Строителството на позабравената магистрала „Рила“ вече има поставен срок
Строителството на магистрала „Рила“, за която различни ресорни министри говоря от години, може да започне през 2026-та. Това заяви регионалният министър Андрей Цеков по време на форума „Градовете – среща с бизнеса на Софийска област“, организиран от в. „Капитал“. Според него реализацията на проекта ще окаже огромен ефект върху София – област.
Това ще е трансформационният проект за областта, защото ще подобри движението на хора и стоки“, категоричен е Цеков, цитиран от пресцентъра на ведомството, предава economic.bg.
Той припомни, че в бюджета за догодина са заложени средства за актуализация на идейния проект, извършване на геоложки проучвания, подробен устройствен план и други проектантски дейности. След това ще се направят екологичните процедури и ще се направи технически проект.
Припомняме, че с изграждането на „Рила“ ще се направи връзка между други три магистрали – „Струма“, „Тракия“ и „Хемус“. Дължината на магистралата трябва да е около 100 км, а идеята за нея датира от повече от 20 години. През 2021 г. Форумът за балкански транспорт и инфраструктура напомни, че трасето е планирано да бъде с дължина 140 км, като анализ от 2008 г. показва, че още тогава е струвало почти 1 млрд. лв., а сега сумата ще е значително по-голяма.
През август 2023 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ стартира поръчка за проектиране на автомагистрала „Гюешево – Дупница" и така направи първите реални стъпки към реализацията на проекта. 62-километровото трасе е част от позабравената „Рила“. Първоначалната идея на регионалното ведомство бе участъкът да е скоростен път, но предвид натовареността впоследствие бе променен на магистрала.
През септември 2022 г. АПИ отвори идейните проекти на участниците в търга, а ценовите им предложения бяха отворени едва на 16 март 2023 г., или 7 месеца по-късно. Решението за определяне на изпълнител е от 3 юли тази година. Избрана е компанията „Виа – План“ ЕООД с ценово предложение от малко над 1.9 млн. лв.
Срокът за изработване на идейния проект е 150 календарни дни от датата на сключване на договора и включва само времето за проектиране. Контрактът е сключен едва на 13 септември, става ясно от информация в Регистъра за обществени поръчки.
В подкаста на Economic.bg председателят на Форума за балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев коментира, че АПИ трябва да проектира сега цялото трасе, а не само 62 километра от него.
Хибрид между магистрала и скоростен път
Междувременно на 20 октомври АПИ стартира поръчка за оценка на въздействието върху пътната безопасност на магистрала „Рила“ и анализ разходи-ползи за изграждането ѝ. В документацията към поръчката са изброени и някои от основните характеристики на магистралата.
Записано е, че ще е дълга 89 км и ще минава през територията на областите София и Кюстендил. Предвидени са 54 големи съоръжения, 4 тунела с обща дължина 1600 м и 9 пътни възела.
Най-вероятно различните данни за дължината ѝ идват от това, че е планирана да бъде разделена на два лота – ГКПП Гюешево – Дупница и Дупница – АМ Тракия.
В техническите характеристики е упоменато, че обектът е заложен да бъде изграден като скоростен път с проектна скорост от 120 км/ч, т.е. габарит А25.5. Изключение има само за малък участък, който ще е с габарит А29, т.е. магистрала – между пътен възел „Самоков“ и пътен възел „Богоридица“.
Добави Коментар