„БМФ Порт Бургас” преражда икономиката на Бургас и държавата с проекта „REBIRTH28”
„БМФ Порт Бургас” АД постави началото на проектот изключителна важност за развитието на Бургас, региона и България. На официална церемония днес бе даден стартът по дейностите за REBIRTH28 – за изграждане на ново корабно място 28 на територията на терминал „Бургас Запад”.
Домакин бе изпълнителният директор на „БМФ Порт Бургас” АД Борис Балев, а официални гости бяха министърът на транспорта и съобщенията Христо Алексиев, зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Шушков, кметът на община Бургас Димитър Николов и Мая Пенчева – член на УС на „Главболгарстрой Холдинг”АД и изп.директор на Главболгарстрой"АД, фирмата, която ще превърне в реалност чертежите на новото корабно място.
Сред гостите беше още генералният директор на ДППИ Петър Сеферов, както и представители на Изпълнителна агенция „Морска администрация”, Басейнова дирекция „Черноморски район”, РИОСВ, РЗИ, Дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението”, Агенция Митници и Гранична полиция.
Всъщност дейностите по проекта REBIRTH28 започнаха още през август м.г., когато с помощта на държавата бе предприето обследване на терена под водата. За да е ефективно новото корабно място и за да може то да приема най-големите кораби на док, е необходимо то да е с дълбочина 15.5 метра. Към момента в процес са изпълнение на кесоните, насипът с трошен камък зад тях, както и изпълнението на траншеен изкоп под бъдещото им легло.
Стойността на проекта е общо 46 864 500 евро, от които съфинансирането от Европейския съюз е на стойност 39 834 825 евро или 85%.
С успешното приключване на REBIRTH28 за Бургас и региона ще има огромни ползи. Това каза министърът на транспорта и съобщенията Христо Алексиев, който даде и подробности.
„Ще можем да приемаме кораби от типа „Панамакс” с газене до 14 метра. След ковид кризата се надявахме, че всичко лошо е отминало и е зад гърба ни, но тогава започна бруталната война в Украйна. Всичко това доведе до много предизвикателства в световен и национален мащаб. Прекрои се глобалната карта, създаде се енергийна криза, имаме инфлация, социалното напрежение расте. Много сериозно са нарушени веригите на доставка в глобален мащаб.
Разглеждам тези предизвикателства като възможност за развитие на България, на транспорта и Бургас. Този проект е стъпка точно в тази посока. Процесите доведоха до преосмисляне на търговските потоци. Това изкара на дневен ред недобрата оперативност на т.нар. „Северен коридор”, който минава през Русия и това направи актуален т.нар. „Среден коридор”, който свързва Средна Азия през Каспийско и Черно море с Европа. Това е големият шанс на България”, каза министър Алексиев.
Той подчерта, че с изграждането на новото корабно място на терминал „Бургас Запад” Бургас излиза на глобалната транспортна карта точно по отношение на т.нар. „Среден коридор”. И това ще стане не през румънския порт „Констанца”, а именно на Българското Черноморие, защото пристанищата тук имат много по-голям свободен капацитет и по-добри логистични и инфраструктурни решения.
Кметът на Димитър Николов заяви, че реализацията на проекта е огромна стъпка за развитието на Бургас и региона, защото разкрива пред страната ни невероятни перспективи.
„Бургас ще бъде много по-конкурентоспособен от „Констанца”, а това означава повече работни места, клъстерно развитие на всички други съпътстващи пристанищната дейности, както и доволни хора с високи доходи. Министерството на транспорта демонстрира пълен синхрон с местната власт и с частния сектор и съм благодарен на г-н Алексиев за истинското държавническо поведение, което демонстрира”, каза Димитър Николов.
Изпълнителният директор на „БМФ Порт Бургас” АД Борис Балев обясни, че всичко е започнало преди 7 години – през 2016 г., когато на среща с тогавашния директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура” – настоящият министър на транспорта Христо Алексиев, е съставен първоначалният план за изграждането на корабно място 28 и прилежащата към него железопътна инфраструктура.
„Сега НКЖИ изпълняват тяхната част от мащабните дейности, като ремонтират железопътната инфраструктура за по-добра връзка между пристанищата и гара „Владимир Павлов”. REBIRTH28 е най-големият проект, спечелен от частна фирма в Европа за 2022 г. Това е успешен проект, за който се радвам, че ще развиваме съвместно с държавата”, каза Балев.
Новото корабно място ще улесни не само морския и железопътен товарен транспорт в страната, но и чрез него ще се намалят генерираните от транспортния сектор вредни емисии. Пристанище Бургас е класифицирано като основно пристанище от европейската транспортна мрежа и коридор „Ориент/Източно Средиземноморие”. Проектът отговаря напълно на основните приоритети на ЕС – създаване на възможност за трансгранични връзки и премахване на тесните места в TEN-T мрежата.
Корабно място 28 ще е с оперативна дължина 260 метра и дълбочина 15.5 метра. То ще позволява обслужване на кораби с брутотонаж 80 000 тона, максимална дължина от 260 метра, ширина 36 метра, газене 14.5 метра. Мястото ще е специализирано в обработката на контейнери и генерални товари.
Предстои изграждането на кейовата стена, на електрозахранване и осветление, ще се рехабилитират железопътните коловози за „Терминал Запад”. Чрез този проект ще бъдат разработени и решения за електрическо брегово захранване на кораби на корабни места 27 и 28.