Индустриален парк и Северен обход ли? Питайте Васил Едрев защо 12 г. не решава проблемите на Айтос
Кандидатът за кмет Даниела Алакушева посочи важните проблеми на Айтос, които с години стоят нерешени, а проектите са във фризера. Алакушева е доказан финансов експерт и дългогодишен ръководител на най-важната дирекция в Община Айтос и има ясна визия за развитието на Айтос като модерен и привлекателен град за живеене. Мнозина смятат, че тя е и най-сериозният опонент на кмета Васил Едрев, който буквално се е окопал във властта вече три мандата.
- Г-жо Алакушева, излизате смело като кандидат за кмет на Айтос, назовете основните три нерешени проблема на общината?
- Считам, че лесно могат да бъдат дефинирани много повече от три проблема. Когото и да попитате в града ни, първосигнално би отговорил: Обход, паркиране, презастрояване със съпътстващи това инфраструктурни проблеми. Аз бих добавила и липсата на визия за развитие, липсата на работни места и перспектива за съгражданите ни. Всъщност ако се замислите всичко това е свързано.
Да вземем Обхода. Още като дете имам спомени за аварирали товарни автомобили, които успяваха да спрат едва на кръговото кръстовище.
Опитният финансист Даниела Алакушева - обединителят и силен играч влиза в битката за кмет на Айтос наесен
По повод Обхода съм разговаряла с различни институции, които сочат липсата на предвиждането му в одобрения Общ устройствен план на града ни за основна пречка за изграждането на такъв. Ако не греша, въпросният Общ устройствен план е процедиран в периода 2013-2018 г., когато е приет. Лично на мен не ми е ясно защо и при съществуващ и към онзи момент проблем не са се потърсили решения чрез съответните предвиждания в плана.
- Да, в действителност и регионалният министър при посещението си заяви, че Обход може да бъде изграден след изменение на ОУП , но кметът не пое ли ясен ангажимент за решаване на този проблем?
- Действия по изменение на Общия устройствен план по желания от айтозлии начин не са предприемани в последния мандат. Факт е също, че в плана за интегрирано развитие на Община Айтос 2021-2027 г., публикуван в портала за обществени консултации към Министерския съвет, който определя средносрочните цели и приоритети за устойчиво развитие на общината фигурира като мярка „Северен обходен път на Айтос“, като Общината е заявила положителна проектна готовност и индикативен срок за изпълнение 48 месеца или четири години. Къде е проектът обаче? А вече са изтекли две години от посочените 48 месеца.
Но да преминем на втория проблем. Отново със същия Общ устройствен план се определят правилата и нормативите за устройство и застрояване. В момента в града ни се наблюдава бум на строителството до степен на „стихийност“. Това строителство допълнително насърчава естествените миграционни процеси от малките населени места към най-близкия общински център и град - Айтос. От една страна вероятно са налице нормативи, позволяващи по-интензивно застрояване на площите с изграждане на повече жилищни обекти. От друга страна обаче можем само да гадаем доколко цялостната инфраструктура на града ни ще понесе това натоварване. Ето – проблемът с паркирането бързо изкристализира и се задълбочава.
И след като си създал условия да привличаш хората, какво ще им предложиш? Работа? Уви, тенденциите в община Айтос са негативни, а повечето хора работят в съседни общини или в чужбина. Твърде вероятно е Община Айтос се явява най-големия работодател в общината. На фона на това следва да припомня, че през 2008 г. в Айтос се постави началото на създаване на индустриален парк. Регистрира се "ИНДУСТРИАЛЕН И БИЗНЕС ПАРК-АЙТОС" АД, в което дружество Община Айтос е акционер с 49%. От учредителния акт на дружеството е видно, че в капитала му Община Айтос е внесла близо 800 декара земя, върху която е следвало да бъде развита промишленост и разкрити работни места. Ако се запознаете със счетоводния баланс на дружеството за 2022 г., ще установите, че то съществува, но само на хартия. Практически дейност не се извършва.
- Защо според Вас това е така?
- Не бих могла да отговоря на този въпрос, но при наличие на тези комуникационни дадености на общината, при наличие на свободна работна ръка и нарочно дружество, което си създал за тази цел, за мен бездействието е непонятно. Попитайте Васил Едрев защо не се прави нищо за развитието на Айтос.
- Оспорвате, че в Айтос са изпълнени множество инфраструктурни проекти. А асфалтирането на улици, ремонт на тротоарни площи и обществени сгради?
- А нима вие ще оспорите, че всъщност това е задължение на кмета на общината? Нима поддържането на пътищата и обществените сгради не е негова отговорност?
В заключение считам, че въпросът със строителството трябва да бъде регулиран след широк обществен дебат. За да има визия, а не застой. Считам, че е крайно необходимо този индустриален парк да проработи, за да бъдат предложени работни места на съгражданите ни. Обходът разбира се е задължителен.