Всички нашенци, които смятат да почиват в Гърция да прочетат тази новина
Гръцките острови са препълнени с туристи, но медицинската им система се пропуква, пише “Политико”. Смъртта на бременна тийнейджърка и нейното неродено дете са само два от най-малко девет вероятни предотвратими смъртни случая в Гърция това лято поради хроничен недостиг на линейки и здравен персонал, дори преди страната да попадне под обсадата на бушуващите горски пожари.
“Политико” разкрива, че някои болници на гръцките острови нямат постоянни общопрактикуващи лекари, разчитайки изцяло на краткосрочно покритие от медици от континенталната част на страната, привлечени от парични стимули. А случаят с линейките е още по-лош. На много острови в Цикладите и Додеканезите едва една линейка е на разположение 24 часа в денонощието. Този проблем не е само за островите, в Атина например работят около 50 линейки вместо необходимите 85 до 90.
“Трябва да преправим системата за линейки изцяло, тъй като има огромни пропуски в цялата страна”, каза Йоргос Матиопулос, президент на гръцката служба за спешна помощ.
През юни 63-годишна жена почина на Кос, в задната част на пикап, докато я прехвърляха в местната болница, след като колабира, а единствената линейка на острова беше заета, отговаряйки на друг спешен случай, пише “Политоко”.
Кос, остров с 40 000 жители, който е домакин на повече от 1 милион туристи през лятото, има три нови линейки, но може да управлява само една, тъй като има само 10 парамедици, двама от които се пенсионират през следващата година.
Дни след този инцидент в Кос 19-годишна жена, бременна в осмия месец, почина в атинско предградие, докато чакаше повече от пет часа за линейка и беше направила около 20 обаждания на парамедиците.
Нероденото ѝ дете също почина. Оттогава са разкрити още поне шест случая на починали хора в цялата страна поради липса на медицински транспорт.
На остров Лесбос 78-годишна жена загубила съзнание, докато плувала. Парамедиците пристигнали два часа по-късно на мястото само за да установят, че сърцето ѝ е спряло.
В отговор на нарастващата критика след тези вероятни предотвратими смъртни случаи правителството разположи пожарникари, военен персонал и шофьори от местните власти, за да помогнат при недостига на медицински персонал в туристическите райони.
Екипите на спешната помощ в страната обаче протестират срещу действията на властите, наричайки ги “ненаучно търсене на бързи решения”. Лекарите твърдят, че разполагането на необучен персонал в спешни ситуации може да се окаже опасно за пациентите, които се нуждаят от лечение на мястото на инцидента.
По-голямата част от здравните центрове на малките острови в Егейско море се борят да се справят с тежката ситуация, тъй като ограниченият брой лекари трябва да дежурят всеки ден. Но дори когато държавата реши да наеме повече хора, опитите се провалят, тъй като здравният персонал отказва да се премести на островите, където разходите за живот са станали непоносими поради нарастването на туризма.
“Изпратихме няколко лекари от останалата част на страната на островите, за да покрият нуждите на сезона. Нашите колеги са принудени да съкратят летните си ваканции заради това, но това очевидно са само импровизирани решения”, каза Матиопулос.
В края на юни единственият кардиолог на болницата в Кос протестира в двора на здравното заведение, издигайки транспарант с надпис: “Достигнах предела си, имам нужда от помощ”. Той работил 28 дни без прекъсване като единствен лекар в кардиологичната клиника на острова от май.
“Тези неща не могат да се случват в един цивилизован свят, в европейска държава, в туристическа дестинация”, каза кметът на Кос Теодосис Никитарас.
Премиерът консерватор Кириакос Мицотакис обеща да наеме 10 000 здравни работници, включително 800 шофьори на линейки и 250 парамедици на мотоциклети. Конфедерацията на служителите в държавните болници обаче му се опъна, като обяви че това наемане само замества скорошни пенсионирания и не е достатъчно за подобряване на качеството на грижите.
Според различни данни около 10 000 здравни служители са напуснали сектора през последните две години и половина, а други 5000 се очаква да ги последват през 2023 г.
Добави Коментар