Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg
Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!
Спасяването на Панамския канал ще струва милиарди, ако изобщо е възможно
Глобалното затопляне създаде сериозен проблем за панамския канал
Останките от древна гора разказват колко лоши са нещата в засегнатия от суша Панамски канал. На няколкостотин метра от масивните кораби, превозващи стоки по целия свят, мършави пънове се издигат над водолинията. Те са всичко, което е останало от гора, наводнена преди повече от век, за да се създаде канала. Не е необичайно да ги видите в разгара на сухия сезон - но сега, непосредствено след обикновено дъждовния период, те трябва да са напълно потопени.
Те напомнят за това как сушата е осакатила водният път, през който минават 270 милиарда долара годишно в световната търговия. И няма лесни решения. Органът на Панамския канал претегля потенциални решения, които включват изкуствено езеро за изпомпване на вода в канала и засяване на облаци за увеличаване на валежите, но и в двата варианта ще са нужни години, ако изобщо са осъществими.
Засяването на облак е вид модификация на времето, която има за цел да промени количеството или вида на валежите, които падат от облаците чрез разпръскване на вещества във въздуха, които служат като кондензация на облака или ледени ядра, които променят микрофизичните процеси в облака.
Тъй като нивото на водата пада на 1,8 метра под нормалното, властите на канала ограничиха броя на плавателните съдове, които могат да преминават. Ограниченията, наложени в края на миналата година, бяха най-строгите от 1989 г., когато каналът беше затворен, когато САЩ нахлуха в Панама, за да извлекат нейния де факто владетел Мануел Нориега. Някои спедитори плащат милиони долари, за да прескочат нарастващата опашка, докато други предприемат по-дълги и по-скъпи маршрути около Африка или Южна Америка.
Оттогава ограниченията леко намаляха поради по-дъждовния от очакваното ноември, но при 24 кораба на ден максимумът все още е доста под дневния капацитет преди сушата от около 38. Тъй като сухият сезон се задържа, тясното място е готово да се влоши отново.