Европрокуратурата рови за милионни злоупотреби при строежа на тунел "Железница"
Обиски и претърсвания в шест компании и четири частни имота в две български области се извършват по искане на българския клон на Европейската прокуратура в София, се съобщават на сайта Европейската прокуратура.
Целта е да се съберат доказателства за присвояване, злоупотреба с еврофондове и пране на пари, свързани със строителството на тунел „Железница“ - най-дългият пътен тунел в България, каквито подозрения има.
Строителството се ръководи от Агенция „Пътна инфраструктура“. Тя сключи договор с консорциум от три фирми за изпълнение на проекта. Той е съфинансиран от Европейския кохезионен фонд по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ ( 2014-2020 г.). Изпълнителят получи приблизително 185 млн. лв. (около 95,6 млн. евро). 85% от средствата са от европейски фондове.
След сигнал, получен от ДАНС, българският клон на Европейската прокуратура е започнал проверка. От нея става ясно, че една от компаниите, част от консорциума, е заподозряна в няколко престъпления, включително присвояване, злоупотреба с еврофондове и пране на пари. Фирмата, обект на разследването, е извършила за много кратко време няколко фиктивни парични превода на стойност над 11 млн. лв. (5,6 милиона евро) към верига от "кухи" компании. Това е довело до теглене на големи суми в брой от физически лица, които имат криминално минало. Имената на тези компании и лица се появяват и в друго текущо разследване на българския клон на Европейската прокуратура, касаещо инфраструктурни проекти в железопътния сектор, съобщава Нова телевизия.
Разследването продължава с цел да се установи естеството и тежестта на предполагаемите престъпни деяния. Обиските в понеделник са извършени от Главна дирекция "Национална полиция" (ГДНП) и Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС).
Преди повече от месец тунел „Железница” беше пуснат в експлоатация.
"Не сме търсени нито МРРБ, нито АПИ за предоставяне на материали по разследването. Ние сме на разположение да предоставим всичко, което е необходимо. 258 млн. лева. Толкова е излязъл проектът. 253 млн. са разплатени още до март 2023 г. Последните месеци бяха разплатени остатъчни средства около 5 млн. лева", заяви пред медията Андрей Цеков, министър на регионалното развитие.
Договорът с консорциума, строил тунела, е подписан през 2019 г. с тогавашния шеф на АПИ Георги Терзийски. "Цялата процедура по избор на изпълнители е вървяла в предходни периоди при други ръководства на АПИ", подчерта бившият председател на УС на АПИ Георги Терзийски.
Той твърди, че АПИ няма как да проследи какво се случва с парите, отпуснати за строителството. През годините не е имало сигнали за нередности около проекта. "Не. Нямаме задължението по какъв начин изпълнителят разходва средства, получени по съответния договор. Единственото нещо, което можем да проверяваме, е дали строително-монтажните работи отговарят на условията на договора", категоричен е Терзийски.
От Джи пи груп, участник в консорциума, разпространиха официално съобщение, че компанията не е обект на проверка от прокуратурата.
Те там само кражби и продажби правят!