Столична община залага рекорден бюджет за градски транспорт
Рекорден бюджет за градския транспорт на София представиха на пресконференция в петък заместник-кметове и зам.-председателят на ресорната комисия. Предстои финансовата рамка да бъде обсъдена в понеделник на заседание на транспортната комисия.
Дали заложените от новата власт 527 млн. лв. за 2024 г. ще бъдат приета обаче зависи от способността на управляващата коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България – Спаси София“ да намерят съмишленици сред пъстрите политически формации в Столичния общински съвет, предава economic.bg.
По думите на зам.-председателя на транспортна комисия Андрей Зографски (ПП-ДБ-СС) рамката е обсъдена на среща в Центъра за градска мобилност (ЦГМ) с представителите на ГЕРБ и БСП. Той заяви, че целта е тя да се гласува след 10 дни и отправи „призив към конкурентите“:
Осигурихме гарантиране на доходи и добър градски транспорт. Много се надявам, че всички ще я подкрепят. Ще е знак за целия сектор и софиянци, че ние като избраници се грижим за града, а не наливаме пари на вятъра. Ще изискваме резултати, ефективност и реформи в замяна.“
Какво включва?
Предвижда се увеличаване на обхвата на бус лентите и трамвайните трасета, подобряване на разписанията, като се открият нови линии там, където има голямо натоварване. Това важи само за надземния транспорт, тъй като по думите на Зографски метрото все още не е достигнало капацитет на запълняемост. В час пик обаче в делнични дни голяма част от чакащите дори не успяват да се качат в идващите мотриси и са принудени да чакат следваща.
За служителите на транспорта СО предвижда да построи 7 общежития, да изгради 10 тоалетни. Ще продължи работата по бонусна система, която ще поощрява най-работещите и младите.
Зам.-кметът по финанси Иван Василев обясни, че рекордният бюджет не предвижда увеличение на цените на картите и билетите, а единствено подобряване на качеството на услугата – както за пътниците, така и за служителите в транспортните дружества. Той успокой, че увеличение на възнагражденията ще има и парите за това са налични.
Припомняме, че през февруари кметът Васил Терзиев подписа споразумение със синдикалните транспортни организации за 15-процентово увеличение на възнагражденията. Става въпрос за около 37 млн. лв., които са осигурени в рамката. През последните дни обаче две синдикални организации не могат да постигнат консенсус как справедливо да бъде разпределена сумата.
Зографски заяви, че три синдикални организации са подписали вече споразумението, като има уверение, че до следващата седмица въпросът ще бъде решен и с последната организация.
Във вторник предстои нова среща. Има сценарии и вярвам, че компромис е възможен и наложителен“, заяви Зографски.
Зам.-кметът по направление „Транспорт и градска мобилност“ Илиян Павлов коментира, че „този половин милиард не се появи просто така.“ Той има амбицията не само са реши проблема с увеличението на заплатите в бранша, но и има амбиция да спре транспортните общински дружества да трупат задължения, както и да покаже ново отношение към пътниците.
Транспортната задача за 2024 г. е общо 65 млн. километра, което е увеличение с 4 на сто спрямо 2023 г. Средствата за нея идват по три направления – собствени приходи (продажби на карти и билети, паркиране) в размер на 183 млн. лв., компенсации и субсидии от Столична община в размер на 189 млн. лв., както и 155 млн. лв. от държавния бюджет.
И тримата изказаха увереност, че голямата сума, предвидена от продажби на карти и билети, ще може да бъде събрана. Зам.-кметът Павлов заяви, че усилията ще бъдат насочени в привличане на нови пътници и такива, които са били разочаровани в миналото от градския транспорт. Ще бъде упражняван и повече контрол по отношение на гратисчиите.
По думите на Зографски системата, която СО изгради за анализ на транспорта, показва, че има увеличение на приходите от карти и билети с цели 33% през 2023 г. спрямо 2022 г. Това обаче най-вероятно се дължи и на новата билетна схема, която бе въведена.
Той заяви, че 11 млн. лв. са осигурени като чиста субсидия за загубите на транспортните оператори. Припомняме, че в края на 2022 г. транспортът бе на дефицит от 60 млн. лв. Столичните „Автотранспорт“ и „Електротранспорт“ пък имат затруднения с осигуряването на средства за резервни части. Именно заради това Зографски заяви, че за този проблем ще се търсят други варианти за подсигуряване на средства, извън икономическата рамка.
Ключово е да се каже, че в замяна на тези 500 млн. лв., очакваме от дружествата по-високо качество на услугата“, заяви Зографски.
Зам.-кметът по финанси съобщи, че охраната на метрото ще бъде поета вече от Министерство на вътрешните работи, тъй като е стратегически обект. По темата има водена разговори с Министерство на финансите и така СО ще си спести около 17 млн. лв., които годишно осигуряваше.
Всичките документи ще бъдат качени на сайта на СО, за да бъдат разгледани от гражданите, допълни още Зографски.
Добави Коментар