Има ли бум в Бургас на конфискувани автомобили от пияни и дрогирани? Ще бъде ли отменено отнемането
Бургас е сред първенците по конфискувани автомобили на пияни и дрогирани шофьори. До момента са образувани близо 360 досъдебни производства, съобщава бТВ.
Началникът на КАТ комисар Марин Димитров съобщи, че последният случай на установен пиян и дрогиран шофьор е от миналата събота. Около 20:30 ч. в Бургас, полицейски екип спира за проверка 23-годишен водач на автомобил, хванат да шофира с 2,13 промила алкохол в кръвта и под въздействие на кокаин.
„Продължаваме да проверяваме за нарушители и по никакъв начин не сме намалили контрола. Към момента от въвеждането на мерките, от началото на август миналата година имаме 359 досъдебни производства на територията на областна дирекция Бургас“, обясни комисар Димитров.
Според него, ако дрегерът установи над 1,2 промила алкохол, полицейският екип прави оглед на автомобила, както и оценка. Шофьорът се задържа, а колата му се придвижва до охраняем паркинг.
"Оттам нататък следват две процедури – ако водачът е собственик на автомобила, се изземва и се продава на търг. Ако пък водачът не е собственик, се прави оценка и може да бъде върнат на собственика", каза началникът на КАТ в Бургас.
Според него по-кратко престояват автомобилите, които се управляват от водачи, които не са собственици.
Комисарят коментира, че от началото на март месец полицията в Бургас разполага с ново техническо средство, с което шофьорите, установени да карат под въздействие на алкохол, които не са съгласни с резултата от дрегера, могат да се възползват от техниката, за да докажат невинността си. Пробата от новото устройство се тълкува като кръвна проба.
Върховният касационен съд обаче атакува част от текстовете за отнемане на коли от пияни и дрогирани шофьори, а пред Нова телевизия адвокатът Елица Буенова обясни, че то няма да отпадне изцяло.
„Конституционният съд се ограничава до искането, което е отправено до него. Искат отменяне на отнемането на автомобил или плащане на неговата левова равностойност, ако шофьорът е причинил катастрофа и е неправоспособен, пиян, дрогиран или бяга от местопроизшествие”, каза тя в предаването „Здравей, България“.
Ако по време на проверка органите на реда установят пиян или дрогиран водач, то исканията са санкцията е да бъде отнет автомобилът, ако е собственост на шофьора, но не и да се плаща глоба в размер на стойността на колата, ако тя не е негова, обясни юристът.
„Ти си седнал умишлено пиян или дрогиран, но си причинил ПТП по непредпазливост“, добави тя.
„Върховният касационен съд не си спестява да критикува народните представители за това, за което и ние правехме същото цяла година – те не приеха отнемането при умишлено убийство от пиян или дрогиран, а остана само при непредпазливост“, заяви адвокат Буенова.
„От това, което се случи, стигнах до извода, че отнемането се прие не с цел превенция, а за да се поднови автопарка на държавната администрация. Не мога да ви кажа каква е идеята, след като за най-тежките ПТП-та, когато умишлено някой убие някого, използвайки автомобил, въобще не го предвидиха“, поясни тя.
Според нея санкцията за пияните и дрогирани шофьори, които карат чужди коли, трябва да е съобразена с имотното им състояние.
„Мен, ако питате, трябва да ги разпъваме на кръст, защото са пияни или дрогирани и сядат зад волана, но въпреки всичко от гледна точка на справедливостта изпадаме в хипотеза, в която спират един тираджия, който взема 1000 лева заплата и той трябва да плати камион, който струва 50 000 лева“, каза още Буенова.
Румен Дунев от Сдружение "Автотехнически експерти по пътна безопасност" пък коментира, че държавата не бива да прави и крачка назад от сега действащите мерки. „Те показаха, че са работещи”, посочи автомобилният експерт. По думите му законите просто трябва да са още по-справедливи“, добави той.
Адвокат Силвия Петкова пък каза в „Тази сутрин“ по бТВ, че дори Конституционният съд да обяви спорните текстове за противоконституционни, решението има действие само за напред. Поради това вече отнетите автомобили няма да бъдат върнати на собствениците им.
„Мярката като такава е необходима. Обществото е категорично, че не трябва да има прошка и не трябва да има леки наказания за такива прояви. Друг е въпросът, че когато се въвежда такива мерки, те са по предложение на МВР или транспорта, след което се оказва, че са правно неиздържани“, каза пък пътният експерт Красимир Георгиев.
„На МВР се наслушахме – санкции, санкции, санкции и глоби, а резултатите стават все по-лоши. Аз бих задал един въпрос – тестваме нарушителите, установяваме, че са употребили наркотици или алкохол, отнемаме им превозното средство, но какво се случва, когато тестваме полицаите? Тестът бил негоден. Нека да уточним – тестът е негоден само за полицаите или за всички граждани на тази страна? За мен това са меко казано недоразумения, които в съдебната зала падат“, каза още той.
В Нидерландия канабис упортебяват около 5 - 6 млн. души , от тях около 2.5 млн. са казали че употребяват ежедневно ...Холандия е една от държавите с най-нисък % ПТП-та . Саюм си вади изводите , и мърдай го тоя мозък малко ... не е само за баланс на пространството между ушите . Наздраве пиянки
На времето в училищата, в заводите, във всички слъжби и институции винаги четоха пред всички имената на провинилите се и ги наказваха и порицаваха. Беше голям срам да си чуеш името.