Българските ученици са на нивото на средностатистически чат бот - функционално неграмотни
За да може преподаването да води до развиване на умения, първата основна стъпка, която трябва да се направи, е реална промяна в провеждането на матурите. Резултатите от матурите не отразяват това, което се случва в класните стаи. В българските матури трябват 30 точки за оценка три, докато на Запад и в по-взискателни образователни системи минимумът е 50 до 60 точки за тройка. Това означава, че не около 30% от българските ученици са получили двойка, а че всъщност са 50-60 процента. Половината от българските ученици са математически и функционално неграмотни по български език. Това всъщност означава, че те не биха могли да произведат текст, проект или идея по-добре от един чатбот и въпросът е какво ще работят, коментира Иван Господинов, председател на Управителния съвет на сдружение „Образование без раници“, в предаването „Бизнес старт” с водещ Христо Николов.
"Сегашните матури са базирани върху боравенето с информация, запаметяването и възпроизвеждането на информация и поради тази причина това и трябва да преподаваме...Материалът е твърде много, че да остане време за развиване на умения”, каза Господинов.
Коментирайки как се измерва качеството на средното образование у нас, събеседникът посочи, че няма почти никакви качествени измерители, съобщи dnes.bg. Това, на което най-често министерство на образованието разчита, са количествени измерители – тоест колко компютри има раздадени, колко ученици са в класните стаи, колко от тях отсъстват. Ако искаме да сме наясно по-добре какво е качеството, трябва да гледаме резултатите от PISA, според които 50% от учениците не усвояват математика и не усвояват функционална грамотност на български език, тоест имат двойка, отбеляза Господинов.
"Качеството на образованието в България наистина почти не се измерва. Една от причините за това е опасения на министерството на образованието, че по-сложни данни ще събудят страхове, притеснения и негодувание у хората. Друга причина е известна доза некомпетентност на хората, които работят там”, обясни събеседникът.
Във връзка с ролята на изкуствения интелект в образованието, събеседникът посочи, че в проектобюджета за следващите три години няма понятие изкуствен интелект и в момента той е много далече от кръгозора на министерството: "Даже си мисля, че някои хора там все още не знаят какво е ChatGPT”.
За нас учителите ще бъде все по-трудно да преценим това, което ученикът е предал като текст, дали е продукт на неговия интелект, допълни Господинов.
Той разказа, че неправителствената организация Кан академи работи по концепция за образователен чатбот заедно с OpenAI, компанията създател на ChatGPT. Става въпрос за чатбот, който не предлага на готово всичко на ученика, а ще задава само насочващи въпроси.
"Този чатбот вече е пуснат в САЩ, вече работи и на български език и ние сме едни от първите екипи, които го тестват. Една от първите държави, за които ще е готов този чатбот, ще е България”, сподели Господинов.
Изритване на булонската образователна система,бълваща стадА дебили...и връщане на старата.
ако не си гербаджия,или ако немаш яки връзки,да те настанят на готина работа ,умрел си.....това е истината......
кадърните,честните,можещите са в 9-та глуха...в кереча дет се казва......
е за това БГ не може да прокопса.....!!!!
до 22 и 23
Исторически погледнато образованието винаги е било привилегия. Превръщането му в общодостъпно право неизбежно води до сваляне на нивото. Масовизацията е най-прекия път към профанизацията. Така че всички тези приказки са преливане от пусто в празно. Елитът ще намери начин как да образова децата си в елитни училища.
освободен от работа,Моля да заповяда следващия кандидат.Ама май некадърноста се крепи и ожесточено отбранява и резултатите са срамни.
"Това всъщност означава, че те не биха могли да произведат текст, проект или идея по-добре от един чатбот"