Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Как прекараха вода в змиярника Слънчев бряг, за да стане курорт

Инж. Иван Бухов е известен специалист по водоснабдяване и канализация, той е взел активно участие в проекта
Ключови думи: Слънчев бряг, Иван Бухов, змиярник, вода, новини, Флагман

Инж. Иван Бухов е известен специалист по водоснабдяване и канализация. Той има интересни спомени за изграждането на водоснабдителната мрежа при строителството на курортния комплекс Слънчев бряг, където е участвал.

Като началник на отдел във „Водоканалпроект” инж. Иван Бухов взима и активно участие в проучването и проектирането за снабдяване с питейна вода на цялата ни страна – особено в Добруджа, където карстовите и изворните води са малко и се налага да се отвеждат подпочвените, като се проектират дълбоки кладенци и помпени станции.

Награждаван е многократно с ордени и медали за приноса му за водоснабдяването на цялата ни страна. Работил е в някои африкански държави: Либия, Алжир, а след пенсионирането си през 1991 г. заминава за Нигерия, където предава своя богат опит на по-младите си колеги.

Ето и неговия автентичен разказ за съзидателното начало на Слънчев бряг, публикуван от вестник Уикенд:

Работеше се почти съвместно с колектива на главния архитект Никола Николов, от „Главпроект”, който стигна до министерски пост. Идеите за перспективата на комплекса се променяха много бързо. Започнахме за 12 хиляди курортисти, бързо станаха 20 хил., а скоро продължихме за 50, за да стигнем 100 и повече.

Сега виждането за района Слънчев бряг-Несебър-Свети Влас-Равда и други е да нарасне над 200 хиляди живущи и гости. За такъв капацитет ще се разширява пречиствателната станция за отпадъчните води (ПСОВ) край високия морски бряг между Равда и Ахелой.

Проучванията на място и теренните измервания на трасета и съоръжения бяха трудни, но приятни и забавни. В тях участието на шефа Кирил Недев и на моя милост беше почти задължително. Най-трудно беше геодезичното заснемане натрасетата в комплекса, защото хотелите бяха само на плановете ни, а на терена имаше дюни, блата, високи и ниски гори, тръни, къпини, коприва и всякакви високи и ниски треви, сред които ни срещаха зайци, плъхове, смоци и всякакви други едри и дребни хвъркати и пълзящи животинки.

Спомням си, че се наложи да си кърпя панталона и якето, скъсани от тръните и къпините при опъването на измервателната желязна лента или нарамил нивелира с триногата. Меренето и нивелирането из града имаше специален чар, защото ни заведе до всяка улица и двор на старата и новата му част.

Работата по улиците на Равда пък беше свързана с чести почивки в къщите и сядане на импровизирани маси на сушен под покривите паламуд и местно червено вино. Когато трасирахме водопроводите между кладенците в дясната тераса на река Ахелой се оглеждахме за човешки кости от знаменитата битка на Симеон Велики над ромеите.

Трасето от помпената станция до резервоара е стръмно, но от него се открива добър изглед към цялата речна долина.Заснемането на тахиметричната снимка на новия резервоар и трасето от него до града, беше като приятна-песен, защото теренът не е стръмен и е чист от растителност, а изгледа от него към града и цялата долина на река Хаджийска е като на длан! Колко е различна сега картината от онази, която помня!

Старият Свети Влас, със Санаториума под него, сред боровата зеленина! Виждаха се и 4-5 дъсчени бараки сред гората на Слънчев бряг, които се ползваха за летни студентски лагери. Виждаха се макадамовите пътища с прашната пушилка след всяка кола.

Имахме петни, есенни, зимни и пролетни командировки, Научихме в кой сезон какви риби излизат на борсата и къде се намират най-хубавите вина, димятови, разбира се. Опитвахме пресни калкани, паламуди, скумрии, попчета, сафриди, цаци, акули и други.

Зимата опитвахме чирози и сушени паламуди. Лете ни печеше слънцето, а зиме духаха ветровете и се радвахме на силните морски бури, при които не можеше да се минава през провлака, а зад стената му, в зависимост от коя страна е вълнението.

Създаваха ни трудности, защото често сменяха местоположението на алеите и хотелите, казвахме им да махнат подвижните колелца на хотелите, които танцуваха по терена между морето и шосето за Варна. С водоснабдителната мрежа беше по-лесно, но с канализацията беше трудно, защото се проектираше под морското ниво и с възможните най-малки допустими наклони. Вода взехме от водопровода за Несебър. Отклонението проектирахме от външния водопровод пред старата бензиностанция, при разклона на пътя за комплекса, като трасето мина вляво от него, на подходящо разстояние от Бата.

Вътрешната водопроводна мрежа на комплекса се реконструираше и разширяваше непрекъснато, с различни по размери и вид тръби. Това не беше трудно, защото копаенето в пясъка беше лесно и най-често с откоси без укрепване. Включваха се и други проектанти. Въпросите с отпадъчните води бяха по-трудни. Разделната канализация беше задължителна.

В града се наложиха къси дъждоотводни канали, водещи към морето. Най-напред се реши първия етап на комплекса, който беше за 12 хиляди курортисти. По плажната ивица дължината на участъка беше между ресторантите „Нептун” и „Орфей”. Реши се с два главни колектора до две помпени станции, намиращи се на 50-60 метра западно от шосето за Варна зад първите хотели. „Палма” и „Кристал”.

Водата от помпените станции по етернитов водопровод от 200 мм се изпращаше до временната пречиствателна станция, предвидена и изградена в началото на новия град, вляво от шосето под самата винарска изба, състояща се от решетка, пясъкозадържател, четири емшера, хлораторно и заустване в морето. Впоследствие се наложи разширение на юг и се проектираха помпени станции З и 4, а по-късно и 5, на север – за водите от санаториума и Свети Влас. Каналните води на града се решиха с помпена станция №6, предвидена преди провлака и вляво от улицата край брега на морето.

За водите от Южния плаж се предвиди Помпена станция №7, построена пред станцията на Тютюнева промишленост, край блатото зад голямата и стара върба. 

11
Коментара по темата
11.
до 1 и 2
18.07.2023 15:29:03
Колко глупав тр да си ,за да мислиш,че комунизмът е подем!Жалко ограничени мисли на човек,за който най-големия подем в живота му е миграцията на дядо му/баща му от селото в града..Тъжна,посевместна малоумност ескалираща с поколенията!
10.
1
18.07.2023 09:51:13
Инженера да си види творението години по-късно и някой да се самосезира
9.
*********
18.07.2023 06:45:07
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
8.
до 3 обективен
18.07.2023 05:41:57
абсолютно си прав.....строителни войски (трудоваците) докараха водата за цялото черноморие....деривация камчия,ако ти говори нещо,ще се сетиш,беше яко бачкане тогава.....
7.
До 6
18.07.2023 02:10:16
то тъпите комунета не могат да направят разлика между Слънчев бряг и Акапулко :) Или едно време бай Тошо е нашибал палми и яка планина ама гадните соросоиди и еврогейове смалиха и отдалечиха планината и смениха палмите с гадни и сиви растения:)
6.
*********
17.07.2023 23:59:36
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
5.
До 4
17.07.2023 23:51:01
Акъл на прост селтак, комунист, не можеш да налееш, те хапват доматито с коловете и благодарение на любимия им режим, селските им родители са дошли в града и са станали “хора”
4.
До 1 и 2
17.07.2023 23:28:42
преди да се пените и дървите по комунизъма вземете се позаинтересувайте преди да дойдат тъпите комуняги дето избиха интелигентните и можещите къде е била България в Европа и в света като цяло. Имате ли изобщо някаква представа?
3.
Обективен
17.07.2023 23:12:42
Този инженер може да се хвали сега но почти всичко в Слънчев Бряг се е построило с безплатния труд на Строителни войски. Както знаем там бяха 10% от Българския етнос, 60% Турски етнос, 30% от Ромите. Говорил съм не с малко хора и се оплакваха от тежкия труд и нормативите които са имали.
П.С. В Же Пе войската 90% бяха от братята Роми.
2.
Холивуд
17.07.2023 22:21:45
Това което беше направено в цялата ни държава от лошия комунизъм за да бъдем еднакво развита страна както Чехословакия,Полша, ГДР и то само за 40 години,днешните евроатлантически идиоти и цялата ни политическа и крадлива пасмина още 100 години няма да проумеят как е направено.
Времето ще покаже колко съм прав.
1.
Оруел
17.07.2023 21:38:39
Нашите родители и лошия Бай Тошо направиха така, че от селска държава да стигнем изключително високо за малка България ниво . А ние какво ще нарпавим ? Пико, ленти ? Док 5 ? Плаза ?
  Добави Коментар
Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг
4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те  Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие Всеки знае рецептата
Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея Вижте кои са те и подрете банята си  Иска да се върне при бившия си Русата Златка опитвала да затопли отношенията си с Благо Джизъса
Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита Финaнсoвите кoледни бoнуси сa в гoлям диaпaзoн в зaвисимoст oт зaемaнaтa длъжнoст и видa нa кoмпaниятa - от 200 до 750 лв.  Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем Вкусът е впечатляващ, презентацията - още повече
Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви Три стъпки тестват колко здрави са любовните ви отношения... Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона Строителите ще калкулират в цената на имота новия данък, обясни адвокат
Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с Петя, както е истинско й име,  първо бе танцьорка във видеоклиповете на Милко Калайджиев, а след това той я превърна в Преслава, която познаваме днес  Започна скоростен ремонт на ГКПП "Кулата" заради Шенген Целта е с разширение да се направят по две пътни ленти във всяка посока преди пункта