Справедливи ли са присъдите на сирийците днес? Да, ето защо
Четири години и 10 месеца затвор получи на първа инстанция шофьорът на автобуса с мигранти, убил преди близо 8 месеца двамата полицаи Атанас Градев и Йордан Илиев от Първо РУ-Бургас при зверска катастрофа на кръговото кръстовище "Трапезица" в морския град. Очаквано, това предизвика вълна от недоволство в социалните мрежи, насочено главно към съда и в частност към съдията Андон Вълков, произнесъл днес присъдата. Това обаче се дължи главно на неразбирането на съдебния процес и на чисто емоционална реакция от страна на хората.
По-рационалният поглед показва съвсем друга картина. Така, например, водачът на автобуса, който в продължение на месеци се представяше пред българските власти като непълнолетен, днес получи 4 години и 10 месеца затвор – привиднои дребно наказание, предвид естеството на извършеното престъпление, нали? Всъщност не. Защото днес не се разглеждаше делото за причиняване на смърт, а за каналджийство. Това са две различни престъпления. И различни обвинения. Именно заради това процесът бе в Районния съд, а не в Окръжния.
„Наказанието, което обвиняемите получиха след делото на първа инстанция днес по обвинението за каналджийство, съвсем не е малко. По този член, според НК (чл.345, ал.2, вр.ал.1, вр.чл.23, ал.1), се предвижда максимална присъда от 6 години затвор. Редно е да се отбележи, че делото мина по съкратената процедура, което автоматично означава, че има редуциране на наказанието с 1/3, тъй като имаме признаване на вината. В този смисъл максималното предвидено от Наказателния кодекс веднага става 4 години. Тогава присъдата срещу Омар Аднан от 4 години и 10 месеца е за срок по-дълъг от допустимото. Това все пак е възможно, тъй като съдът преценява отсега, че срещу лицето има и други обвинения, но в общи линии, наказанието не само не е малко, а дори е завишено”, коментира пред Флагман опитен юрист, пожелал да не се афишира с името си.
Неговото мнение потвърди и друг юрист, с когото Флагман се свърза малко след делото днес. По неговите думи пък, съдът е взел такова решение днес под огромния обществен натиск. „По-странното в случая обаче е, че прокуратурата отказа да сключи споразумение с обвиняемите. Това е интересно, защото по този ред, работата с документите става значително по-малка, а времето, за което се разглежда делото се съкращава значително. Тоест в случая прокуратурата е преценила, че е по-добре да мине по трудния път, отколкото в очите на обществото да излезе, че е действала меко срещу обвиняемия”, коментира той.
Има и друг аспект, който мнозина пропуснаха след днешната присъда и той е финансовият. За обвинението за каналджийство в Наказателният кодекс е предвидена глоба в размер от 5 до 20 хил.лв. Нейният окончателен размер се определя от съдебния състав, но зависи и от финансовото състояние на обвиняемия. Така за каналджийство обикновено глобата варира по средата между максималното и минималното предвидено от Закона и са много редки случаите, когато се взима директно максималният размер от 20 000 лв. В днешното дело обаче единият от обвиняемите – Абдулах Ахмед, получи освен затвор от 4 години и 4 месеца, което повече от допустимото, но и глоба в размер на 18 000 лв., която се приближава много близко до максималната.
Ако все още някой смята, че наказанията са малки, може да провери и предходни дела с подобен обвинителен акт, посочват за Флагман юристи. Понеже по смисъла на закона каналджийството не се счита за тежко престъпление, обикновено при първо провинение задържаните и осъдените получават условни присъди. Такъв е случаят сега – и тримата сирийци, които днес получиха присъди, нямат предходни обвинения и са с чисти криминални досиета. В този смисъл практиката показва, че при подобен случай, но други обстоятелства – незавършили със смъртта на двама полицаи и с изграждането на толкова негативно към обвиняемите обществено мнение, тримата вероятно щяха да се разминат с условни присъди с изпитателен срок между 12 и 24 месеца.
Истината е друга – същинското дело, резултатът от което вероятно ще даде справедливо наказание за Омар Аднан, под чието управление натъпканият с мигранти бус връхлетя с над 80 км/ч патрулния автомобил на Йордан Илиев и Атанас Градев, убивайки ги на място, още не е започнало. Там обвинението е категорично ясно – причиняване на смърт.
По този член Омар Аднан е заплашен с доживотен затвор за убийството на двамата полицаи. А всички догадки, че може обвинението да бъде базирано на друг член от НК – за съпричиняване на катастрофа, остават в миналото.
Единственото, което засега спира старта на делото срещу сириеца за фаталната катастрофа, остава техническата експертиза, която да установи с каква точно скорост се е движел автобусът, в момента на удара и има ли следи скоростта да е започнала да спада в метрите преди удара. Не доумяваме как подобна задача може да отнеме повече от 7 месеца, особено след като моментът на сблъсъка и предхождащите го няколко секунди са запечатани на общинските камери, които работят под строго определени параметри, касаещи броя на кадри в секунда. Но това е тема на друг разговор.
Така че, не. Днешните присъди не са никак леки, предвид обвинението за каналджийство. А за обвинените най-сериозното тепърва предстои. Можем само да се надяваме, че за почернените семейства на загиналите полицаи, присъдените днес наказания и потенциално още по-тежките такива след няколко месеца могат да бъдат някаква утеха, макар че това няма да върне близките им.
Уважаеми експерт по "съдебния процес"! Не знам как да ви го кажа, но сте толкова жалки и нещастни, че ако се погледнете отстрани ще ридаете! Разбрахме че сте специалисти по геополитика, имунология, микробиология и вирусология! Сега и по юридически науки!
Присъдите са нормални според действащите закони за нелегален трафик на хора! Където, забележете в случая няма причинена смърт на мигрант!!! Изпускате тънкия момент, че предстои втори съдебен процес за причиняване на смърт на длъжностни лица по умисъл! А там присъдата може и да е доживотна! Затова прочетете малко! И си пазете нервите! Може и да си удължите живота!
Трябвало е изобщо да не му се дава думата за подобни изявления, защото ЗА МОМЕНТА не това е било делото и вината , за която е съден!
Това означава ли, че когато дойде време да го съдят за убийството, то той тогава ще се извини и ще обещае повече да не извършва каналджийство ?
А и как изглеждат заглавия от рода на :"Убиецът на двамата полицаи от Бургас получи присъда 4 години " ?
Докарахме я дотам след като осъдят някого, да ни обясняват за какво всъщност е бил осъден той !
Един вид "експертите" получават нещо като надник докато измудрят експертизата !
И няма нищо чудно в това, че 7 месеца изчисляват нещо,което може да се сметне за 2-3 часа !
То е същото като делата и следствените документи, които отлежават с месеци и години в чекмеджетата на следователи и прокурори !
Като сложим и многостепенната ни система на обжалване, връщане и преразглеждане на делата , става ясно защо на повечето престъпници им е през оная работа дали ще ги "накаже"правосъдието ни !