Бургаският корабокрушенец от „Коста Конкордия“ се прибира днес в родината
Бургаският хладилен инженер Детелин Добрев, който е част от екипажа на потъналия край остров Джилио луксозен лайнер „Коста Конкордия“, се прибира днес в родината, съобщи управителят на фирма „Корабоимпекс“ Йордан Ачев. Според него Добрев и шестимата му колеги трябвало да се върнат с полет до София още вчера, но по неизвестни засега причини останали в Италия. С тях трябвало да се срещне представител на българското външно министерство, както и шефове от круизната компания. Българите сами трябва да решат дали ще останат да работят за нея. Контрактите на част от тях са подписани съвсем скоро, други, като на Детлин Добрев, почти изтичат. „Той е отличен специалист, това му е третия или четвъртия 5-месечен договор, който подписва чрез нас с круизната компания „Коста кручиере“. Не случайно се издигна така бързо до втори хладилен инженер на лайнера“, казва Ачев.
Инцидентът едва ли ще уплаши българите и те вероятно ще продължат да работят за „Коста“. Моряците са смели мъже, не случайно се казва, че морето е най-добрия кадровик, то отсява страхливите и малодушните, смята Ачев.
Щетите от инцидента за „Коста круичере“ предварително се изчисляват на около 1,5 милиарда евро. Не е ясно обаче какви ще бъдат загубите от очаквания отлив на туристи, изплашени от инцидента. Досега пътуването с лайнер се смяташе за изключително сигурно. Това са кораби, струващи около 1 милиард евро, на борда им често има над 4000 – 4500 пътници и екипаж, затова мерките за сигурност са големи. През последните години круизният туризъм придоби огромна популярност, тъй като цените станаха достъпни и за обикновените хора. Освен това агенциите предлагат и големи намаления при т.нар. записвания „В последната минута“. Така например немски туроператор предлагаше миналата година 18-дневно презокеанско пътуване от Италия до Бразилия за 1000 евро на човек, като в цената бе включен самолетен билет от Берлин до Венеция, 18 нощувки на 5-звезден лайнер във вътрешна каюта с 5 хранения в денонощието, екскурзия с обяд в бразилския град Сантос, трансфер до Сао Паоло и обратен полет до Берлин. За сравнение – само обикновен полет от Германия до Бразилия струва между 700 и 900 евро. Така на немските пенсионери им излиза по-евтино да прекарат 20 дни на лайнера, отколкото вкъщи. Освен това е много приятно надвечер да отплаваш от Малага, да гледаш нощните светлини на Гибралтар, докато си пиеш коктейла на най-горната палуба, а сутринта да се събудиш пред остров Мадейра. Затова много баби и дядовци вече са с по 20 – 30 круиза зад гърба си.
Сега обаче и „Коста“, и конкурентите му ще трябва да убедят десетките хиляди туристи, че са взели всички мерки за безопасност. Освен това много често, докато лайнерът е на пристанище и туристите разглеждат града, екипажът прави учения по евакуация при евентуално корабокрушение. На туристите се внушава, че при инцидент те първи ще бъдат натоварени на спасителните лодки. Фактът, че сега хора от екипажа са прередили много от пътниците, поражда сериозния въпроси доколко в такива минути на паника може да се гарантира ред и дисциплина. Старото време на „Титаник“, когато корабът потъва, а оркестърът свири на палубата, явно е отминало безвъзвратно.
Добави Коментар