"Фрапорт" демонстративно разбива бизнеса на един от най-успешните региони на България
Казвам се Георги Тръпков и от 40 години работя в туристическия бранш на Южното Черноморие. Наясно съм, че за да съществува бленуваният и уж планиран подход към туризъм на четири сезона, летище "Бургас" трябва да работи целогодишно с обслужване на редовни линии.
Туризмът се гради на доверието на гостите и когато те трябва постоянно да мислят в кой момент сме достъпни и през колко месеца в годината няма никакъв подход до нас, постъпват по единствения пазарно логичен начин – отиват на друго място (най-често не в България).
ФАКТИТЕ
Летищата във Варна и Бургас бяха отдадени на концесия за срок от 35 години на немско-българското дружество „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД. Първоначалното обяснение, че тъй като са много близо едно до друго, ще се управляват справедливо от една компания, звучеше като правилен подход, защото няма логика една и съща компания да си прави сама конкуренция.
В реалността обаче, заинтересувани бизнес кръгове от Северното Черноморие направиха необходимото, че през неактивния сезон до Бургас да няма редовен самолетен трафик, а целогодишно да работи само летище "Варна".
Държавата не посмя да се намеси чрез нито една своя институция и в очите на бизнеса по Южното Черноморие министрите на туризма, на транспорта и също толкова пряко – на икономиката, се оказаха мълчаливи фигуранти и съмишленици на кръговете, които целенасочено се борят с непазарни методи срещу всички видове бизнес, за които е важно целогогодишното функциониране на летище Бургас.
В началото започна приток на полети от Москва, Лондон, Глазгоу, Нюкасъл, Лийдс, Дъблин, Прага, Тел Авив, Рига, Катовице, Варшава, Санкт Петербург, Манчестър, Франкфурт, Дюселдорф, Лайпциг, Братислава, Познан, Бърно, Минск, Хановер, Хелзинки, Острава, Бирмингам, Брюксел, Рига, Копенхаген, Осло, Стокхолм…
Над 130 дестинации, над 80 авиокомпании, над 40 държави за летище "Бургас"!
Възторгът ни бе кратък. През 2018 и 2019 г. съответно Бургас и Варна посрещнаха съответно 3,3 млн. пътници и 2,2 млн. и 2,85 млн. пасажери и 2 млн. – за Варна. Бургас се изтреля като ракета пред Варна, което е видно и от статистиката за хотелска заетост, и отчета на НСИ за приходите, които не се дължат само на самолетния трафик.
С настъпването на епидемията от Ковид, на летище "Варна" бяха предложени преференциални цени, там се позиционира нискотарифният WizzAir и оттам продължиха целогодишните полети към цяла Европа.
Към Варна бе насочен и полетът на турските авиолинии до Истанбул, които имаха огромен интерес към Бургас преди време, както и голяма австрийска компания, която осигурява целогодишен маршрут до Виена. Всички полети през неактивния сезон от Бургас бяха насочени във Варна.
Така „палачинката беше обърната“ и на 2 август, 2023 г. бе посрещнат милионният пътник в Бургас, а във Варна това стана седмица по-рано и за годината и двете летища посрещнаха приблизително по 1,8 млн. пътници и то при положение, че летището в Бургас извън активния туристически сезон е почти изцяло заключено и единствената му дестинация е Лондон.
В същото време във Варна само на ден се изпълняват близо 10 полета. Очевидно е, че компанията-майка е избрала „любимо дете“, а в света на бизнеса това се нарича нелоялна конкуренция.
СЪЩИНСКИЯТ ПРОБЛЕМ
От бизнес перспектива излиза, че една и съща компания саботира едното си предприятие до степен на унищожение, за да даде аванс на другото. Чрез летище "Бургас" залогът се отнася до абсолютно целия туристически бранш, който включва не само настаняване, а всички видове допълнителни услуги, ресторантьорство и търговия.
По този въпрос отношение не взима нито едно министерство и затова Министерски съвет демонстрира безсилие, некомпетентност и явна мълчалива подкрепа за нелоялните практики на държавно избрана компания за оператор на двете морски летища.
И като награда-поощрение, „тайно и полека“, концесионерът получи удължаване на концесията с още 5 години – общо 40 години.
Ако летище "Бургас" се управляваше от друг оператор, в неблагоприятни пазарни условия незабавно щяха да бъдат предложени изгодни оферти към авиопревозвачите и така да бъде увеличена атрактивността на аеропорта.
„Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД обаче демонстративно разбива бизнеса на един от най-успешните региони на България от години и под предлог, че се налага основен ремонт на летището, възнамерява да го затвори!
Предложението пътуващите до Южното Черноморие да кацат във Варна и да пътуват още два или повече часа с кола, за да стигнат до желаното място на юг е неосъществима на първо място поради липса на шосеен капацитет. Подобно предложение е не само абсурдно, то е явна подигравка и демонстрация на сигурност в правителственото безсилие и безхаберие.
Собствениците на летището са в състояние да извършват всякакви ремонтни дейности поетапно, без да се нарушават самолетодвиженията.
НАШИТЕ ТЕМИ
Летище "Бургас" трябва да оперира целогодишно и нито едно обещание, че ремонтите ще се извършват извън активния летен сезон да не бъде прието. Много европейски авиационни хъбове са в ремонт от години и нито за ден не спират да обработват десетки хиляди пасажери.
Очакваме от местната администрация – кметове и областни управители категорично да подкрепят региона на Южно Черноморие и да изискат от Министерски съвет адекватна защита за правото на постоянен труд и приходи на жителите на цялото Южно Черноморие, които пряко зависят от работещо летище.
Туристическият бизнес единогласно да заявим, че дори без да притежаваме трактори, сме готови на продължителни протести, защото не искаме някой да ни ДАВА – искаме
СПРАВЕДЛИВИ ПАЗАРНИ УСЛОВИЯ НА ТРУД.
Работа на държавата е да се оправи с групировките, работа на правителството е да не си затваря очите пред целенасочено съсипване на регион от България, който е едно от най-разпознаваемите лица на страната ни пред света.
*Коментарът е на хотелиера Георги Тръпков от профила му във фейсбук, заглавието е на Флагман.бг
НАЛАТА" АКО ПРИЕМЕ ЧЕ ВСЯКА ЕДНА ИЗМИНАЛА ГОДИНА Е БИЛА С 5 % ПО-ЛОША ОТ ПРЕДХОДНАТА ИЗЛИЦА ЧЕ РЕВЯЩИТЕ ГОСПОДА РАБОТЯТ НА 150% ЗАГУБА. НА МИНУС. И ТОГАВА МИ СТАВА ЯСНО ЗАЩО ПРИ ТОЗИ КРАТЪК СЕЗОН ПО НАШЕТО ЧЕРНОМОРИЕ НЕ СЕ ПЛАЩАТ ЗАПЛАТИ НА ПЧЕЛИЧКИТЕ БЕЗ КОИТО НЯМА ДА ИМА МАЙБАСИ И БЕНТЛИТА ЗА ХОТЕЛИЕРИТЕ.
Е ИМА И РАБОТЛИВИ ЧЕСТНИ ХОРА В ТОЗИ БИЗНЕС И НЕКА ДА НЕ СЕ СЪРДЯТ НА НАПИСАНОТО!
Обаче изобщо не разбирам, защо хотелиерския бизнес си мисли, че друго частно предприятие им е задължено по някакъв начин ???
Фрапорт е ЧАСТНО дружество и работи за собствената си печалба.
Предложете им дотиране на разходите за персонал на летището и се борете за взаимно изгодно решение. Но не, българския "хотелиер - ресторантьор" живее с идеята, че всички са длъжни да му решават проблемите.Не господа, НИКОЙ не ви е длъжен.
Ходи работи, повечето сте ниско квалифицирани я имате средно я не, но с пренции..ако не ходи бери ягоди ето ти пак си турист хах
Те ако не са работниците да ви мият кенефите след гостите и да оправят леглата, да готвят по кухните, щяхте да видите бизнес на куково лято.
Докато не се научите да уважавате първо себе си, после хората около вас - не чакайте и другите да ви уважават.
Замислете се малко, излезте от 90-те, пък току виж и принцът на Монако пожелае да кацне на Фрапорт и да ви посети хотела и ресторанта.
То ясно, че Бургас е свикнал да получава на час по лъжичка.Гевезето на България...
Пилотни проекти - първо Бургас, всичко ново първо за Бургас.
Хайде стегнете се малко!
Открийте си авиокомпания и си летете до където искате.
Стига сте занимавали цяла България с вашите превземки!
Не си оставяйте съдбата в чужди лапи Бургазлии, излезте и се защитете!
Във вашия ресторант съм идвал преди 15 години. Хубав беше тогава, да. Сега не знам как е, защото нито Поморие, нито Несебър, нито някой друг роден "курорт" ме влече. Предпочитам да си дам парите за бензин, за да ида в Турция. Да ям нормална храна и да не гледам киселите физиономии на родните мутри, именуващи се хотелиери. Виждам, че не искате да разберете, че сами си направихте всичко с помощта на кметовете си. И сега им се връзвате на приказките, че Фрапорт, филанкишията и барът на Междузвездни войни били ви съсипвали. Сами се съсипахте, че и продължавате.
Не идват туристи със самолети, защото им пречело летището! И с коли не идват, че им пречи магистралата, нито с кораби, защото сигурно пристанището? Не схващат ли хотелиерите, че МОЖЕ БИ проблемът е в т.нар. "хотели" и качеството на услугата?
Бог да ни пази от такива компании управляващи национални обекти.
По примера на приватизацията от времето на прехода , некадърните комуняри фалираха едно след друго стотици предприятия
Сега очевидно ще се случи и закриването на летището , разваляне на концесията и ТИМ ще бъдат изпрани , а правотелството което и да е ще търси начини да вдигне отново на крака Сарафово , за да го подари после пак на наш човек.
Омагьосан кръг.
Очакваме от него списъка с желаещи за сезон 2024.
Гарантирам го.
Аз съм в сателита на този бранд.
..... въобще на всеки с акъл в главата е ясно, че по даден казус или проблем, когато се разглежда в не цялостната му картина, а част от детайлите, това е предпоставка за нещо "жълто" , един вид чиста проява на т.нар. "жълта преса"...
...съветвам Ви да разгледате проблема, ако наистина искате да си изградите мнение, близко до реалната картина със всички детайли, до най-малкия значим...
Успех!
В Бургаска област всичко е бетон и лайна. Най-много си заслужава районът след Варвара до Резово, но не се знае кога ще го бетонират и него
И да си тръгнат ТИМ ще останат като концесионери . Така пак вземат некой лев и не бъркат в далаверите на мутрите .
Вероятно пишман са станали от байганьовщината ни .
Някой ден ще им писне и ще си отидат!
"Летището е на ТИМ" - ТИМ са концесионери.
"... а за Бургас и НАШЕТО летище, намиращо се във ВАШИ ръце " - грешка! В ръцете на немците от Фрапорт.
ТИМ - разбра ли се?
Варненски приятелю, много си далеч от истината. Туристите по южното черноморие са в пъти повече, отколкото са тези по северното. Броя обслужени пътници на двете летища е равен точно защото лятото туристите през Бургас са много, много повече и това компенсира липсата на полети зимата. Колкото до това, какво предлага Бургас за целогодишен туризъм, ок, съгласен съм, ние не предлага нищо. Какво обаче предлага Варна? Още по-грандиозно нищо. Тук поне можеш да се разходиш в по-хубавата морска градина и до Несебър, Созопол. Във Варна? Във Варна можеш само да си бъркаш в носа. А да, да не забравя, и да гледаш перките, които ще ви набучат след някоя и друга година.
Интересна логика, може би аз съм тъп да я разбера.
Не Фрапорт, а държавата. И то не от когато сключи т.н. концесии, а още от Татово време, лека му пръст. Нанесени бяха сериозни щети на държавата безнаказано. Затова и и продължават да се нанасят.
Другото лято в Турция. Огромен хотел фул с персонал, който нон стоп чисти и търка. Минава собственикът, костюмиран, изгладен, изпънат, вижда едни чинии, зарязани от туристите край басейна. Навежда се, вдига чиниите и ги понася към кухнята. Без да се погнуси и да вика "Ганкееййй, пенкеййяй, яла тука да вдигнеш чинията, ма"!
Толкоз за нашенския бизнес и туризъм.
p.s. като тръгнат полетите от Май месец, всичко си е пълно, не е да няма търсене. А хората ходят зимата да летят от къде ли не, щото от тук не може.
И някакъв туристически "експерт" се изказал.
Нека първо хотелиерските Ганьовци излязат за малко извън България, да видят как се прави туристически продукт и след това да реват.
Другото - какво точно ще предложи Бургас на уикенд туристи? Какво ще предложи за бинзес пътуване, защото бизнесът тук е основно кафенета и ресторанти, при това до 22:00 ?
И аз искам, ама хайде първо да си оправим истинските проблеми.
Времената преди ковид и войната минаха . Защо ти и автора забравяте удобно да напишете ,че разликата се дължеше на туристите от Русия ?! От ковида насам и войната НЯМА РУСКИ ПОЛЕТИ ! НЯМА ! Затова и лятото стана изравняване в туристите ! Да не сте инвестирали само в руснаци навремето кой ви е виновен ,Варна ли пак аахахахахаха
Пристанище,летище,магистрала!
Пристанището вече обработва по три кораба на месец и един ферибот седмично до Грузия.
Летището от второто най_наттоварено и голямо по дължина на писта , работи с по един самолет на ден зимата и два месеца през летния сезон на пълен оборот!
Магистрала водеща до курорти , пристанище и летище без да има полза дефакто от нея
Само погледнете град в друга държава с такива дадености , дали крета на дъното и се обезлюдява или процъфтява и се развива все повече
В България обаче е точно обратното .
Определено това д държавна политика без никаква икономическа логика
Те защо я купуват, като нямат намерение да я развиват ? Да си паркират мутренските джипове и да нареждат стари гуми, че който влиза в Бургас да се наслаждава на тази красота? Това говори за начина им на работа. Тези кърлежи, като нищо ще съсипят и летището
Научете си родния език първо, пък тогава раздавайте акъл по форумите.
Съсипаха една емблематична за Бургас сграда
Мисленето ви е много погрешно - дайте да пуснем полети и да излъжем туристите да дойдат, пък те като дойдат - да се спасяват !? И какво ще правят тези туристи от Октомври до Май?
Типично мутренско мислене от 90-те години - да ги излъжем сега, пък после няма значение ...
Когато Бургас създаде условия за целогодишен туризъм, туристите и самолетите сами ще идват .... но в Бургас няма хора с власт с такова мислене!
А за гастарбайтърите от Бургас дето искат да пътуват по празниците до Бургас ... еми заради една шепа хора 3-пъти в годината, никой няма да работи на загуба и да ви поддържа летището целогодишно за да ви е удобно на вас.
Най важното, манталитетът в Бургас е от 90-те години - да ги излъжем сега, да откраднем нещо, да минем тънко, то чуждото е общо .... пък после няма значение защото ние сме най-великите ...
Тц, точно обратното... Отдалече ти личи, че си служител на Фрапорт, който брани работодателя си... НО работата е там, че не си ти само този с "вътрешната" информация. Заради местоположението си, Бургаското летище отдавна да беше издухало Варненското, ако не бяха ТИМ. Някои от нас даже сме свидетели как полети, които уж трябваше да се изпълняват към БУргас изведнъж се оказваха към Варна, а при въпроси "Защо" от Фрапорт отговаряха, че "ако зависи от тях Летище Бургас ще е само за карго полети"
6to 6tot sa kyltyrni
Не се коментира този факт!
180 полета за Бургас имаше заради Слънчев бряг. Заради който впрочем е създадено и въпросното летище.
Разбирам, че Варна е виновна за всичко, "Фрапорт", но не и бургазлии и местните управници.
И понеже си разбирач - стани концесионер, направи полети от Бургас до цялото земно кълбо и стани милионер.
И защо разшириха летище Бургас като няма пътникопоток?
Статистика преди Ковида:
Над 3 млн пътници за Бургас, 1млн пътници за Варна!
180 полета за Бургас срещу 45 полета за Варна, на ден, през лятото!
Айде много поздрави, разбирач!
Питайте пеефски защо иска да затвори Бургас!
Какво надувате гайдите?
Миналата година измислиха някаква "иширихия коли" на южното черноморие, за да се пренасочат туристите към празното северно черноморие..
Ае сиктир!
Относно този, който "прибирал" гастарбайтери. Прибираш ги, да. Ама не са във всеки самолет. А само в някои. Или всеки ден прибираш роднини от всеки полет?
2011 година нещата бяха други. Туризмът беше друг. Нямаше ербнб, нямаше букинг и ви караха западните туроператори туристи на конвейр. Сега туризмът е друг, нещата са коренно различни, минали са 15 години. Вие още искате да стоите в онова време. Ами няма да стане, разберете го. Или се нагаждате според времето, или не се нагаждате и фалирате. Това е истината, колкото и да носите от девет дерета вода и да обвинявате Фрапорт.
Да, и на мен ще ми е хубаво да има полети от Бургас, но бизнес статистиката казва друго. Няма достатъчно интерес, няма достатъчно пътници. Иначе никой концесионер не е луд да гони пътници и да се лишава от приходи.
Много просто ни се казва!
Събодете се българи от сън спомени няма!
Ние и децата ни ще бъдем слуги на един евро - атлантически конгломерат, ако нямаме морала и достойнството да си искаме нещата
"Туризмът се гради на доверието на гостите" и поради тази причина вие, и вашите колеги-хотелиери не бива да се сърдите на никого освен себе си.
Никой нормален турист няма да предпочете бетонираното черноморие без грам зеленина, фалшивите чейнч бюра, гащите и чорапите по стените на древния несебър, олиото от миналия сезон във фритюрниците и още знайни и незнайни екстри на родния туризъм пред далеч по-гостоприемните Турция и Гърция.
За какво ревете? За чуждестранни туристи? Защото само те ще кацат на това летище. Ами те отдавна знаят, че има много по-добри дестинации от Бургас. На българите-гастарбайтери? На тях не им пречи да кацнат във Варна и после да си отидат на гости в Шумен, Разград и Търговище, откъдето масово са.
Не ви е виновен "Фрапор" и министерствата. Не ревете. По време на ковид получавахте помощи. По време на кризата с украинските бежанци получавахте помощи. Търсете проблема в себе си, предложете конкурентен продукт и туристите сами ще дойдат!
П.С. Лично мен не ме смущава дали има лесен достъп до определен град, независимо къде в страната, ако съм решил, че ми е интересен и искам да го посетя.