Животът поскъпва с 3.5% до края на ноември
Ключови думи:
Националния статистически институт, НСИ, инфлация, поскъпва, цени, Георги Ангелов, Лидл, Икеа, ДДС
Инфлацията е 0.8% през октомври спрямо септември, а на годишна база цените растат с 3.5%, съобщи Националният статистически институт.
Този път от отделните стокови групи най-сериозно поскъпват дрехите и обувките - с 4.5%, докато цените на храните и безалкохолните напитки растат с 1.5%, а разходите за образование - с 1.3 на сто.
НСИ отчита по-ниски цени при сделките с обзавеждане и други домакински стоки, докато транспортните услуги поевтиняват с 0.3%, а при билети за кино, театър и други мероприятия поевтиняването е с 0.2%.
Само преди месец - за септември спрямо август НСИ отчете почти нулева инфлация, а на годишна база покачването на цените се сви до 3.3%. Резултатите бяха сигнал, че домакинствата отново свиват потреблението си и за това цените растат по-бавно от очакваното.
Последните данни са близки до миналогодишните, като месечната инфлация е по-висока от тогавашните 0.6%. На годишна база обаче миналият октомври цените имаха ръст от 3.9%, което е повече от сегашните 3.5%.
Причина за стабилизирането на цените е фактът, че няма външни шокове като поскъпване на енергийните ресурси или суровините. Техните цени се укротиха и това предопределя стабилизация и в торебителските цени, заяви пред Дневник.бг икономистът от Институт "Отворено общество" Георги Ангелов.
Той обаче оспори достоверността на данните на националната статистика, които сочат свиване на потреблението. Причината е, че методологията й изключва разрастващия се бизнес на вериги, които наскоро са навлезли на пазара като "Лидл", "Икеа" и други, които трябва да постигнат годишен оборот от 50 млн. лв., преди НСИ да започне да засича инфлацията и през техните цени.
"Има голям проблем с данните за потреблението защото има големи разминавания между месечните данни на НСИ и тримесечните национални сметки, които показват растеж на потреблението. За ръст говори и по-високата събираемост на ДДС, защото този данък също зависи от потреблението. Навлизат много нови търговски вериги, за които се съмнявам дали НСИ следи продажбите им. Те агресивно увеличават продажбите си, и докато статистиката не докаже, че взима предвид тези структурни промени на пазара, аз ще съм скептичен към данните за потребителското поведение", каза още той. Добави Коментар