Много хора препоръчват да се избягва въпроса за заплатата, но това в действителност не оставя добро впечатление на работодателя.
Компанията знае колко е средното заплащане за позицията, за която кандидатствате и има също собствен бюджет за нея. Ако не се поинтересувате и не споделите очакванията си, може да оставите впечатление на неувереност и незаинтересованост, а нито едно от двете не е положително качество.
Едно кратко търсене в интернет ще ви помогне да се ориентирате. Вземете предвид опита си и поставете реалистичен диапазон на очакванията си.
В никакъв случай обаче, не оставяйте това да бъде единствения въпрос, който задавате на компанията.
2. Задавайте проницателни въпроси
Интервюто е двустранен процес.
Възползвайте се от момента и задайте въпросите си към потенциалния работодател, за да видите дали той е подходящ за вас, точно както той иска да види дали вие сте подходящи за него.
Задаването на въпроси по време на интервюто показва на интервюиращия, че сте ангажирани, направили сте проучване и ви интересува нещо повече от заплащането.
“Ако не задавате въпроси, изглежда сякаш не се интересувате от работата. Нашият опит показва, че подобни хора не се представят добре, ако бъдат наети.” споделя Катя Димова, мениджър във Financer.com България и добавя няколко въпроси, които обикновено правят добро впечатление на работодателя.
Какво се случи с последния човек на тази позиция?
Как ще изглежда процесът на въвеждане в работата за мен, ако бъда нает/а?
Какво ви кара да се гордеете, че работите в “Име на компанията”?
Какви са някои от краткосрочните и дългосрочни цели за позицията?
Какви качества трябва да притежава идеалният кандидат за тази роля?
Как инвестирате в развитието на служителите си?
Кога и как се дава обратна връзка?
3. Погрижете се за облеклото си
“По дрехите посрещат, по ума изпращат” казваме в България и този израз крие в себе си много истина.
Подберете внимателно облеклото си и се погрижете за добрия си външен вид. Дрехите трябва да са чисти и изгладени. Освен ако не сте Марк Зукърбърг, появата по раздърпани дънки, тениска и маратонки, едва ли ще ви бъде простена.
Звучи просто и логично, но ще се изненадате колко много хора оставят лошо първо впечатление именно заради неправилно подбраното облекло.
Разбира се, облеклото зависи също и сектора на фирмата, в която кандидатствате.
В банки, юридически кантори и бизнес центрове облеклото обикновено ще бъде по-официално, докато в творческите компании или в ИТ сектора дрес кодът ще бъде по-свободен.
В случай на съмнение, винаги избирайте по-предпазливия вариант.
4. Не се явявайте неподготвени
Да, в зависимост от бранша ще има различни въпроси, които компанията ще ви зададе, но има също и стандартни въпроси, които всяка компания използва.
Това са въпросите от типа на: “Разкажете ни малко повече за себе си”, "Какво ви кара да се интересувате от работата в нашата компания?", “Какви са вашите лични кариерни цели?”.
Мениджърите по наемане обикновено задават тези въпроси, за да разберат по-добре мотивацията ви да кандидатствате за работа точно при тях. Ако не сте подготвени и не адаптирате отговорите си спрямо компанията, тези въпроси ще са филтъра, който няма да ви допусне по-напред в процеса.
Преди интервюто отделете време и посетите уебсайта на компанията. Научете повече за техните дейности, ценности, за клиентите, които обслужва, за продуктите или услугите, които предоставя, и други.
Потърсете в LinkedIn човека, който ще ви интервюира. Разгледайте важни за компанията факти и скорошни събития.
Така не само ще имате точки за разговор, но и ще можете да формулирате по-проницателни въпроси, които да зададете по време на интервюто.
6. Не се дръжте надменно
Без значение колко е впечатляващо CV-то ви, ако по време на интервюто покажете арогантност и надменност, интервюиращите разбираемо ще ви сметнат за проблематичен и ще предпочетат някой по-скромен кандидат.
Има разлика между това да продавате себе си и да се фокусирате само върху себе си. Прекалено голямото центриране върху вас самите кара компанията да поставя под въпрос способността ви да предложите някаква стойност и за тях.
Ключът е да можете да свържете постиженията си с това как те са помогнали на настоящия или предишния ви работодател.
Ако пък ви питат за най-голямата ви слабост, най-лошото нещо, което можете да кажете, е, че нямате слаби страни.
Това показва на интервюиращия, че ви липсва самосъзнание. Причината за задаването на този въпрос е не само да се види доколко сте наясно със себе си, но и как работите, за да се справите с тези слабости и да ги подобрите.