Летище Варна почти изравни Бургас по брой пътници, това е "геноцид", твърди депутат
Депутат демонстрира тревога от положението с летище „Бургас“. Причината е, че Варна почти изравнила броя обслужвани пътници.
Народният представител от бургаския регион Ивайло Вълчев е отправил съответно питане до министъра на транспорта по реда на парламентарния контрол.
„През 2018 г. беше постигнат рекорден брой обслужени пътници и дестинации за Летище Бургас. Обслужените пътници по вътрешни и международни линии са били малко под 3,3 милиона, които са били почти с 1 милион повече от обслужените пътници на Летище Варна“, пише депутатът от ИТН.
„През следващата 2019 г. има спад на обслужените брой пътници с около 10% до 2,85 млн., но и през тази година разликата в обслужените брой пътници между Бургас и Варна се запазва – малко под 1 млн. Обслужените товари от двете летища са както следва – 4223 тона карго от Летище Бургас и 110 тона карго от Летище Варна“, пише още Ивайло Вълчев.
Концесионер и на двата аеропорта е „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД от 2006 г., посочва депутатът в писмото си до министъра.
„Въпреки спада през 2019 г., дружеството реализира оборот в размер на почти 126 млн. лв. и печалба в размер на 32 млн. лв., която е рекордна за периода на концесията до този момент.
След КОВИД кризата и войната в Украйна, през 2022 г. цифрите за двете летища изглеждат по коренно различен начин, а именно:
-
Летище Бургас е обслужило 1,64 млн. пътника и 6244 тона карго
-
Летище Варна е обслужило 1,48 млн. пътника и 104 тона карго
Тук вече ясно се наблюдава тенденцията на изравняване на пътникопотока на двете летища – разлика от около 1 млн. повече обслужени пътника от Летище Бургас през 2018 г. и 2019 г., до 160 хил. пътника разлика през 2022 г. Освен това се наблюдава и драстично увеличаване на товарните полети от Летище Бургас, а от Летище Варна обемите се запазват, а именно – над 98% от общите обслужени товари от двете летища се осъществяват през Летище Бургас“, пище още Ивайло Вълчев на министъра.
По време на 16-я Черноморски туристически форум, който се провел в курорта Св. Св. Константин и Елена било съобщено, че летище „Варна“ ще обслужва полети до 13 дестинации този зимен сезон, а това в южния морски град оставало само с една редовна линия и три полета седмично.
„Цялата тази статистика ясно показва тенденцията Концесионерът да развива целогодишни самолетни линии от Летище Варна, а Летище Бургас да бъде превърнато в товарно. Този подход лишава целия Югоизточен регион от работещо летище за пътнически полети, отразява се зле на икономиката и туризма и пр.“, посочва още депутатът от ИТН.
През последната година били проведени множество срещи между кметовете на черноморските общини, представители на концесионера и браншови организации, на които многократно били повдигани въпроси за осигуряване на целогодишни самолетни линии както до европейски дестинации, така и до София, но до този момент нямало резултат.
„Дори в региона се обмисля стартиране на подписка за прекратяване на концесията, ако този геноцид продължи“, пише Ивайло Вълчев.
Той задава на министъра няколко въпроса. Един от тях е какви стъпки ще предприеме Министерството на транспорта, за да изпълни стратегическите цели на концесията, свързани с увеличаване на трафика и търговските дейности в района на Летище „Бургас“.
„Защо досега, въпреки тенденцията на спад на броя на обслужените пътници от Летище Бургас спрямо Летище Варна до достигането на почти равен брой обслужени пътници от двете летища и множеството сигнали от заинтересованите кметове, Концедентът не е предприел стъпки към предоговаряне на условията на концесионния договор и залагане на принципа на реципрочност на полетите, така че Летище Бургас да обслужва и целогодишни линии, както Летище Варна“, пита още Ивайло Вълчев.
Очаква се отговорът на министъра в устен вид – т.е. от парламентарната трибуна.
Наистина летище Сарафово е на доизживяване до момента, в който пуснат магистрала Черно море и окончалтено прехвърлят и летния трафик към Варна.
Допреди 120 години е имал 7 пъти по-малко население от един Сливен!!!
Кога безимотните бежанци дойдоха, кога им почерня г*ъза, че ще налагат на държавата да ги трудоустроява с летище, за което нямат нито население, нито икономика да поддържат.
Малко измами и гетоизация произведоха, че алчни и за целогодишен сезон за сметка на далеч по-исторически, перспектвини и цивилизовани места в България с реална икономика, образовани хора, а не само алчни търгаши рентиери.
Няма население дори за 1 рентабилен полет.
Летището на Южна България трябва да е в Стара Затора като най-развитият икономически регион на Южна България, с централно местоположение и с 2 пъти по-голямо от Бургас население в радиус от 50 км.
Бих казал, че Бургас с населението на Варна и полетите и въобще нямаше да е отчаянието което е Варна в тези дни.
За закриване е летището, преди стояха цяла зима и лапаха заплатки , сега нищо не им дават и всичко е опустяло…
Файда няма от това летище
И аз летя Лондон-Бургас. Помня, че беше коментирано, че не могат да напълнят самолета ако са по-чести полетите и не им е изгодно да поддържат линията. По едно време щеше да има уж още една нискотарифка, но май само през лятото.
Първо,корабите акостиращи във Варна са много,ама много повече!Второ сол няма,само за нашия пазар,българската сол се изнася,ние внасяме от Египет.Бургас е толкова жив,че в 21ч. няма никой.Заплатите са потресаващо ниски.Летището ни има три полета седмично.Та за какъв по жив град пишеш???
Иначе анализът ти е точен.За съжаление. Си
Лондон-Варна всеки ден!
Това си е умишлено.
Да, вярно, как не се е сетил Слави, той нали имаше аерокосмически идеи за македонски космонавт, може да си синхронизират фантазиите в ИТН и първият македонски космонавт да се изстреля от летище Бургас :):):)
Оправи ми деня!
Фрапорт, които оперират 12 летища в региона (не само в България), вероятно ако ги питаш биха искали от Бургас да има ежедневни полети и до Ню Йорк и до Токио (нали точно те ще спечелят), ама как да стане, като хем градът е 200 хил души, хем Истанбул е на 100 км? Кой ще плати за да му е спокойно на сценаристчето?
Бургас е прислужващата обществено-индустриална зона около Слънчев бряг и подобните, нищо повече. Затова и извън сезон никой не иска да лети до там!
Само за сведение, не концесионерът определя коя компания докъде да лети, а компанията, и то на икономически, пазарни принципи, а не на база прищевки на депутати с провинциални комплекси!
Историята с Лукоил има смисъл само ако целта е да се ускори прокарването на тръбопроводите. Но дори и така да е държавата трябва да си върне рафинерията. Изключително важна е за сигурността на БГ е.
Както и нов терминал на пристанището. Наисгина на Бс не му трябва какъв да е терминал, а точно фериботен терминал. ЗДЪЛЖИТЕЛНО. Самозваните специалисти, които отричат това, продължават да работят за Констанца, не за БГ. Стига толкова. Бс и Вн. Това са морските пристанища на БГ. За тях трябва да работим вече и само.
Много сте неграмотни тролчета, поне прочетете фактите!
2006г. ГЕРБ не съществува, но нали сте педали, всичко на Бойко трупате!
За това падате в канала...
Град с пристанище без кораби
Град с летище без полети
Град с университети без студенти
Град с магистрали без пътници
Град със солници без сол
Град с море без рибари
Град с лозя без вино
Но такава е държавната политика , не само Кмета е виновен