АПИ ще плати 460 хил. лв. за загиналата в тунел "Ечемишка" жена
Агенция "Пътна инфраструктура" е окончателно осъдена да плати 460 хил. лв. с лихвите на наследниците на жената, която през 2017 г. загина в тунела "Ечемишка", след като лампа се стовари върху колата ѝ. Това резултатът от решението на Върховния касационен съд, който се произнесе по гражданското дело за обезщетението като последна инстанция, пише вестник Сега.
На двете деца и майката на загиналата са присъдени по 110 000 лв., а на вдовеца на 64-годишната жена - 130 хил. лв. Нелепият инцидент, който отне живота на жената, стана на 5 февруари 2017 г. Върховният съд завишава с по 20 000 лв. обезщетението, определено от апелативната инстанция, която пък беше намалила присъдените 600 хил. лв. от Софийския окръжен съд. АПИ дължи също лихви и разноски.
Майката на жертвата, както и съпругът ѝ обаче не са дочакали решението на върховния съд, става ясно от него. Те са поминали междувременно, но обезщетението ще отиде при наследниците им. От решението става ясно, че майката е преживяла изключително тежко внезапната загуба на дъщеря си, а вдовецът развил тежко онкологично заболяване след смъртта на съпругата си.
Като определя размера на обезщетението, съдът обръща внимание на отношенията на жертвата с близките ѝ, както и на връзката между трагичния инцидент и смъртта на майка ѝ и съпруга ѝ.
АПИ пледираше, че станалото е "случайно събитие", но магистратите не приеха тази теза за доказана. От съдебните решения може да се направи извод, че всъщност става дума за чудовищно безхаберие.
От решението на върховния съд се разбира още, че разследването на инцидента още не е приключило – близо 7 години след трагедията. Според електронния регистър на прокуратурата от 31 август тази година "преписката е за решаване при прокурор" от Софийската окръжна прокуратура. И към 8 ноември този прокурор не се е произнесъл.
През 2018 г. прокуратурата обвини шестима души за смъртта на жената, начело с бившите шефове на АПИ Лазар Лазаров и Дончо Атанасов. Обвинения имат и служителите на агенцията Илияна Захариева, Георги Златев, Надя Сачанска и Георги Фучеджиев.
АПИ години наред е бездействала и е оставила тунела "Ечемишка" опасно да се руши. Това стана ясно от разследването на трагедията.
Според вещите лица основната причина за трагедията е липсата на нормална поддръжка на конструкцията повече от 20 г. Шофьорът е карал с позволена скорост и не е имал никаква възможност да избегне произшествието. Заради тежката травма на пострадалата смъртта ѝ е била неизбежна. Ремонт в тунела имаше едва след трагедията.
Стоманената конструкция за окачване на осветителните тела е монтирана през 1984 г. и се ползва от началото на 1985 г. До инцидента на 5 февруари 2017 г. е имало много огледи и при всички тях експертите давали препоръки за подновяване на антикорозионната защита. Те нито веднъж не били изпълнени. Техническата експертиза е посочила, че от 1996 г. стоманената конструкция е повредена, след 2010 г. - потенциално опасна, а от 2015 г. - в аварийно състояние.
От 2004 г. "Автомагистрали" ЕАД - дружеството, което поддържа тунела по договор, е изпратило на АПИ множество документи за тежкото състояние на осветлението и носещата конструкция. Нищо не е предприето.
През август 2015 г. пътната агенция сключила договор за оценка на текущото състояние на осветителните уредби на "Ечемишка" и на други тунели. "Ферокс къмпани", която правила оценката, докладвала, че положението в "Ечемишка" е най-зле и инсталацията му е опасна. Докладът препоръчал подмяна на конструкцията и осветителните тела. Ремонт не последвал.
"Единственото, което е било осъществено за тези години, е веднъж да се измие и да се боядиса", каза Румяна Арнаудова, която по това време беше говорителка на главния прокурор. "За 32 г. експлоатация не е правен никакъв ремонт. В момента, в който служители са установявали, че имало нарушаване на осветителната уредба, те са подвързвали осветителните тела с тел и кабел, защото е било невъзможно да се заварят. Състоянието е било тревожно, падали са греди върху пътното платно и са създавали предпоставки за пътнотранспортни произшествия", посочи тя.
По време на гражданското дело също е направена комплексна техническа експертиза, която установява как и къде е станал инцидентът, че колата на жертвата е била в изправност, че няма друго превозно средство, което да е "закачило" металната конструкция, преди тя да се стовари върху автомобила на жертвата и да я убие на място. Във фаталния ден жената пътува на предната седалка до шофьора, а автомобилът се управлява от брат ѝ.
Добави Коментар