Сезонът не е силен, липсват богатите скандинавци и руснаци, а българите идват само в уикенда
Той е роден в сърцето на Стария Созопол преди 62 години, тук е израснал и живее със семейството си. Талантлив музикант, внук е на художник-класик в българската маринистика, колекционер, галерист, бижутер, собственик на два магазина и пряк участник в стопанисването на култов фамилен ресторант. Енергичен, сговорчив, незлоблив. Жан Шейтанов е сред най-популярните жители на морския град и с патината на времето постепенно се превръща в негов доайен и мъдрец.
-Г-н Шейтанов, шанс е да Ви открием в разгара на сезона, винаги тичате напред-назад, благодарим за гостуването Ви в редакцията на Флагман и веднага питам - доволни ли са вашите хора в Созопол от приходите в туризма?
-От 32 години имам бизнес, който, разбираемо, развивам предимно през лятото. Имам 3 търговски обекта. Единият от тях работя самостоятелно, другите два давам под наем. Имаме ресторант и работим заедно със семейството на дъщеря ми няколко супермаркета. Говорят колко силен бил сезонът сега, имало много народ. Къде е този народ?! Какъв е?! Ето ви реалната тъжна картина - от петък вечерта, за събота и неделя, идват с автомобилите си хора от Средна България. Подчертавам, че всичките те са наредени, заедно с колите си, на Каваците, Градина и в Созопол. На плажа лежат за 2 дни общо. В делничните дни обаче спадът е двоен. Това е един от най-слабите сезони, които съм виждал през всичките тези 32 години в бизнеса. Ако не и най-слабият. Работят основно заведенията за хранене, кафенетата, закусвалните и хранителните магазини. Всички останали бизнеси са под всякаква критика.
-На какво се дължи това явление?
-Първо изчезнаха платежоспособните туристи, каквито бяха скандинавците. Също и руснаците. Рядко се срещат германци и англичани. Сега идват средна ръка поляци, чехи, словаци. Има българи, но те са в същата тази категория. Останалите българи отиват в Гърция. Много малка част от платежоспособния българин избира Южното Черноморие, обаче само за уикенда. Това е уикенден туризъм. Всички колеги се оплакват. Изчезването на скандинавците беше постепенно и се наблюдаваше с години като процес, но сега, когато и руснаците ги няма, липсата на туриста, какъвто посрещахме в Созопол десетки години наред, го няма.
-Кога започна този спад всъщност? След или преди пандемията от ковид?
-Още преди периода с ковид започна. По време на пандемията, през 2020 и 2021 г. имаше бум на българи по нашето Черноморие – и то на платежоспособни българи – защото просто нямаше как да идат безпрепятствено в чужбина, към Гърция например. Тогава се напълнихме и можем да кажем, че имаше нещо като по-добър сезон. Сега обаче картината като приходи е трагична.
-Кои са факторите, които повлияха?
-На мен ми е интересно защо в медиите няма публикации за добрите примери в ресторантьорството, а се дава трибуна само на лошите. Добрите са много повече. Някой някъде попаднал на нещо скъпо и на некоректно отношение и веднага се надига вълна от негативни публикации и репортажи в телевизиите. Аз имам ресторант и той всяка вечер се пълни. Защо ли? Защото цените ми са нормални, имам обучен персонал, който работи бързо и ефективно, хората са доволни. И ни препоръчват. Имаме постоянни клиенти от години. Не съм само аз за пример, а и много други колеги в този бизнес. Но на такива, които се стараем, не се дава трибуна. Защо никой не пише за това? Относно морето – мръсно било, умрели крави и риби от Украйна доплавали до бреговете ни, радиацията имало, не искам да коментирам още много подобни абсурдни твърдения, разпространявани безотговорно из медии без посочени издатели и в социални мрежи. Съжалявам, но това е пълна простотия от наша страна и родоотстъпничество. Имам колеги в Гърция, гостуваме си. Казват ми - що за народ сте, ако при нас някой каже лоша дума за туристическия ни продукт - ще го линчуваме. Да, в Гърция например, имат много по-голямо богатство на риби и морски деликатеси, каквото тук няма как да имаме, но пък усрпяваме да заредим, защото не е далече, в крайна сметка в България също не е лошо обслужването, чистотата, цялостната ни визия като туристическа дестинация. Особено когато говорим за съотношение между качество и цена.