Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

МОН забранява писмените домашни по време на ваканции

Натовареността на учениците трябва да намалее, очакват от МОН
Ключови думи: мон, училище, ученици, домашна, ваканция, писмена домашна

По време на ваканции учителите не бива да дават задачи за писмено изпълнение на учениците. Това предвиждат промени в наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците, предложени от новия екип в просветното министерство.

Оттам се аргументират, че са получили сигнали и жалби на родители за претоварване на учениците вследствие на "нецелесъобразно задаване на домашните работи... и големия брой изпитвания по учебните предмети". Затова и в съответната наредба се предлагат редакции, които да намалят натовареността на учениците чрез оптимизиране на изпитванията по отделните предмети и броя на оценките за учебния срок, както и чрез определяне на изисквания за броя на задаваните домашни работи през учебната седмица.

Новите текстове гласят, че за "затвърдяване на нови знания и усъвършенстване на практически значими умения преподаващият учител може да оставя на учениците за самостоятелното писмено изпълнение извън учебния час една до три задачи". Обемът на задачите ще се определя в зависимост от урочните цели и възрастовите особености на учениците, като те може да се дават за цялата паралелка, за отделна група ученици от паралелката или за отделен ученик.

На учениците от 1-ви до 4-ти клас задачи за самостоятелно писмено изпълнение по български език и по математика ще могат да се поставят не повече от 3 пъти в една учебна седмица, а по останалите учебни предмети - не повече от веднъж, пише "Сега". На учениците от 5-и до 7-и клас и от 8-и до 12-и клас подобни задачи по отделен учебен предмет ще могат да се поставят не повече от два пъти в една учебна седмица, а сумарно по всички учебни предмети - не повече от 5 пъти за седмица. "Задачи за самостоятелно писмено изпълнение не се задават през ваканции", предвижда още проектът, който в тази си част определено ще зарадва учениците, които получават много задачи през ваканциите и съответно не могат да си почнат пълноценно.

Според новите помени за целите на проектно-базираното обучение на учениците ще могат да се възлагат изследователски задачи с по-продължителен срок за самостоятелно изпълнение или за работа в екип. В тези случаи, когато изпълнението им се проверява чрез индивидуално или групово изпитване, текуща оценка ще се поставя индивидуално за всеки ученик.

Редакциите целят преодоляване на негативните тенденции, "свързани с използването на самостоятелните писмени работи като санкция за ученика или като възможност да се довърши недовършената през часа работа", посочват в мотивите си от МОН. Според тях е нужно да се разграничат задачите за писмена самостоятелна работа извън часа от изследователската проектна дейност, която учениците изпълняват индивидуално или в екип, за да се акцентира върху възможността да получат оценка за задачата, изпълнявана за по-дълго време.

По-малко оценки

МОН предлага и намаляване на броя на оценките, въз основа на които се формира срочната оценка за съответния учебен предмет. И занапред по учебните предмети, изучвани с до 2 учебни часа седмично, ще са нужни поне две текущи изпитвания, а за тези, изучавани с 2.5-3.5 часа седмично - поне 3 текущи изпитвания. При предметите обаче, които се изучават с по 4 и повече часа на седмица, текущите задължителни оценки се намаляват от 4 на 3. Освен това по всеки модул от профилираната или професионалната вече ще е нужно само едно текущо изпитване.

Не "световно стопанство", а "световна икономика"

МОН предлага козметични промени в още няколко наредби. В тази за общообразователната подготовка, в която са описани очакваните ключови компетентности, които учениците да придобият в края на всеки етап, например се предлага отпадане на някои очаквани резултати от обучението. По български език от учениците от прогимназията например няма да се очаква да създават в писмена форма "анотация", както и "делова покана", а само да могат да пишат "покана". По информатика пък от учениците от 8-и до 10-и клас няма да се изисква да структурират данни в едномерен масив, както и да четат и записват данни в текстов файл. Предлага се и прецизиране на терминологията - "география на обществото и стопанството" се заменя със "социално-икономическа география", "стопанство" - с "икономика", а вместо да описват "природните компоненти", учениците ще трябва да описват "релефа, климата, водите, почвите, растителността и животинския свят".

5
Коментара по темата
5.
Гост
24.07.2023 15:59:42
Направо да им забранят на учениците да ходят на училище. То и без това смисъл няма.
4.
Снежа
24.07.2023 14:43:39
Хайде МОН да си оправи временните назначения извършени от инспекторатите, пък да не дава акъл колко домашни и колко оценки. Ако не се даде домашна за упражняване на взетия материал, как ще се отаботи и запомни?
3.
Поредна глупост
24.07.2023 14:25:20
Понеже в момента образованието е на минимум, нека поне почерпят опит от времената, в които имаше дисциплина и отличници с умения. Как е било? Че сега някоя мама няма време за детето, не означава че трябва да пада натовареността. МОН са реформатори без резултат от 1989г. Затриха поколения. Сега на учителя му е все тая. Каквото каже МОН - изпълнява... и така до от заплата до заплата.
2.
Ф
24.07.2023 12:46:08
Абсолютно цялото обучение, както и обемни проекти или подобни безмислици снесени от МОН, минават през самоподготовка събота и неделя или ваканции. Преподаването и работата в клас са мираж. Винаги по време на ваканция децата са натоварени с проекти и писмени работи, а в първите дни след ваканция ги спукват от изпитване и тестове. В часовете има само препускане по материала - някоя даскалица чете план или уморено натиска напред по някоя така модерна, дебилна презентация. Няма усвояване и преподаване. Учениците са в училище по 8-9 часа, с никаква мотивация и успех, а след това е необходимо да направят още толкова самоподготовка или уроци с частен учител. Свинщина!
1.
3 март е важна дата
24.07.2023 12:10:53
3 март 1918 г. е важна дата! Това е двнят, в който Русия капитулира пред България в Първата световна война!
  Добави Коментар
Мерцедес се превърна в катафалка Предстои аутопсията да изясни дали смъртта е настъпила вследствие на сблъсъка или на водача му е прилошало Почина известен българин Издъхна художник 
Той иска само да прави секс с теб Твърди дама за звездата Роналдо Защо плаче като магаре Новата песен на певеца носи послание, свързано с носталгията от детството и силата на родителската любов
Този ход може да реши проблемите с косопада Рициновото масло помага Като близначки: Беба от Биг Брадър е двойничка на... Дамите много си приличат
Продадоха потник на Майкъл Джордън за над 4 млн. долара Звездата е носил униформата с номер 23 в поне 17 мача 3-годишно дете блъснато на околовръстното в Кюстендил Шофьорът е избягал без да спре да окаже първа помощ и все още се издирва
10 неща, които мъжете наистина искат от жените си Но не смеят да им кажат 6 признака, че мъжът се чувства удобно с вас, но не е влюбен За жалост, съществуват връзки, в които единият е истински влюбен, а на другия просто му е комфортно така
9 знака, че с партньора ви сте твърде различни Противоположните личности трудно могат да устоят заедно във времето Една съставка, която имате вече в кухнята, прави дори евтината кайма сочна и вкусна Ако я добавите към месото по време на готвене, то ще добие златиста коричка и ще се топи в устата