия и как точно да се управляват т.нар. ИЕПС - индивидуални електрически превозни средства. Именно върху ЗДвП трябва да „легне” и нормативната уредба на Община Бургас и това, поне на теория, звучи лесно, но на практика в цялата картина влиза фирмата, която предоставя услугата на територията на Община Бургас - LIME.
Зелените тротинетки от вече поне 2 години са трън в очите на бургазлии. Не защото не са удобни, а защото в истинския смисъл на думата пречат и се управляват безразборно, включително от деца. Преди няколко месеца представител на фирмата се срещна с членовете на Постоянната комисия по транспорт към ОбС-Бургас, за да даде гаранции, че при рестартирането на услугата на територията на града, всички проблеми ще бъдат изчистени. Визира се основно движението на ИЕПС по пешеходните зони на ул. „Александровска” и бул. „Ал.Богориди”, безразборното захвърляне на тротинетките по улиците и най-вече - опасността от сериозни инциденти с деца и нуждата от контрол.
В началото на януари т.г., стана ясно, че фирмата иска да удовлетвори исканията на Община Бургас, но май няма желание.
Мениджърът на LIME Евани Попдончева коментира след среща, инициирана от общинския съветник Тодор Иванов, следното: „За нас е важно да нанесем промените в системата още преди да пуснем отново тротинетките в Бургас. Няма да е желателно в разгара на активния летен сезон да се налага да внасяме корекции, защото това ще обърка потребителите. Ще направим всичко възможно да удовлеторим изискванията на Община Бургас и ще се радваме отново да работим заедно”.
Трябваше да има ограничения по GPS - така, че тротинетките да не могат да се управляват в пешеходните зони. Трябваше да има ограничения на скоростта, идентификация със самоличността на ползвателя и гаранции за контрол за безразборното захвърляне на превозните средства. Това, както е видно от най-обикновена разходка в центъра на Бургас, не се случва.
Казусът сега, след като тротинетките пак са в Бургас, е малко по-различен. Изглежда има прогрес и фирмата желае да удовлетвори изискванията, но се създава правен казус. В документа, който предстои да се гласува от общинските съветници идната седмица, е описано, че ще се налагат глоби на „оператора”, при констатирани нарушения.
Първият резонен въпрос е как точно се дефинира „оператор”? Защото според юристи, терминът е прекалено обхватен и може да стане причина за бъдещи проблеми. Според текста, въпросният „оператор” трябва да бъде санкциониран от Общината, ако не изпълнява условията, при които услугата се ползва.
В същото време обаче водачът на тротинетката реално е този, който нарушава правилата, захвърляйки превозното средство на нерегламентирано място или управлявайки го с превишена скорост, или навлизайки в пешеходните зони. При такова нарушение той бива санкциониран по ЗДвП. Оказва се, че ще има два типа санкции - едните за ползвателите, другите за фирмата.
В същото време контролът върху тротинетките трябва да се осъществява от Общината и полиция, но само по нарушения на ЗДвП.
В този смисъл по всичко личи, че към момента се прави опит напук на всички недоизговорени и недоразбрани клаузи в договора, фирмата все пак да осъществява дейност в Бургас. И докато действително предлаганата услуга е удобна за някои, макар и на висока цена, то няма как за трето поредно лято на всеки ъгъл в Бургас да има по една или няколко захвърлени тротинетки, които бургазлии и гости на града се налага да прескачат, а в същото време 10 и 12-годишни да „летят” по пешеходни зони и да рискуват не само собственото си здравено, но и това на околните.
Не е редно по-големи деца от 5 години да си играят с тротинетки!
Като се уреждат близки до общината / разбирай ГЕРБ/ фирми те искат само да получават средства. Но същите трябва да се ангажират и с прибирането на оставените тротинетки.
Иначе смяна на фирмата, ако общинските съветници са загрижени за екологията в града.
На никой не му е приятно да се спъва или заобикаля тротинетки. Както и да минават с бясна скорост в морската градина или в центъра. Община Бургас има много по-сериозни проблеми за решаване.
izvinete me ako sam nqkakuv puritanin , ot staroto pokolenie sam, moje pak taka da e novoto normalno
Teq tapaci ko glasuvat 13km dasa dvijeli
Bejanec ako kara ko 6e praqt
Не се сещам За кой е удобна ...
Русначев пак пише някакви глупости..
Аз лично, бих ги дал на скрап!
Бургас няма нужда от тях! Отървете ни!