Предложение: Паркингът на ул.“Ген. Гурко“ в Бургас става етажен, ще поеме до 1 000 автомобила
Нови етажни паркинги, включително и в комплексите, стимулиране на обществения транспорт и изграждане на велоалеи. Това са част от приоритетите в Плана за устойчива градска мобилност, който бе представен пред гражданите в Дома на Нефтохимика.
Стратегическият документ е 112 страници и в него подробно са анализирани проблемите, перспективите, посочени са и решения за бъдещ период – до 2030 година.
Засегнати са всички аспекти – от строителство на нови инфраструктурни проекти през регулация на движението до начина на паркиране в центъра.
Те са на идеен етап и ще е необходимо решение на Общинския съвет за евентуално въвеждане на някоя от мерките.
Едно от предложенията, които дават експертите, е въвеждането на времеви ограничения за паркиране в синята зона (когато не става въпрос за собственици). Идеята по най-натоварените улици да се спира само до 4 часа. Посочва се примерът със София, където подобна мярка, работела ефективно, твърдят експертите.
Друго предложение, което е спорно и непопулярно, е повишаване на цената за синя, зелена зона, както и стикера за живущите в района. „Тази мярка оказва силно потискащо влияние върху ползването на личен автомобил за достъп до ЦГЧ и стимулиращо въздействие към живеещите в центъра и старите градски части“, предлагат експертите, изготвили плана.
Идеите за градския транспорт са свързани с т.нар. „интелигентна мобилност“, която включва системи за управление на трафика, използването на изкуствен интелект за изчисляването на маршрута на автобусите от спирка до спирка в реално време, поставяне на електронни информационни табла с броячи на ключови велоалеи.
В стратегията се залага и ремонт на подлезите. Посочени са няколко такива – на бул. „Демокрация“ и бул.“Захари Стоянов“ в ж.к.“Меден рудник“, които са в лошо състояние и нямат осигурен достъп на майки с колички, инвалиди и велосипеди.
Обследвани са и възможностите за изграждане на подземни паркинги. В централната градска част почти няма подходящи места, които да са общинска собственост и позволяват изграждане на подобен тип съоръжение. Най-перспективният подземен и надземен паркинг може да се направи на ул. „Ген. Гурко“. Плановете са там да се осигурят около 1000 паркоместа, а една от възможностите, ако Общината няма възможност, е чрез публично-частно партньорство.
Експертите са проучили и възможностите за изграждане на надземни етажни паркинги в комплексите. Потенциалът в ж.к.“Изгрев“ е най-сериозен – 1 паркинг с 250 места и 2 за по 150 места, ж.к.“Меден рудник“ има потенциал за два големи паркинга за по 250 места. Вариантите са тези съоръжения да се изградят от Общината, която да ги предостави на гражданите срещу годишен абонамент, равен на този в „Синята зона“, а другият – чрез публично-частно партньорство.
Вижте къде е възможно да се изградят тези паркинги:
Предлага се и монтиране на зарядни зелени станции, с цел стимулиране на този тип транспорт, изграждане на нови велоалеи, както и въвеждането на повече зони с ограничение на скоростта.
Планът до 2030 година е намаляване на времето за пътуване с градския транспорт средно с 10 %, намаляване на трафика в ЦГЧ с 10 %, както и злополуките с – 20 %.
Експертите, работили по стратегията, смятат, че Бургас ще нараства с 1,2 % годишно, ще се развиват нови квартали в периферията на Бургас, а броят на личните МПС ще се увеличи с 21 % през следващите 15 години. Заради това те препоръчват да се работи за подобряване на автобусната мрежа.
В инфраструктурно отношение се предвижда разширяване на пътя до Созопол, както и този до Малко Търново. Това е част от концепцията, която още преди 4 години кметът Димитър Николов предложи – Бургас да се свърже с четирилентови пътища с общините от региона. Тогава той предложи строителството на тези отсечки да е приоритет за новия програмен период. Както изглежда обаче идеята няма да се реализира, или поне на 100 %.
За сметка на това Общината усилено работи по проектирането и обследването на нови трасета – околовръстни пътища и обходи, защото голяма част от трафика влиза в града и ежегодно се отделят до 10 млн.лева за ремонти на улиците, които според експертите се износват и рушат заради транзитния трафик.
Плановете са след Северния обход, който извежда трафикът към кв. Сарафово и четирилентовия път за Слънчев бряг да се направи и южен обход – от същата детелина до бензиностанция „Петрол“ през езерото Вая в посока Созопол. Това ще е т.нар. „Западен обход“. Преминаването от магистралата до изхода за Созопол ще отнеме около 12 минути, изчислили са експертите. Трасето ще бъде следното – детелината на новия обход, езерото Вая, където ще има мост с дължина от 2,3 км., шосето за кв. Горно Езерово, излизане на бул. „Захари Стоянов“ и оттам включване към пътя за Созопол.
На дискусията присъстваха представители на институции, партии и общественици от Бургас, вижте снимките: