Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Започваме обследване на магистралите и скоростните пътища със скенер и георадар, каза регионалният министър

Ключови думи: Новини, Флагман, Бургас, График, Андрей Цеков

Всички магистрални участъци и основни скоростни пътища ще бъдат обследвани с георадар и със скенер за равнинност. Проверката ще започне по основните магистрални участъци до месец. Изискал съм график, по който скенерът за равниност да направи „образна диагностика“ първо на трасета, които са в гаранционни срокове, за да може при евентуална установена нередност, държавата да отправи искове срещу строителите. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в сутрешния блок на Нова телевизия.

Обследването ще бъде по официално утвърдената Методика на Института за пътища и мостове. Ако диагностиката покаже намалена дебелина на асфалтовия слой, ще бъдат взети ядки съгласно методиката - през определено разстояние от всеки участък.

Взетите ядки асфалт от предходния екип на МРРБ са единични, от участъци с изтекъл гаранционен срок и не по официално утвърдената методика на Института за пътища и мостове. Това практически означава, че при констатирана намалена дебелина на настилката, държавата не може да предявява претенции, коментира министърът.

Цеков обясни, че магистрала „Хемус“ е показателен пример за това как не трябва да се осъществява магистрално строителство. Регионалният министър подчерта, че ако са били съблюдавани законът и общественият интерес, „Хемус“ отдавна щеше да е построена. Той отново припомни, че довършването ѝ е било възложено чрез инхаус договори за близо 2,7 млрд. лв. през 2018 и 2019-та година с цел да се заобиколи закона. „В последните две години и половина по магистрала „Хемус“ не се строи реално“, съобщи още министърът и допълни, че това е така, защото нито един негов предшественик не е имал смелостта да погледне фактите такива, каквито са. Според Цеков в момента има две възможности за завършването на аутобана – държавата да поеме риска да загуби авансите за над 1 млрд. лв. или да търси начин да „санира“ допуснатите закононарушения така, че да продължи строителството по вече сключените договори.

„Държавата е вкарана в правен капан“, обясни регионалният министър и подчерта, че най-добрият вариант е сега чрез законодателни мерки да се даде възможност да продължи строителството. В момента се работи малко в първите три участъка на магистралата, за които са сключени договори през 2018-2019-та година, като към момента цените, на които са сключени договорите не отговарят на пазарните условия, стана ясно още от думите на министъра. Първият участък е готов на 76%, втори и трети – на около 40%. Това означава, че в рамките на следващите две години, в края на 2025-та година, може да са готови още около 80 км от аутобана, обясни Цеков.

Той информира още, че по магистрала „Европа“ се работи и по двата участъка, като се очаква участъкът до Калотина да бъде завършен тази година. Продължават усилията за намиране на решение и за завършването на магистрала „Струма“. В момента се работи по вариант за запазване трасето по източния склон на Кресненското дефиле и се търси алтернативен маршрут в обратната посока извън дефилето. „Идеята е досегашният път да бъде запазен като локален между населените места, така ще се запази и биоразнообразието в района“, подчерта регионалният министър. По думите му веднага щом Европейската комисия одобри този вариант, до края на тази година може да започне проектирането.

„Трасето трябва да се изгради до 2027-ма година“, обясни министърът и допълни, че по този начин ще се даде възможност за алтернативно транспортно решение в региона. Андрей Цеков информира, че вече са започнали предпроектни проучвания за разширяване на магистрала „Тракия“ между София и Пловдив. След което трябва да се извървят процедурите по ОВОС и проектиране, като реалистично до строителство на допълнителни ленти може да се стигне най-рано след 3 години.

Съвсем различен ще бъде подходът по отношение възлагането на зимното поддържане и текущия ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа, стана ясно от интервюто на министъра. За първи път поръчките са обявени с критерий най-ниска цена, „а това е най-голямата гаранция за свободна конкуренция“, каза Цеков. Той допълни, че „още в ден първи след изтичане срока за подаване на офертите се отварят всички цени, извършва се класиране, след което се проверява дали отговарят на предварително зададените условия само първият и вторият. По думите му критериите са направени абсолютно съобразено със спецификата и сложността на въпросната поръчка.

„Републиканската пътна мрежа е около 20 000 км, което означава, че в една област имаме средно около 800 км пътна мрежа, която следва да бъде поддържана“, подчерта министърът и допълни: „Как при това положение е ограничително изискването за наличие на опит на 400 км, т. е. половината от обхвата на пътната мрежа в съответната област? Категорично не е! Законът позволява да бъде два пъти дори, ние сме го сложили половин. Целта е да се гарантира, че въпросният изпълнител ще има достатъчно опит и ресурс да поддържа тази мрежа. Това не препятства малките фирми, защото те могат да се обединят, да направят консорциум и да участват в изпълнението. Бидейки по-малки, имайки по-малки допълнителни разходи, те ще могат да предложат вероятно по-добра цена и предвид това, че прилагаме критерий най-ниска цена шансът да спечелят е огромен“.

Регионалният министър беше категоричен, че при критерия най-ниска цена спечелилите фирми ще работят по заявените от тях суми.

„Няма да има анекси, с които на по-късен етап държавата да плаща допълнително за пътно поддържане“, каза Цеков.

2
Коментара по темата
2.
seahorse
21.08.2023 14:59:23
Този министър не вярва на европейските комисии взели проби от пътищата .а вярва наподкупените от ГЕРБ комисии за които не поставянето на част от материалите не е проблем,Такива калинки ни управляват и затова магистрали и пътища сеят смърт.Мястото на тези разбойници е в затвора !
1.
Ъъъъъ
21.08.2023 12:56:33
Със скенер и георадар ????!!!!!
Ще проверяваме колко са ни калпави пътищата ???!!
Леле, колко сме умни , начетени и напредничави ??!!
А скенера или георадара ще покажат ли колко са се скапали второкласните , че и първокласните пътища , та всички се юрнаха по магистралите ??!
  Добави Коментар
"Червените" с ново ръководство в парламента Ето кой ще оглави групата Почина култов музикант Той бе част от легендарна рок група
Тази тайна съставка ви спасява косата Розмаринова вода е естествено решение за здрава и гъста коса Опасен ли е новият китайски вирус Властите потвърдиха увеличение на случаите на човешки метапневмовирус (HMPV) – вирус, наподобяващ грип, особено разпространен сред деца
Масови сигнали за бомби в училища в страната... Какво се случва в България? Грип мъчи България Много области обявиха грипна епидемия
Очаква се Народното събрание най-после да... Състави комисиите си Володимир Зеленски с тежко изказване Намеси 200 000 европейски войници
Защо в Хърватия обявиха бойкот на магазините Нека да покажем на търговските вериги, но и на производителите, дистрибуторите и на политиците, че мислим сериозно и знаем как да се организираме и покажем, че и от нас зависи намаляването на техните печалби, реализирани на гърба и джоба на потребителите, пише в призива  Днес имен ден празнуват... Могат да почерпят всички казващи се Анастас
бТВ го оставиха без пари Това не е първият случай, в който Кадиев отправя критики към шоуто, като само преди дни намекна, че предаването трябва да бъде свалено от ефир Хванаха лодки за мигранти на ГКПП "Лесово", декларирани като дюшеци Те са били скити в румънски камион, влизащ у нас от Турция