Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Матурите разкриха две паралелни Българии

Учителите се дразнят от "сензационни" определения от рода на: "ударихме дъното", "рекорден срив" и т.н
Ключови думи: новини, Флагман, матури, резултати

Ако има нещо, което показаха тазгодишните изпити, то е, че у нас има две Българии. Едната е на училищата със 100% двойки на зрелостниците - на тези, които не желаят да учат, защото смятат да бъркат цимент в Германия; на тези, чиито родители, ако изобщо присъстват пълноценно в живота им, се страхуват да не откраднат децата им от училище; на тези, които дори биват "убеждавани" от учителите си изобщо да не ходят на матура. Другата е на отличниците, медалистите в международни състезания - на тези, чиито родители от рано им четат приказки, но и плащат четирицифрени суми за частни уроци, понякога от началото до самия край на обучението им, пише вестник Сега.

И в двата случая трябва да отчетем, че българската образователната система, а и държавата като цяло, се проваля, защото не успява да изпълни основното си предназначение - да учи децата и да ги подготвя за живота. 8 години след мащабните промени в родните училища сме изправени пред нуждата от реформа на реформата. С тази разлика, че засега не e ясно има ли някой, който да знае как и да има смелостта да я осъществи.

Бодряшка лимонада от лимони 

Учителите се дразнят от "сензационни" определения от рода на: "ударихме дъното", "рекорден срив" и т.н. Средна оценка от 3,93 на матурата по български език обаче няма как да бъде наречена другояче. Не може да кажеш на най-ниските резултати, откакто изобщо има държавни зрелостни изпити, "удоволетворяващи за професионалната гилдия в София", както коментира шефът на РУО-София, само защото в столицата средният брой точки е най-висок. Не може да се криеш от отговорност, казвайки, че резултатите - например по математика в 7 клас, които задържаха рекордно ниското си ниво от м.г. - "са съпоставими с миналата година" (МОН). Ако някой на най-високо ниво не признае веднъж завинаги, че резултатите на учениците са пълна трагедия, няма как да тръгнем да излизаме от нея. Не спрем ли да си правим "бодряшка лимонада от лимони" (по думите на Нели Колева от "Заедно в час"), катастрофата изглежда неизбежна. Или има още накъде да пропадаме.

С общи приказки не става

Крайно време е МОН да излезе от удобната сянка на ковида и да започне да обяснява, анализира, контролира и предлага решения. Колкото и промяната да се случва отдолу, посоката се задава отгоре. Системата е в страхотна инерция и ако министерството не я подбутне (и подпомогне), трудно ще излезе от летаргията. На тазгодишното национално външно оценяване в 4 клас никой не разбра благодарение на какво учениците преодоляха срива по математика от м.г. и защо това не може да се случи и със седмокласниците? Никой не обясни защо на матурите в 12 клас средният успех по чужд език - английски - е много по-добър от този по български. Никой не посочи и защо сривът по математика в 7 клас се бетонира. 

Обещанията на всеки екип в МОН, вкл. и на новия, да направи анализ на резултатите, звучат като абсолютно дежавю. Всяка година това се повтаря като мантра и оправдание, за да се избегне конкретният отговор защо резултатите са толкова лоши и какви мерки ще се вземат те да се подобрят. Да, резултатите са плачевни не от вчера и днес. Колко години са нужни за един експертен анализ? Изказването на новия министър проф. Галин Цоков, че "за съжаление, такива задълбочени анализи (на резултатите от матурите - бел. ред.) не са правени" трудно може да бъде осмислено. Данни и анализи в МОН би трябвало да има всякакви - от социалното положение на децата, до оценките и отсъствията им по години. С данни разполага и всяко регионално управление на образованието - за всяко конкретно училище (а може би резултатите никога не са били анализирани по подходящ начин и никога не послужили за управление на качеството в системата?). Вместо да се измъква с общи фрази като "задълбочен анализ", по-адекватно изглежда МОН и РУО-тата да започнат да разнищват картината по региони, училище по училище - там проблемите са видими отдавна, вероятно са видими и възможните мерки. Както и да огласи публично тези анализи, каквото е задължението му по закон. 

Резултатите нагледно показват, че нищо от набелязаното досега или не се изпълнява, или просто не работи. Очевидно е, че всеки по веригата трябва да започне да изпълнява задълженията си, за което е нужен и повече контрол - дали учениците ходят действително на училище (защото на места те се появяват броени пъти, но така или иначе биват "избутвани"); дали са с телефони в час и нехаят (защото това е масовата практика по някои предмети дори в централни столични училища); дали учителите преподават и изпитват качествено (защото не може по география всички в училище да са отличници, а на матурата да имат средно 40 точки); дали директорите изпълняват програмите си и законовите разпоредби (защото все още има такива, които дори не увеличават заплатите на служителите си, както предвижда законът); дали регионалните управления на образованието изобщо оказват методическа подкрепа на училищата с много уязвими ученици (защото училищата се оплакват, че не получават такава); дали училищата изпълняват предписанията им и др. Все отнякъде трябва да се започне - ако тези базови условия не са налични, няма как системата да тръгне напред.

Ако МОН се чуди откъде да я подхване, може да стартира с училищата със среден резултат "слаб 2" на матурите. Миналата година узнахме, че 27 школа са със 100% скъсани зрелостници. За тази година чухме само за две-три, но вероятно са много повече. Крайно наложително е да се види защо всички дванадесетокласници в тези училища се провалят на матурата, как е възможно нито един да не изкара поне тройка, всички ли младежи нямат мотивация, или те са отписани като неможещи? 

Голямата ножица

Малкото информация, която излезе около въпросните училища, показа притеснителни неща. Учители от Пазарджик например коментираха, че учениците им ("тия деца") "не виждат смисъл и начин, по който да успеят в България", "не идват на училище", "не желаят да слушат учителите", "смятат, че са много велики, че знаят абсолютно всичко", включително им казват: "Нямате избор, ще ни пуснете". Макар и казани по недопустим за педагози начин, думите им действително очертаха една друга България, която се бори със съвсем различни проблеми и има нужда от различни решения - например как да мотивира и да осигури присъствие в клас на ученици, които предпочитат да "бъркат цимент в Германия", защото там ще получават много повече; които нямат подкрепа от семействата си, просто защото нямат такива; които имат системни пропуски, които обаче не са наваксани.

"А ние изпитваме болка. Мъчно ни е, болно ни е… Защото знаем колко работа сме свършили... Да, повечето от тях (от 12-класниците - бел. ред.) наистина не са "покрили знанията за тройка по роден език". Но само за трима от всичките единадесет той е роден", казаха учителите.

Разказите по социалните мрежи и тв и радио репортажите разкриха още детайли от паралелната действителност - че двойки за годината като цяло не се пишат, защото ако един ученик остане да повтаря, "за него през следващата година министерството не плаща"; че стотици ученици, които нямат лични карти, понеже живеят в квартал с улици без регулация, не биват допускани до матура; както и че някои зрелостници дори биват "убеждавани" от собствените си учители изобщо да не се явяват на майската сесия на матурата. "Да стигнеш до 12 клас и накрая някой да ти направи такава услуга… безценно. В някои софийски училища буквално ги мотаят до датата на подаване на заявление", възкликна образователният експерт Асенка Христова във "Фейсбук".

За различните вселени допринасят и частните уроци, чиято компенсаторна функция на места е толкова голяма, че замества образователната система. Традиционно най-високите резултати в София няма как да се обяснят и без масовото ходене на частни уроци в 7 клас. Тази година изпитите в 7 клас като че ли още по-осезаемо показаха огромната ножица между столица и провинция, където учениците от 1/2 от областите у нас получиха среден резултат под 30 точки по математика, или чиста двойка. Разслоението изглежда гигантско, ако сравним първия - София с 46 точки от 100 т. и последния - Сливен с 25 точки. То личи и от увеличените двойки на матурата по български - от 17 на 18%, или още 1000 неграмотни зрелостници, минали в другата България. 

Дежурният виновен

Тази година дебатът в социалните мрежи залитна към ромските ученици, които бяха набедени за "дежурните виновни" за ниските резултати. Наложи се експерти (а не дори МОН) да обясняват, че тезите за влиянието на ромските ученици и бедността върху средните резултати на матурите са несъстоятелни. "През последните поне 8 г. делът на зрелостниците на майските сесии, чиито родители са с основно и по-ниско образование (което се приема за признак на нисък социално-икономически статус), е около 7-8%. Делът на зрелостниците с безработни родители е незначителен. Значителна част от ромските деца отпадат рано или не продължават след първи гимназиален етап. Малка част достигат до края на втори гимназиален етап. Техните резултати няма как да повлияят съществено на средните резултати", обясни Асенка Христова.

Дебатът предизвика и Огнян Исаев от Тръста за социална алтернатива да заговори за неглижирани с години проблеми - че класната стая в България не се свързва с деца от малцинствата, че ромските ученици са "невидими", че учителите в университета не се подготвят да работят с деца с различни нужди и интелигентност, а още по-малко как да управляват собствените си предразсъдъци, че расизмът все още живее в учебните програми, учебниците, подготовката на учителите, управлението на училището, бюджетирането. "Изведнъж същите деца проговарят немски, френски, английски, италиански, испански… и се оказва, че имат и ценности, и морал, и култура. Защо? Риторичен въпрос", казва той. Проблемът с десегрегацията и ефективното приобщаване на ромските ученици също изисква комплексни усилия от всички институции - социално, здравно, финансво министерство, не само от МОН.

Учителските заплати се увеличиха, защо това не води до по-високи резултати?

Коментари като "успехът на зрелостниците расте обратно пропорционално на учителските заплати" накараха мнозина да се запитат защо след като учителските заплати се увеличиха няколко пъти последните години, резултатите на учениците им не мърдат нагоре, а напротив - вървят надолу. Пряка връзка между двете няма, тъй като няма ясен механизъм, който да обвързва заплатата на един учител с постигнатите резултати на учениците му. Ако учителите получават не на калпак, а според заслуженото, картината вероятно щеше да изглежда по друг начин. Такъв бе замисълът на методиката за оценка на добавената стойност, която трябваше вече да е апробирана с всичките й показатели, отчитащи както работата на учител с ученици-медалисти в центъра на София, така и с уязвими деца от малко селско училище. 

Ако иска да направи нещо за системата, новият министър може да забърза въвеждането на тази методика, която ще позволи учителските заплати да растат, но не за всички учители, а само за тези, които  изпълняват съвестно задълженията си. "Не виждам защо трябва да се вдигат заплатите на тези учители, чиито ученици ходят на частни уроци от трети клас, както и в училищата, които си пишат актив за споделените постижения между тях и частните школи", възкликна с право Нели Колева.

Въпросът за качеството неизбежно стига и до учителската квалификация, която е крайъгълният камък на всяка промяна. Но у нас се пръскат милиони за "квалификации" и "семинари" по спа хотели. Още една задача, нуждаеща се от спешно решаване. И силна политическа воля и лидерство.

21
Коментара по темата
21.
ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ
11.07.2023 06:00:18
ДЕМОТИВИРАЩА СИСТЕМА ЗА ЗАТЪПЯВАНЕ НА НАРОДА ИНТЕРЕСНОТО Е САМО ЧЕ ТЕЗИ КОИТО ПЛЮЕТЕ ПО МЛАДИТЕ СТЕ СЪЩИТЕ ТЕЗИ ПРОПАДНАЛИ ЧИЧКИ И ЛЕЛКИ КОИТО ОСИГУРИХТЕ ТВА СЕГАШНО БЪДЕЩЕ СПРЕТЕ ДА ОБВИНЯВАТЕ МЛАДИТЕ ПРОБЛЕМА СТЕ ВИЕ...
20.
Абеее
11.07.2023 05:39:27
Значи тия двойкаджии ще ги видите след време журналисти..... във флагман или в СКАТ.
19.
Атанас
11.07.2023 03:03:54
Те политиците не мислят за тези неща, говорят само едни и същи глупости и се оправдават по един и същ начин след това. Но е възможно и умишлено затъпяване на населението по желание на запада, глупавия народ се манипулира лесно. Дори сме свидетели на подмяна на историята ни в учебниците. Тъжно
18.
Gogo
10.07.2023 22:32:38
Докато заплатите на учителите не са обвързани с резултатите на учениците нищо няма да се промени.Досега учителите се надяваха на частните уроци особено в 7 клас .Но това само маскираше реалността в образованието.А именно пълно безхаберие , притенции без никакво покритие от преподавателите . Всичко в името на частните уроци. Просто хората вече нямат пари за частни уроци и лъсва голата истина.
17.
Минчо
10.07.2023 22:32:18
То и едно време беше така, ама за тези дето и не им се учеше имаше сигурна работа - я шлосер някъде, я да коли животни в родопа или да чисти риба в славянка. Сега не стига че не им се учи, но имат големи изисквания, не може да хванеш двама души да свършат някаква работа.
16.
Трол
10.07.2023 19:46:07
Учителите да не са вълшебници!? Отворете един от 6-те варианта на ученик по Човек и общество за 3 клас примерно. Не разбрахте ли че всичко е бизнес? Делегирани бюджети, издателства, печатници, орди "автори" на учебници и помагала, школи, частни уроци, онлайн платформи, онлайн уроци... Какво не е ясно? Пари, пари, пари и пак пари. За сметка на цялото общество... За сметка на децата!
15.
Ежко
10.07.2023 18:39:33
Е! Нали отново има пари за заплати на учителите?? Нищо, че всяка година се вижда какви са резултатите от работата им. Но пък както писаха по-долу, по важни са свежите пари от частните уроци. Заплатата е за пенЦионирането.
14.
до 10
10.07.2023 18:25:04
И крием истината по всички възможни начини! Да знаеш, че моята положителна оценка на коментара ти доведе до 3 отрицателни.
13.
Зидаро-Мазач
10.07.2023 18:19:20
Между другото…… Един общ работник в Германия печели, 4-ри пъти повече от младши архитект в община Бургас!
12.
Много забавно :)
10.07.2023 18:11:30
Четеш коментари на индивиди, които са ужасно неграмотни и си позволяват да "анализират" образованието. За съжаление коментарите тук са под всякаква критика. И това са родители на ученици(може и бивши). Действителността в България е потресаваща, защото не са страшни неграмотните. Страшни са тези, които си въобразяват, че са грамотни и образовани! До тук 11 коментара на такива
11.
Преливане от пусто в празно
10.07.2023 17:43:40
Чел съм в английската преса статии за трагичното състояние на тяхното средно образование. Не вярвам и тези, които сега палят и рушат във Франция да са прекрасно образовани. Разберете, във всеки град има няколко елитни училища. Останалите са под всякаква критика. И това не е само български проблем. Не знам и дали може да се нарече проблем. По-скоро е естествено следствие на социалната реалност.
10.
Ужас
10.07.2023 17:41:28
За съжаление планът на Джордж Сорос успя в България! Резултатите са отлични за него. Имаме разбита учебна система с млади учители, от които повечето НЕ са, като старата генерация. Лесно се виждат и различават и по маниери и по слово. През последните години имаме учителки снимани в скута на абитуриентите. Имахме учителка на бал свалящи гащите на абитуриент в Харманли преди години. Учителка показваща някакви неприлични неща в клас уж йога на плажа. А също така и на такива снимки през годините от Рожден ден ближещи торта под формата на мъжки полов орган. НПО-та постоянно бъркащи се в програмата на МОН. Вместо
подобряване на образованието тези НПО-та вкарват някакви глупости за 100 пола и всякакви подобни глупости. Разведени родители, като майка с ново гадже, бащата с ново гадже. А пък на гаджето внимание да обърнат да не ги остави случайно, че щели да умрат без любов и всякакви подобни простотии. Целият този срив се вижда с години. Всичко това се вижда и в Стани богат сега. Преди години на какви въпроси отговаряха при Ники Кънчев и сега след толкова много години, до къде могат да стигнат в шоуто новите младоци. Води също така и до всяка една простотия в нашата държава, като шофиране без книжка, побой и всякакви други подобни дивотии. За съжаление той успя. Имаме тотална загуба на семейни ценности и тотална сринато образование и то се вижда по матурите.
9.
какъв стимул и пример
10.07.2023 16:32:27
да имат учениците?Политиците ни ли са грамотни-някои си говорят на диалект,журналистите ли,които не знаят употребата на пълен и кратък член или учители,които просто влизат в час,за да си изкарат заплатата и не ги интересува кой какво е научил?В държава,в която невежеството се толерира,не може да има прогрес в образованието.
8.
Sss
10.07.2023 16:20:52
Който не става за нищо или го оправят мама и тати за даскал или за полицай може и граничен... Изметтт на заплата
7.
Боцмана
10.07.2023 16:18:13
Какви матури, какви вселени!!
Влезте в коментарите, под която и да е статия тук за войната в Украйна и ще се хванете за главата!!! 90% са писани от младежи под 20 години, защото се оказа, че те са страшни военни анализатори! А всъщност са неграмотни, асоциални, асексуални и изключително комплексирани млади хора, на които единственото поле за изява са анонимните коментари под статии тук! Те нямат собствено мнение, нито собствена критична преценка. Излагат възгледи, прочетени набързо в някоя статийка, а като реплика на евентуалния си опонент отговарят с някой линк към заглавие в сайт или клип от социалните мрежи!!
Демек, това са едни безкритични, всеядни многознайковци без абсолютно никаква обща култура, за които нещо показано в картинки и текст е безусловна истина!
Всеки един от нас, разбира се, носи огромна вина за това!!
За времето на скопените мозъци и души.....
6.
hahauu
10.07.2023 16:10:51
Учителите са просто работници, които гледат да избутат работния ден, както всички други. Защо трябва да им пука, на родителите не им пука, че на тях ли трябва. Никой не иска да пише двойки и да оставя на поправки, понеже така много пада рейтинга на училището и взима по-малко пари. Отделно, ако оставиш някой на поправка тва значи даскала да ходи лятото и да се занимава с него, естествено, че няма да искат. Трябва да си тотален идиот с 500 отсъствия за да те оставят на поправка, дори и тогава не е сигурно.
5.
градски
10.07.2023 16:10:15
До, като се назначават учители с връзки и/или рушвет не очаквайте нещо по-добро. А и влезлите вътре са им по-важни частните уроци от колкото сигурната заплата. Така, че резултатът е по-скъпи частни уроци.
4.
lep
10.07.2023 16:10:09
Проблема не е в учителите, а в МОН. Системата е опорочена, за да има повече "овце" за водене, не им трябват хора, които могат да мислят и това е.
3.
Гост
10.07.2023 16:06:41
От 20 години е обществена тайна, че има заповед да не се оставят деца и да не се изключват. Та какво да излиза от тази образователна система, която осезателно затъпява подрастващите?
2.
Benjamin franklen
10.07.2023 15:51:37
Planae Bkp da gocduhat i tehnite deca
1.
Ученик 1975г
10.07.2023 15:46:25
УЧЕБНАТА СИСТЕМА Е ПОД ВСЯКАКВА КРИТИКА!ОТ УЧИЛИЩЕ ИЗЛИЗАТ НЕОБРАЗОВАНИ НЕУКИ АМЕБИ С ГОЛЕМИ ПРИТЕНЦИИ И НУЛЕВИ ЗНАНИЯ!НО И ТОВА Е ЧАСТ ОТ ПЛАНА!И 10000 ХИЛ ДА НАПРАВИТЕ УЧИТЕЛСКИТЕ ЗАПЛАТИ ЕФЕКТА ЩЕ Е СЪЩИЯТ 2 Х 2 = 7!ТРАГЕДИЯ
  Добави Коментар
72-годишен пиян шофьор блъсна 10-годишно дете Момчето е изскочило внезапно на пътното платно Избяга в Париж Самоличността на придружителя ѝ е дълбока тайна
Празнува с новия мъж в луксозен хотел Синоптик: Идва много сняг! Седмицата започва със слънчево време, очакват се валежи в края ѝ
Всяка орхидея има нужда от този домашен еликсир! За да накарате цъфтящите орхидеи да цъфтят възможно най-дълго, опитайте тези методи Трима са арестувани след бруталния побой в столичен мол Трима мургави плюели по клиентите и персонала, а след забележка се нахвърлили с боксове и ритници върху служител
Отиваш на хотел, крадат ти парите 250 евро изчезнаха мистериозно от хотелска стая Кървав екшън на футболен мач В края на мача е възникнал скандал между феновете и страничния съдия
Сериозен недостиг на противогрипни ваксини в аптеките у нас Зловеща статистика: На всеки 10 минути по света е убивана по една жена През изминалата 2023 г. най-малко 85 000 жени и момичета са били убити умишлено по света
Роден бизнесмен си отиде едва на 57 години Росен Христов почина през нощта на събота срещу неделя Жестока трагедия! Мъж уби баща си и нападна майка си Убиецът страда от психично заболяване