Отнемането на МПС от дрогирани и пияни - популизъм или крайна необходимост
Вглъбени в зверството в Стара Загора, някак между другото отразихме новината, че в края на юли парламентът гласува окончателно промените в Наказателния кодекс (НК), които предвиждат по-тежки наказания за шофьорите, които предизвикат тежки катастрофи.
Промените
Бяха одобрени и допълнения към причинените катастрофи по непредпазливост, при които е причинена телесна повреда или смърт. В момента наказанието е от 2 до 6 години затвор, а в особено тежки случаи – от 3 до 10 години. Парламентът гласува санкцията да стане от 3 до 8 години затвор, а в особено тежки случаи – от 5 до 12 години.
Редакцията на чл. 343, ал. 3 предвижда по-тежки наказания, ако престъплението е извършено от пиян или дрогиран шофьор, ако няма шофьорска книжка, ако избяга от местопроизшествието или деянието е извършено на пешеходна пътека. Към момента НК в предвижда от 3 до 15 години затвор, в особено тежки случаи – от 5 до 20 години, като депутатите приеха наказанията да станат от 5 до 15 години затвор и в особено тежки случаи – от 10 до 20 години. същите по-тежки наказания ще се налагат и на шофьорите, които откажат тест за алкохол и наркотици, без да имат медицински причини, както и ако деянието е извършено след превишаване на разрешената скорост в населено място с повече от 50 км или ако това е станало след преминаване на червен светофар.
Парламентът прие окончателно и криминализирарането на повторния отказ на шофьори да дадат проба за алкохол и наркотици - с „лишаване от свобода до шест месеца и с глоба от две хиляди лева“.
Отнемане на МПС
Държавата вече ще може да конфискува и автомобилите, собственост на шофьори, които са хванати зад волана дрогирани или пияни. Тази промяна в НК влезе в сила в 00:01 ч. на 8 август и според някои медии, вече има няколко отнети превозни средства от водачите им.
Новата алинея 5 към член 343б гласи: "В случаите по ал. 1 - 4 съдът отнема в полза на държавата моторното превозно средство, послужило за извършване на престъплението и е собственост на дееца, а когато деецът не е собственик - да присъди равностойността му". Ето и кои са четирите случая, описвани във въпросните алинеи, при които се стига до конфискация на автомобила:
1. Ако шофирате с над 1.2 промила алкохол, за което се полагат също 1 до 3 години затвор и глоба от 200 до 1000 лева
2. Ако вече сте осъждани по точка 1, при повторно нарушение с над 0.5 промила отново се отнема автомобилът, и се налагат от 1 до 5 години затвор, и от 500 до 1500 лева глоба
3. Ако управлявате автомобил след употреба на "наркотични вещества или техни аналози". Тук наказанията са конфискация, 1 до 3 години затвор и от 500 до 1500 лева глоба
4. При рецидив по точка 3 наказанието е конфискация, 1 до 5 години затвор и глоба от 500 до 1500 лева
Преди – популизъм, сега – спешна необходимост
Интересното е, че за подобни промени, много време и много от отдавна настояваше Прокуратурата. Но тогава това беше определяно като популизъм и крайни мерки.
Да не говорим, че позицията на главния прокурор Иван Гешев бе за конфискация при над 2 промила алкохол, докато приетото от депутатите е за още по-ниски стойности - над 1.2 промила при първо нарушение и едва над 0.5 промила при второ.
„От 15 до 20 години затвор или доживотен затвор за причиняване умишлено на смърт на едно или повече лица, извършена по време на управление на автомобил от водач с концентрация на алкохол в кръвта над 2 на 1000, както и при употреба на наркотици, при липса на съответна правоспособност и превишаване на скоростта на движение с над 50 км/час”, бяха предложенията, за които Прокуратурата настояваше от дълго време, както и в посочените случаи да се отнема и управляваното превозно средство в полза на държавата, независимо от собствеността му.
Разбира се, тогава тези идеи бяха отхвърлени от депутатите – при това – нееднократно, като даже имаше заплахи (не от народните ни избраници), че въведат ли се такива промени, хората щели да се вдигнат на протести. А още по-отдавна, през 2020г., ВМРО предложиха шофьорите, употребили наркотични вещества, да работят в моргите, реанимациите и травматологиите, за да видят какво са причинили на жертвите си, но и това предложение не мина. Всъщност това беше много добра инициатива, която безспорно би имала и превантивен ефект за младите, които в повечето случаи въобще не се замислят до какви тежки последствия може да доведе шофирането пиян или дрогиран, и не, не говорим само за смърт, а за трайно инвалидизиране и др.
Но как, защо пък да мъчим така момчето или момичето на мама и тати, как ще ходи то по моргите да гледа трупове или пък да влиза в травматологиите, за да види човек, който вече ще е с един крак например. Това било популистко... Вероятно са популисти и по белия свят, където подобна добре работеща практика има от години.
Изведнъж обаче родните законотворци решиха, че е назрял моментът, и хоп, на секундата сътвориха небходимите промени и изменения.
Против
Веднага се чуха гласове, че това са крайни мерки, които са неприложими. Според някои, тестовете за наркотици, използвани от МВР, са ненадеждни, като включително и в медиите има отразени случаи на погрешно позитивни тестове, включително след употреба на наглед най-обикновени медикаменти, които се приемат дори без рецепта. Други побързаха да се застраховат, че сегашната система за тестване дава положителен резултат дори при някой, пушил преди повече от седмица.
Чуха се и гласове, че проблемът не е в големината на санкциите, а в неприлагането им, защото както вчера, така и днес, а и утре, покровителствените от най-високо ниво, отново ще избегнат затвора и глобите.
Появиха се и жалващи се, които започнаха да ни дават за пример скандинавските страни, в които акцентът не бил в наказанията, а в по-леките присъди в затвори с облекчен режим, дори с визия и удобства като на хотели, които целели да накарат виновния да осъзнае грешката си и да бъде превъзпитан. Сигурно бай Пешо от Горно Нанадолнище, който кара на 5 големи ежедневно, а накрая е помел и убил някого, рЕзко ще осъзнае, че не е редно да прави така, когато бъде настанен в стая с телевизор и баня, които той даже няма на село. По-вероятно е да реши, че е направил нещо хубаво, поради което държавата го стимулира да продължи по същия път, когато излезе от „затвора”.
А всъщност и това не е напълно вярно, защото например в някои от споменатите скандинавски страни, законът е безкомпромисен. Дори с 10 км да надвишиш скоростта, могат да ти вземат както книжката, така и автомобила, а глобата надхвърля в пъти стойността на колата.
Разбира се, безспорен факт е, че трябва да се акцентира и на превенцията. Трябва да има и повече часове по пътна безопасност в училищата. Според Диан Драганов, председател на Съюза на българските автомобилисти-Варна, в момента те са много малко или изобщо ги няма, а сериозен проблем е и подготовката на бъдещите шофьори, защото редица автошколи предлагат евтини курсове, които са за сметка на качеството. Листовките се наизустяват, а по време на изпита, младите шофьори минават само по определени добре познати им маршрути, което не спомага да се запознаят с реалната пътна обстановка. Накрая получават заветната шофьорска книжка и се мятат на пътища и автомагистрали, където за пръв път вдигат 100-140км/ч, но не са подготвени как могат да овладеят колата, ако попаднат в подобна ситуация.
Факт е и че пътищата ни в голямата си част са лоши и не са безопасни. Това е мнението и на Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, според която многото катастрофи се дължат и на лошата пътна инфраструктура.
За
А иначе и други факти са ясни и безкомпромисни. В последните години България е на едно от първите места в Европа по брой на катастрофите и загиналите на пътя. Само за 2022г. регистрираните тежки пътно-транспортни произшествия в страната са над 6 000, а загиналите – 530, като от началото на 2023-та, статистиката отчита почти 2000 тежки катастрофи, като броят на загиналите е трицифрено число.
Липсва култура на пътя, тоест шофьорите нямат такава. Но нека не се самобичуваме, хората навсякъде - поне в мнозинството си, са едни и същи. Същите шофьори, които днес нарушават правилата у нас, отидат ли в чужбина, рязко стават други. Съвсем ясно е защо – манталитетът им си е същият, но глобите и рестрикциите са зверски.
Въобще не е нужно да изброяваме редица страни, в които са приложени различни проверени практики, за да се овладее безумието по пътищата – дали ще е висока застраховка за младите шофьори, дали ще е отказ от застраховка при чести провинения на пътя, дали ще са тракери в колите, дали ще е отнемане на автомобила, измислено е! Никой не очаква да откриваме топлата вода, просто да я използваме...
А вече толкова години наблюдаваме единствено неадекватни действия – на всички нива. Законодател, обикновените полици, които все още буквално за жълти стотинки са склонни да си затворят очите за тежки нарушения, затова после наблюдаваме такива като Семерджиев буквално да убиват на пътя, съдиите, които издават най-често присъди в ниските нива, защото считат, че "помагал в кухнята" е достатъчно основание убиец да си е вкъщи под домашен арест (бел. авт. – като убиецът на Милен Цветков) и т.н.
Някой ще възрази, че такива като Семерджиев и Кристиан Николов (убиецът на Милен Цветков) са със солиден гръб и винаги ще се измъкват. Да, но те са единици. Преобладават обикновени убийци, които просто се възползват от пробойните в системата, която система буквално тече.
Всъщност в страна, в която автомобилът е превърнат в светиня, а всеки втори обгрижва някой таралясник на 30 и кусур години пред входа си, въобще не е лоша идеята да му се отнеме същият, ако шофира пиян или дрогиран зад волана. Това вероятно е един от малкото начини хората даже да се самограничат, иначе ще бъдат лишени от най-милото им.
Да, има риск от фалшиво-позитивните тестове за наркотици, което може и да доведе временно отнемане на автомобила. Но всъщност това не е нова практика, като дори в момента законодателят е добавил: "установена по надлежния ред" (употреба на наркотични вещества). Това, което трябва да се коригира е съвсем просто – текст, уточняващ: „ако полевият тест е положителен, следва задължително взимане на кръвна проба в рамките на следващите няколко часа. Ако водачът откаже такава, следва конфискуване на автомобила и съд по бързата процедура.
И макар хора като бившият вътрешен министър и депутат от ПП-ДБ Бойко Рашков (по време на чието ръководене на МВР трагедиите по пътя зачестиха, а контролът беше сведен до минимум) да заявиха, че завишаването на санкциите не е правилно, че сегашните редакции само ще „развалят“ Наказателния кодекс, а предложенията за още по-тежки наказания при непредпазливите престъпления са възмутителни, крайно време е държавата – с цялата си мощ – да се изправи срещу убийците на пътя, колкото и сурово да им изглежда на някои. Защото стотици деца ще си останат завинаги такива, а тези, които ги убиха, отдавна са на свобода, отново вилнеейки по пътя.
14 месеца присъда (и то, в затворническо общежитие) за убийцата на 12-годишната Валя, която бе блъсната и убита на пешеходна пътека; убиецът на 4 годишния Паоло, пометен на пешеходна пътека, който убиец беше осъден на 6 години, от които година си беше вкъщи, заради влошено здравословно състояние, а накрая беше предсрочно освободен след 4 години; убитата на пешеходна пътека Ани на 18 години - 3 години за убиеца, който избяга в чужбина, по-късно беше върнат, но се озова също в затворническо общежитие; 11 месечната Красимира (7 години за убиеца, като между другото това се счита за рекордна присъда, представете си); 25 годишната Съни и 6 годишната Елена, пометени на спирка от пиян шофьор, ранил още 10 при инцидента (9 г. присъда в общежитие от открит тип, а при едно от излизанията си, отново е хванат пиян); 20 годишната Лора, пометена също на пешеходна пътека (убиецът получи 2 години); Моника, Николина, Дафина, Десислав, Мария, Петя, Хариет, Христина и още деца … никога няма да върнем. Въпросът е прост - имаме ли още деца, както и стотици други невинни, които да принесем в жертва...