БДЖ пере седалките веднъж годишно, ама не си личи
С петна, лекета, "цяло меню" върху тях - вече е ясно защо седалките на българските влакове са в ужасно състояние. Освен че хората не поддържат, другата причина е, че БДЖ ги пере едва веднъж годишно.
Графикът и методите на почистване са разяснени от министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков пред депутата от Русе Иван Белчев (ПП-ДБ) в рамките на писмения парламентарен контрол. Народният представител пита защо из региона му се пътува в мизерни условия. Министърът признава, че въпреки усилията и уважението към хигиената, голяма част от положението, не само по дестинацията на депутата, си е доста неприятно. И разяснява цялостната технология: пране на седалки - веднъж годишно, по график; спални и кушет вагони - пълно основно почистване в основния пункт преди заминаване и ежедневно преди връщане; пълно основно на другите вагони - веднъж на месец; външно почистване (машинно, ръчно) - на седмица; вътрешно - ежедневно, тоест на 24 часа, в начална гара, съобразно движението на влака.
Липсва разяснение какво точно означава най-масовото почистване - "ежедневното". Вероятно се има предвид помитане и изхвърляне на отпадъци. За сметка на това Гвоздейков подчертава, че всички мерки са съобразени с европейските правила, като бдително се следи за длъжностни лица, нарушаващи стандартите. Министърът съобщава още, че е обявена обществена поръчка за ремонт на 113 вагона, 5 спални и 5 кушета. Процедура има и за купуване на спално бельо, възглавници, екстрактори за почистване и пране.