- Политиката е ново начинание за мен, но увереност, че ще се справя, ми дават 15-те години опит в сферата на възобновяемите енергийни източници и околната среда, като през този период съм заемал различни експертни и управленски позиции в публичния и частния сектор. От 2015 г. управлявам собствен бизнес в сферата на консултантските услуги по околна среда и се гордея, че аз и моят екип сме работили и към момента работим по едни от най-големите проекти в сектори като транспорта, възобновяемите енергийни източници, промишлеността и индустрията.
Включвам се в кампанията за местни избори като кандидат за общински съветник от гражданската квота на ПП ГЕРБ, воден от разбирането, че искам да помогна градът, в който живея повече от 38 години, да стане още по-добро и предпочитано място за живот и развиване на бизнес.
- Как един общински съветник може да направи живота на жителите на града и общината по-лек?
- Решенията, които взема един Общински съвет, са свързани с определянето на политиката за изграждане и развитие на общината и в частност засягат изключително важни въпроси на жителите на населените места.
Общинският съвет на община Бургас е орган на местното самоуправление, избира се от населението на общината и се състои от 51 общински съветници. На 29 октомври гражданите ще гласуват и определят бъдещия общински съвет. Каквато и да е подредбата, убеден съм, че трябва да има диалогичност при решаването на важните въпроси за града и неговите жители.
- Кои са приоритетите, за които Вие ще работите?
- Основните ми приоритети са тясно свързани с опита и знанията, които имам, а именно:
Прилагане на устойчиви модели за ефективно взаимодействие между администрацията, бизнеса и местните общности, включително тяхното информиране и повишаване на прозрачността и отчетността.
Устойчиво и интегрирано градско развитие с цел подобряване качеството на живот и растежа на територията на общината.
Привличане на инвестиции в изграждане на нови производства и усъвършенстване на инфраструктурната обезпеченост на територията на общината.
Подобряване на градската среда чрез облагородяване на междублокови пространства и зелени площи. Създаване на малки локални паркове, зелени коридори, кътове за спорт, игри, забавления и отдих.
Увеличаване на дела използвана възобновяема енергия за публични, културни, спортни, търговски или промишлени сгради. Развитие на съществуващата инфраструктура за зареждане на електромобили и обособяването на нискоемисионни зони.
Подобряване на локалните системи за мониторинг с цел по-добър контрол и информираност на гражданите за качеството на околната среда.
Актуализация на методиката при формиране на такса битови отпадъци с цел въвеждане на по-справедлива за гражданите и бизнеса система.
Развитие и оптимизиране на системите за сметосъбиране и по-строг контрол върху фирмите, ангажирани с почистването на града.
- Коя е първата задача, с която бихте се заели ако влезете в Общинския съвет?
- Първата задача ще бъде и първият ми по ред приоритет, а именно ще започна работа върху подобряване на взаимодействието и комуникацията между администрацията, бизнеса и местните общности, защото всеки може да бъде полезен на града, в който живее, дори и да не участва пряко в местната политика.
Използвам вашата трибуна да апелирам гражданите да се обръщат към мен с всяка една идея или виждане за по-зеленото развитие на Бургас. Убеден съм, че само заедно можем да поддържаме и развиваме Бургас като едно по-добро място за живот.
- По отношение на развитие на пристанище Бургас?
- Бургас е пристанищен град и през годините не е спирал да се развива, като такъв във всяко едно от възможните направления с цел оползотворяване на географските си дадености. Благодарение на непрестанното развитие на Пристанище за обществен транспорт Бургас към настоящия момент има обособени терминали, на които се обработват товари, и терминал, на който могат да акостират круизни и туристически кораби.
Товарните терминали част от Пристанище за обществен транспорт Бургас предоставят услуги по обработка на товари и поща. До колкото имам информация през последните пет години на пристанищните терминали „Бургас Изток-2“ и „Бургас Запад“ са изградени и въведени в експлоатация 3 нови корабни места и в момента се изгражда още едно ново такова. Товарооборотът на добре менажираните терминали също се покачва.
В пристанищните дейности са ангажирани и много хора, като голяма част от тях е необходимо да имат специфична квалификация, което им гарантира добри доходи. По данни от 2023 г. частните пристанищни оператори в Бургаския залив осигуряват пряко около 1500 работни места и косвено още около 3000 души, чрез използването на външни фирми, ангажирани с различни по вид и характер дейности, съпътстващи приемането, обработката, складирането и експедицията на товарите. Наличието на товарно пристанище, летище и връзка с магистрала са изключителни плюсове за развитието на града и дава на общината сериозно предимство при привличането на разнородни инвеститори.
Тук бих желал да засегна и темата за зоната за обществен достъп и нейното естествено бъдещо разширение. Имам предвид полемиката относно корабни места № 7, № 8, № 9 и № 10, които се управляват от единствения държавен пристанищен оператор, но тук отварям една голяма скоба, че същите не се използват за претоварни и складови дейности от повече от двадесет години, поради конструктивната им неспособност да приемат съвременни товарни кораби и липсата на прилежащи към тях складови площи. Именно затова запазването им като товарни кейови места е лишено от всякаква логика и смисъл. Това, разбира се, не пречи на някои хора да разпространяват в публичното пространство заблуждаващи факти и недостоверна информация.
По мое мнение най-разумният подход, който трябва да бъде приложен към обособената зона за обществен достъп е тенденцията да продължи с оглед устойчивото развитие на града. Зоната може да бъде разширена, като към нея бъдат включени допълнителни площи с отпаднало предназначение, част от Пристанищен терминал „Бургас Изток – 1“.
Най-разумният подход, който трябва да бъде приложен към обособената зона за обществен достъп, е тенденцията да продължи с оглед устойчивото развитие на града
- Като еколог ако се наложи да вземате решение в Общинския съвет за заличаване на зелени площи в полза на частна инициатива, ще го направите ли?
- Развитието на града през последните 16 години е в посока да се стимулира изграждането на благоприятна среда за живот. Не смятам, че бъдещият Общински съвет ще има човек или група от хора, които да внесат подобно предложение, но ако разгледаме въпроса хипотетично, аз не бих подкрепил унищожаването на поземлени имоти с конкретно предназначение за озеленяване (зелени площи).
Ако ми позволите, бих желал да направя едно уточнение. Териториите, предвидени за озеленяване в рамките на града, са ясно определени в действащите устройствени планове (ОУП и ПУП), което гарантира тяхното опазване.
- Бургазлии се оплакват от миризми на въздуха, запрашеността, какво бихте направили за по-чист въздух?
- Действително темата за замърсяването на въздуха в Бургас е изключително чувствителна за гражданите. Опитът ми през последните 15 години в сферата на управлението на околната среда показва, че мерките за предотвратяване на настоящи и бъдещи замърсявания или причиняване на дискомфорт на гражданите са постоянни, допълващи се и се определят и прилагат в синхрон от различни структури на централната и местната власт в лицето на Министерството на околната среда и водите и съответните общини.
Законодателството дава основните правомощия по контрол и налагане на санкции за индустриалните обекти на Министерството на околната среда и водите и неговите структури в лицето на Изпълнителна агенция по околна среда и водите, Регионалните инспекции по околна среда и водите и Басейновите дирекции.
Относно неприятните миризми във въздуха – отново много чувствителна тема за хората, въпреки, субективните усещания на всеки. И все пак това е проблемът, за който може и трябва да се търси решение единствено със съвместните усилия и регулации на национално и местно ниво, в зависимост от специфичните и конкретни условия във всяко населено място. Но категорично трябва да се работи по това.
- Бихте ли завишили санкциите за нераглементирани сметища и контрола върху замърсителите в градска среда?
- Нерегламентираните сметища и замърсявания са сериозен проблем, който създаваме ние гражданите, като за това не мога да оправдая никой нарушител.
В момента санкциите съгласно действащото екологично законодателство са изключително високи. Но идва и моментът за ефективността – освен да бъдат санкционирани замърсителите, процедурата да завърши и с реалната събираемост на наложените санкции. В зависимост от естеството на замърсяването, вкл. вида на отпадъците, глоби и санкции за замърсяване на околната среда могат да се налагат от общинската администрация за граждани и фирми в рамките на града и съставните селища и от държавата в лицето на РИОСВ и Басейновите дирекции за индустриалните предприятия.
По мое мнение евентуално завишение на санкциите само по себе си като инструмент без адекватен контрол не би имало абсолютно никакъв ефект. За ефективното противодействие е необходимо да има постоянен и безкомпромисен контрол, като този контрол е споделен и съвместен между общинските и държавни структури в лицето на Министерството на околната среда и водите и РИОСВ.
Друг изключително важен и много добре работещ инструмент е гражданската активност и непримиримост, които играят роля на регулатор в развитите градски общества. За всеки подаден сигнал администрацията е длъжна да направи проверка и предприеме съответните действия.