Къде изхвърлят отпадъците от тоалетните в самолетите и откъде идва синият лед
Как работи тоалетната в модерен самолет?
Малцина от пътниците в самолета се замислят какво се случва, когато натиснете бутона за пускане на вода в тоалетната на самолета, където отиват отпадъците. Някои смятат, че се изпускат във въздуха и изгарят, когато достигнат земната повърхност. Какво наистина се случва, какви тоалетни е имало в самолетите преди системите за почистване на самолетите да заработят.
Системите за почистване на самолети не винаги са били перфектни.
Двойката Хюз от Лонг Айлънд си почивала на верандата, когато над главите им прелетял самолет, кацащ на летище Джон Ф. Кенеди. От него изтекла черна течност, приличаща на масло. Семейство Хюз помислило, че е авиационно гориво. Пристигналите полицаи обаче съобщили неприятна новина – двамата били залети с фекалии. Двойката имала много въпроси - защо се е случило това, дали някой е натиснал грешния бутон? Случаят с Хюз не е единствен, изпражненията от самолети не са чести, но са падали на земята навсякъде по света. Някои от тях дори причиняват наранявания. Така е било при първите полети. И до 60-те години на миналия век никой не се сетил да поправи ситуацията. Дори сега, с най-модерните технологии, понякога се случват глупости.
В миналото тоалетните в самолетите били ужасни.
Първите тоалетни били почти средновековни в сравнение с днешните вакуумни системи - нямало система за промиване, само кофа и отделен писоар. Нещо повече, тръбата от писоара излетявала направо зад борда. В много от тези тоалетни отпадъците се изхвърляли директно на земята. Подобна „баня“ на самолет на Кралските военновъздушни сили през 1936 г. е наречена „свиреща тоалетна“ заради характерния звук, който издава по време на източването.
След това дълго време тоалетните в самолетите използвали много сложна система, която включвала електрически помпи за циркулиране на антисептика в цялата система. Той разтварял твърдите отпадъци и унищожавал лошите миризми. Тази синя антисептична течност е позната на всеки, който е използвал външни тоалетни. Въздушните превозвачи не харесвали тези системи, защото полетите с много течности на борда били по-скъпи, а тръбите често пропускали и мръсната вода се просмуквала през обшивката на самолета. На голяма надморска височина смес от вода и антисептик може да замръзне, образувайки така наречения син лед, който понякога пада на земята при спускане.
Вакуумната тоалетна днес
Тоалетните на повечето съвременни самолети са оборудвани с така наречените вакуумни тоалетни. Патент за механизъм за вакуумно промиване е подаден от инженер Джеймс Кемпер през 1976 г. През 1982 г. Boeing го придобива и започва да го инсталира на своите лайнери.
Какво се случва в след натискане на бутона за пускане на водата? Задължителният неприятен звук показва работата на специална вакуумна система, която буквално абсорбира съдържанието под въздействието на разлика в налягането.
Натискането на бутона за промиване отваря клапан, който отделя резервоара за съхранение с ниско налягане от кабината на самолета с нормално налягане. Веднага след отваряне на клапана, отпадъците се засмукват в системата и се изпращат по тръби в резервоар в задната част на самолета. Вътрешната повърхност на резервоара за отпадъци е подобна на свойствата на тефлона. Нищо не залепва по него. Фекалиите остават в резервоара, докато прахосмукачката ги изчисти с лед и оцет. Съдържанието на резервоара не се изхвърля във въздуха, а остава вътре до кацането на самолета. На летището към изхода на този резервоар е свързан маркуч, чрез който отпадъците се изпращат в канализацията.
Лора Костова, главен редактор на happy-woman.bg