До няколко месеца оставаме без влакове
България е застрашена да остане без влаково движение до няколко месеца заради липса на кадри, които да управляват движението на влаковете. Става въпрос за дефицитни и специализирани кадри като ръководители движение и маневрени стрелочници.
Недостиг на специалисти има и в други професии като машинисти, ремонтен персонал, като навсякъде причината е една – ниски заплати и много по-добри условия и заплащане в частния бизнес, пише transportal.bg. Недостигът на дежурни ръководители вече принуждава ръководството на железниците да закрива гари, за да може да окомплектова с персонал съседните им гари.
„Положението при нас е трагично“, коментира дежурен ръководител в района на Варна, пожелал да остане анонимен. „При нас не останаха хора, най-качествените избягаха при частните жп превозвачи, където заплатите са между 60 и 80% по-високи. Няма млади хора, а част от колегите, с които едва свързваме графика вече са си пуснали или приготвили молбите за напускане. Началниците ни правят всичко възможно да търсят хора и да запазят останалите, но с трици маймуни не се ловят“ От НКЖИ — най-голямото държавно предприятие у нас, признаха, че има сериозен проблем със специализирания персонал, като в момента има 846 свободни бройки за специалисти.
От компанията обаче смятат, че няма непосредствена опасност от спиране на влаковото движение. Количествен и качествен дефицит на персонала се наблюдава най-вече в големите градове и промишлени центрове. Средна възраст в компанията, която е най-големият работодател в страната, е 50,9 г., съобщават от НКЖИ. Работната заплата за ръководител-движение е 1660 лв., а за стрелочник – 1310 лв. по данни от компанията.
В същото време заплатата на стрелочник в частна жп компания започва от минимум 1800 лева. Според синдикатите не се предвижда увеличение на заплатите на служителите в жп транспорта до края на годината. Такова ще има от 1 януари догодина, когато се очаква увеличение на минималната работна заплата. Очакваното увеличение обаче ще е с не повече от 20% и отдавна е изядено от инфлацията.
Не са ясни и намеренията за справяне с кадровата криза на транспортният министър Георги Гвоздейков, който както всички свои предшественици досега се занимава единствено с обществените поръчки и кадрови промени по върховете на БДЖ.
Досега обаче думи като „сигурност“, „кадри“, „заплащане“ отсъстват в публичните изяви на министъра, който от началото на управлението си не намери време да обяви публично екипа и приоритетите си за разлика от своите предшественици Христо Алексиев и Николай Събев.
Стрелочник -1500/1800лв.
Машинист, маневрен - 1800/2200лв.
Машинист, влакова работа - 2500/3400лв.
В заплатите влиза и допълнителното възнаграждение (бонуси), периодични, презразпределени за месец.
- Всеки месец, ваучери - 200лв.
Извънредния труд е отделно.
В БДЖ, се подиграват с персонала.
За машинистите в БДЖ ПП, разни допълнителни изпити/тестове за да се изплатят допълнителни финансови средства (жълти) стотинки.
Измислено от директорката на човешки ресурси Десислава Стоянова в ЦУ на БДЖ ПП, същата не е ли смяна вече... и защо ли се наложи да бъде освободена от частната "Българска железопътна компания"..., някои знаят истината...
А и през 4 години изпити , прегледи.... Какво ме интересуват другите гари и как се работи в тях. Изисква се всеки път специално обучение за конкретната гара, те ме карат да зубря всичко за всички... Мерси за сегашните чисти 1200 лв., който глупак иска .. да работи. Частниците се спукват от извънреден труд и взимат по 8000 - 10000 лева заплата от извънредни, в държавните трябва да си на 0, е как се изхранва семейство вееее.
И да не се притесняват за кадри, скоро всички гари ще минат на компютърно управление и няма да има нужда от паплач,,,, Е не всички.