Генеративният изкуствен интелект - приятелят по неволя на белите якички
Откакто генеративният изкуствен интелект (генеративен AI) излезе на сцената миналия ноември, прогнозата за белите якички стана мрачна. OpenAI, компанията зад чатбота ChatGPT, изчислява, че работните места, изложени на най-голям риск от новата вълна на AI, са тези с най-високи заплати и че някой с професия, която плаща шестцифрена годишна заплата, е около три пъти по-застрашен от такъв, който печели 30 000 долара. McKinsey предупреждава за способността на AI моделите да автоматизират прилагането на експертността, предава investor.bg.
Разбирам изкушението да се отхвърлят тези предупреждения като обикновени прогнози, пише колумнистът на Financial Times Джон Бърн-Мърдок. Хиляди години история са приспивали много от нас с фалшивото чувство за сигурност, че автоматизацията е нещо, което се случва с работата на други хора, никога с на нашата собствена.
Но за някои страхът, че изкуственият интелект може един ден да вземе работните места на бели якички, вече е реалност. В отлично проучване, публикувано това лято, американски изследователи показаха, че в рамките на няколко месеца след пускането на ChatGPT, копирайтъри и графични дизайнери в големи онлайн платформи за свободна практика са забелязали значителен спад в броя на заданията, които са получили, и още по-рязък спад в доходите си. Това предполага не само, че генеративният AI поема работата им, но и че обезценява тази, която те все още извършват.
Най-поразителното е, че проучването установява, че фрийлансърите, които преди са имали най-високите доходи и са извършвали повечето предложена работа, са претърпели не по-малко намаляване на заетостта и доходите си, отколкото други техни колеги. Всъщност, те са били по-засегнати. С други думи, да бъдеш по-квалифициран не е щит срещу загуба на работа или доходи.
Но онлайн пазарът на фрийлансъри обхваща много специфична форма на работа на бели якички и на пазара на труда. Ами да погледнем тогава по-горните ешелони сред работниците в областта на знанието.
За това можем да се обърнем към скорошно, завладяващо проучване на Harvard Business School, което оценява въздействието от предоставянето на GPT-4, най-новото и най-модерно предложение на OpenAI, на служители в Boston Consulting Group (BCG).