Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Буй за Бургас (2 част)*

Един от плакатите на bgbui.com по време на информационната кампания преди референдума през 2008
Ключови думи: буй, Бургас, Бургас-Александруполос, Русия, договор, референдум, тръбата, пристанище, видео, bgbui, екологична катастрофа
Днес екоминистерството одобри доклада за екооценка (ОВОС) на проекта за петролопровод Бургас - Александруполис. Екеспертите дадоха положителна оценка, след като три пъти върнаха документацията заради липса на оценка на алтернативните варианти за разтоварване на нефта и други непълноти.

Решението не е окончателно,

уверяват от пресцентъра на министерството - предстоят открити обсъждания по населени места, през които е планирано да минава нефтопроводът. Това не са само морски общини, но и такива на територията на Странджа, Сакар и Родопите. На базана на доклада и забележките от срещите с гражданите, висшият експертен съвет на ведомството ще се произнесе по екооценката. Окончателното решение дали да бъде одобрен проектът или не ще бъде взето от екоминистъра Нона Караджова.

Бесове.Бг ви припомня, че на 15.03.2007, без предварителна екологична оценка, без актуална икономическа оценка, правителствата на България, Русия и Гърция сключиха Споразумение за строеж на петролопровод Бургас-Александруполис. Петролопроводът с дължина 285 км ще е изцяло с транзитни функции. Той цели да се намали (но не да спре) трафика на суров петрол, превозван с танкери през Босфора и Дарданелите.

През 2007г. “ползите” за България се изчисляваха на 35 млн. долара годишно. Сумата е по-малка от установената цена на суровините в боклука на София за 1 година. Само 1% увеличение в приходите от туризма в страната ще донесе печалба многократно повече от $ 35 млн.

Подписаното споразумение

не гарантира приходи за държавата изобщо.

Напротив, то поставя данъкоплатците в позиция да покриват загубите на компанията. В споразумението липсват текстове за защита на природата и хората от инциденти. Не се упоменават гаранционен фонд или компенсации при катастрофа. Неясно е разпределянето на отговорностите при аварии. Не е ясно кой ще покрива нито преките щети, нито косвените щети за туризма, които могат да възлизат на стотици милиони долари годишно.

Сега проектната компания по нефтопровода "Транс Болкан Пайплайн Б.В. – клон България" трябва да осигури обществен достъп до документацията по ОВОС и да организира срещите в заинтересованите общини. Министърът трябва да се произнесе по проекта до 45 дни след обществените обсъждания.
Първоначално планът предвиждаше

само един начин за разтоварване на нефта, с буй –

закотвена платформа, чрез която петролът да се претоварва с подводни тръбопроводи до брега. След корекциите, изискани от екоминистерството вече е включен и друг възможен вариант - разтоварването на пристанище, заради опасенията на местните жители, че може да се получи теч, който да замърси Бургаския залив и да прогони туристите.

Бургазлии са убедени, че Бургас - Александруполис е много по-печеливш за гръцкия партньор в проекта. В Александруполис се предвижда да се разшири пристанището, да се построи рафинерия и пренасянето на петрола да става с танкери на гръцкия флот. "Даже са се подготвили с проекти за подобряване на пътната инфраструктура, които ще се финансират от ЕС", казва Стоян Атанасов. "Разбрахме, че в Александруполис са се преборили дори да им изкупуват определено количество мляко, произведено в региона, като вид компенсация", каза преди години кметът Николов.

"Александруполис спечели и рафинерия,

ние - буй", шеговито обобщи тогава ползата от проекта Димитър Николов.

Хората в Бургаския залив се опасяват най-вече от избраната технология разтоварването на танкерите да става с буйове, тъй като са чули, че тя е най-рискова. Такава технология се използва основно в третия свят - Венецуела, Ангола, Индия, Индонезия, Никарагуа. Основната информация за рисковете и абсурдната процедура около играждането на нефтопровода идваше от група от няколко човека - Левон Манукян, Мария Кьосева, Димо Кьосев и Стела Боева. Те предимно със собствени средства успяха тогава да разлепят плакати и да раздадат информационни листовки из Бургас и по-малките градове с информация за основните рискове от технологията "буй" (виж видеоматериала от 2008, заснет дни преди референдума).

На 17.02.2008 50 000 бургаски граждани казаха НЕ на петролопровода.

Те се застъпиха за жизнената си среда и правото си да участват във вземането на решение от такъв мащаб (според Европейското законодателство, макар и не и според Българското). Гласуваха 51220 души (27,09% активност), от които 96.77% “против,” 3.25% “за” изграждането на петролопровода и 50 недействителни гласа. Въпреки това Българското правителство не призна резултатите от референдума поради изискването за избирателна активност над 50% (според Закон за допитване до народа). 

В годините след референдума шумът около проекта "Бургас - Александруполис" позатихна у нас, въпреки че за Русия той остава един от най-значимите проекти за десетилетието. Слуховете за подкупи и комисионни, които руските инвеститори са наливали в българските бюрократични джобове за да позволят екологичната катастрофа по Черноморието изпълваха медиите, а днес, в следизборна България и предфалитна Гърция, новината за одобрението на тръбопровода звучи крайно съмнително.

Предстоящите обществени обсъждания със сигурност ще минат под знака на подробно медиино отразяване и политическо оцветяване. Според това кой ще защитава проекта и кой ще го отрича ще се разберат интересите на висщите слоеве във властта.

В крайна сметка всичко ще остане в ръцете на гражданите ако отново бъде свикан референдум. До тогава трябва да бъде чут само един глас - този на експертите, които ще преценят дали построяването на пристанище е добра инвестиция или не. Само не и буйове. 

*"Буй за Бургас" е заглавие на материал в "Дневник", изготвен от автора на тази статия. Използвани са изображения и текстове от страницата bgbui.com

7
Коментара по темата
7.
Asen Prodanov, Burgas
07.11.2011 17:52:40
Реализирането на проекта за нефтопровода в досегашния му вариант ще бъде пагубно за Южното ни черноморие в близко бъдеще, а в по-далечно - може да се окаже и катастрофално. В никакъв случай не бива да допускаме това да стане! За съжаление, в България още няма гражданско общество, което единствено би било сериозна пречка за реализирането на неизгодни проекти. Но въпреки това, не бива да бъдем пасивни и равнодушни по един толкова важен въпрос!
6.
HarrellJuliana19
04.11.2011 23:12:24
I opine that to get the <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/personal-loans">personal loans</a> from banks you should have a great motivation. Nevertheless, one time I have got a consolidation loan, just because I was willing to buy a bike.
5.
Скриптор Инцертус
04.11.2011 09:28:00
Като дойдат на обществено обсъждане трябва пак да им кажем едно твърдо, но обосновано НЕ. Ако викаме и кряскаме, те ще излязат жертви, а ние туземци.
Просто трябва да бъдат най-културно размазани с факти и примери.
4.
Дзифт
04.11.2011 01:02:05
Твърдо съм против проекта. Но за да бъдем коректни, все пак трябва да се уточни, че вече не става въпрос за буйове - те вече са отхвърлени като идея. Сега в проекта е залегнало разтоварване на естакада. Разбира се до база "Росенец", която наскоро бе харизана на ЛукОЙЛ
3.
koko
03.11.2011 19:43:46
Руснаци и последни технологии!!!

Не на тръбата!!!
2.
НЕ на Буя!
03.11.2011 18:10:54
Ако този проект мине, ще ни разкатаят мамицата.
Бургазлии, не позволявайте на корумпираните мутри да се гаврят с бъдещето ни!
НЕ на буя!
ДА на модерно пристанище с последни технологии.
ДА на тлъсти гаранции и стабилни глоби.
НЕ на поредната гнусна далавера!
1.
Ирод
03.11.2011 17:54:17
В момента живея на около 5 км от крайбрежна рафинерия в Третия Свят.

Всеки ден се разтоварват танкери, обаче никой не ползва буйове. Хората си имат "jetty".

Не мирише, водата е чиста, непосредствено преди и след рафинерията има страхотни плажове.

Запознах се с един от технолозите в рафинерията и той ми обясни, че буйовете били най-безумното решение на въпроса. А глобите за замърсяване били толкова сериозни, че проверяващите се се молели да хванат нарушител - с 1 кораб си изкарвали бюджета за 2 години напред. За замърсяване на въздуха също следяли. И разполагали със страхотна техника - лодки, уреди, сонари и т.н.

Другото интересно нещо е, че цялото морско дъно около подходите за кораби също се следи от сонари.

И като се сетя какво съм виждал около Нефтеното пристанище до Бургас, или около Нефтохима...
  Добави Коментар
Няма да вали днес, облачността намалява до слънчево Прогноза за времето - събота, 21 септември 2024 г.  Децата сами ще дойдат: Вкуска закуска „Ден“ от уникални продукти Интересна идея за перфектната закуска
10 съвета за щастлив брак от специалисти по връзките Вижте кои са 20 малки неща във връзката, които значат много Малките неща означават много повече за отношенията
6 грешки по време на душ Не овлажнявате кожата Рецепта за паниран праз Просто и вкусно есенно-зимно предястие
3 зодии, за които октомври ще бъде любов Забавления за Козирозите Поколението Z не знае какво е тапа и тирбушон за вино The Guardian иронично съобщава за смъртта на тирбушона 
Норвегия помага с още 5 млрд. крони на Украйна "Последиците от войната са огромни", каза премиерът Йонас Гар Стьоре Шефът на ДАНС призна: С намерения край Пловдив америций се правят бомби Двама са задържани за продажбата на опасния метал, търгували го за 5 000 евро на парче
Тръмп си намери виновни, ако загуби изборите - Израел Американците от еврейски произход предпочитат Харис пред Тръмп  Олимпиецът Тихомир Иванов проведе час по лека атлетика с децата на Ахелой По-късно кметът на Поморие Иван Алексиев, Аделина Чолева – главен експерт „Младежки дейности и спорт“ и гостите обмениха опит по значими въпроси, свързани със спорта