Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Жълтите павета вече се произвеждат и в България

Ключови думи: Созопол, Жълти павета, Флагман

Жълтите павета в центъра на София, които за 117 години преживяха протести, ремонти, и ремонт на ремонтите вече могат да се произвеждат и в България. Учените в Института по металознание към БАН отдавна работят върху формулата им и вече произвеждат пилотна серия.

Столичната община е сключила договор за 30 000 лева с БАН, за да купи тази първа серия, съобщи БНТ.

Паркираме колата на жълтите павета и чакаме професора, който от години иска да покаже, че България сама може да произвежда павета и те по нищо да не отстъпват на онези, за които по времето на Фердинанд държавата е взела 37 милиона златни лева заем. Само че професорът още по телефона ни предупреждава - това не са жълти павета. Цветът е охра.

"Нека сега да сравним нашия прототип с еталона, който виждате на площада. По цвят виждате, че павето е еквивалентно", казва проф. Любен Лаков от Института по металознание към БАН.

Цветът няма и нюанс разлика. Но за да стигнат дотам, учените са проучвали половин година.

"Трябваше да се анализират суровините, да се направят пробни състави", обясни проф. Любен Лаков. Находището е тайна, технологията - също. В института са изчислили до милиметър и грам всяка съставка, така че да направят достоен двойник на оригиналните павета от някогашната Австро-Унгария.

БНТ: Отстъпва ли по нещо не оригинала?

Проф. Любен Лаков: Не. Превъзхожда оригинала. Те показват около 15% по-ниска хлъзгавост, в сравнение с оригиналните павета. Ако се погледне на компютърна томография, ще се видят много дефекти в оригинала. Но на компютърен томограф в това паве няма да се открият дефекти.

От БАН обещават по-качествени и по-евтини павета и дори посочват мястото, където може да върви производството - във Видин, където, според тях, има прекрасни, но неизползвани машини.

"Те могат да послужат за 100 000 - 200 000 броя павета", каза проф. Любен Лаков.

Засега обаче общината е поръчала само пробна серия - от 250 павета. А ако преди повече от 100 години едно паве се е плащало в злато и е излизало близо 12 златни лева, сега едно паве от института излиза към 18 лева.

БНТ: Ще издържи ли във времето толкова, колкото са издържали...

Проф. Любен Лаков: Ще издържи и повече. Тези павета ще издържат още 100 години, ако се отнася човек правилно към тях.

Дава гаранция, а общината тепърва ще решава дали след тази пилотна серия да иска още. За да попълва липсите в оригиналните жълти павета. И нищо чудно един ден професорът да ходи и по тези, които е създал.

1
Коментара по темата
1.
Местещ
04.09.2023 17:38:16
Местя за Фердинанд хомото, местя за Борис и най много го опъвам за Сакскобурга наглеца с дъщерята Квазимодо.
  Добави Коментар
Пие специфична спе*ма, защото... Вокалният педагог казва, че е полезно Кънчев с двойна грешка... За Роналдо
Пияницата, който отне два живота, съжалявал, но го оставиха в ареста Обвиняемият Тодор Нейков е без книжка от катастрофата на "Тракия", но често се качвал зад волана Бой в метрото в София Младежи са с наранявания
Отиде си известен режисьор Този свят напусна Ив Боасе Пребиха 20-годишен в София след катастрофа Агресивен шофьор слязъл от колата си и нападнал младият мъж, счупил и стъклото на колата му
Протестиращи затвориха път в България, има задържан Граждани са недоволни от битови условия Откриха мъртви трима американски войници Автомобилът на военните потъна във воден басейн 
Ад край Луковит, тежкотоварен автомобил уби дете  Водачът на камиона, разбира се, е освободен, защо да го задържат, пита Диана Русинова Мъж отиде на гости на 42-годишна пловдивчанка, тя го... Нападна с нож
Човек бере душа след нападение от мечка До България Дете падна от тераса В България