Историческа сесия на ОбС-Бургас утре: Ще прогоним ли за втори път инвеститор, дошъл с 600 млн.лв.
Казват, че птичето кацало на рамото само веднъж. Преди малко повече от година Бургас го изпусна, след като кабинетът на Кирил Петков и Асен Василев спря инвестиция за половин милиард лева в бившата авиобаза Равнец на безупречно чиста фирма – публична компания от Дания, чиито акции се търгуват на фондовата борса. Дружеството можеше да направи града пионер в производството на зелена енергия на Балканския полуостров чрез завод за водород, да привлече консорциум от високотехнологични фирми и така да се открият стотици работни места.
Датчаните обаче се "блъснаха" челно в родната политическа действителност и не успяха "да свият гнездо". Първо получиха подкрепа на високо държавно ниво, но след това инвестицията им бе спряна от МС.
От години Бургас чака инвестиции. Сега му предлагат половин милиард, а той е напът да ги изтърве
И това се случи под давлението на бившия премиер Кирил Петков, на бившия министър на транспорта Николай Събев, на бившия министър на отбраната Драгомир Захов и на народния представител от ПППП Константин Бачийски, който пък още от местните избори през 2015 г., като кандидат за общински съветник от ПП Средна европейска класа, а от 2019-а и като кандидат за кмет от същата партия, застъпва тезата, че Равнец трябва да стане карго летище и безмитна зона.
Казусът отиде в съда през пролетта на 2022 г., след като областният управител Стойко Танков обжалва решението на ОбС. На датския инвеститор бе показано, че не е желан. И той си тръгна. Потърси не просто друг град в България, за да реализира проекта си, а направо се оттегли от държавата ни
Птичето, изненадващо, този път може да кацне втори път на рамото на Бургас. На 13 март т.г. в Община Бургас стъпи друга компания, готова да инвестира първоначално 600 млн.лева и в 5-годишен срок да открие до 1000 работни места. Проверката на Флагман установи, че това е реален инвеститор, който е готов да вложи пари сега, а не въображаем бъдещ инвеститор от Хонгконг, Сингапур или Китай, който би "прегърнал" идеята за карголетище с безмитна зона край Бургас и би я превърнал в реалност.
Кой е новият инвеститор
„Виртус Инвестмънт“ АД е част от международен консорциум и към този момент преминава процедура в Българската агенция за инвестиции (БАИ), за да получи сертификат клас „А“. Дружеството не просто иска да направи водороден завод в района на закритото военно летище, а производствен комплекс за асемблиране на елементи за водородната индустрия и зарядни станции за автомобили. Първата стъпка по реализирането на инвестицията е промяна на ПУП-а на някогашния военен обект край Бургас, което трябва да се случи утре.
Нов инвеститор иска да прави водороден завод в Равнец за половин милиард, ще открие 1 000 работни места
Идеята на общинската администрация е да отдели летателните писти от терените, които може да се използват за индустриални цели. В случая ще се обособи парцел от 831 дка, което е 26 % от цялата територия.
Проектът за промяна на ПУП-ПР е преминал през съгласуване с ресорните министерства и ГВА (Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация“), които са дали своите препоръки. Те са приети и нанесени в Плана от страна на Общината.
Процедурата е спазена, но въпреки това в някои постоянни комисии в Общинския съвет има съпротива от страна на съветниците на ПП Средна европейска класа.
В качеството му на гражданин, по време на заседанието на ПК по „Устройство на територията“ миналата седмица, влезе водачът на ПППП - новоизбраният депутат Константин Бачийски, който взе думата и изказа отново своето несъгласие със същите аргументи.Той продължава да смята, че тази зона трябва да се запази за друг тип инвеститор, а компанията, която иска да инвестира днес, може да го направи на друг терен.
„Г-н Бачийски се яви на местните избори през 2015 година с обещание, че ще докара крупни инвеститори като направи карго летище. Същият популистки сценарий той повтори и през 2019 година, вече като кандидат за кмет. Миналата година Бачийски бе в основата да се прогони инвеститор, сега се опитва да го направи и с друг. А от него освен голи приказки, досега не сме видели нищо като реализация. Г-н Бачийски бе председател на Икономическата комисия към ОбС Бургас в продължение на 8 години. И какво направи?! Нищо! “, категоричен е общинският съветник Георги Маринчев от ГЕРБ, който е член на ПК по „Устройство на територията“ и на ПК по „Икономика и инвестиционни политики“. И в двете комисии миналата седмица е имало обструкции от Бачийски и общинските съветници от ПП Средна европейска класа, която пък първо бе мандатоносител на ПППП, а сега двете партии са в коалиция на национално ниво.
Според по-голямата част от членовете на двете постоянни комисии, от различни партии, идеята за превръщането на Равнец в карго терминал е несъстоятелна, защото летище „Бургас“ може, и се използва, за карго превози с обновената му и стабилна инфраструктура, отстоящо е само на 2 км от магистрала, на 6 км от пристанище, а натовареността му като трафик е твърде слаба – 10-12 % използваемост на година.
Най-важното - намерението на новия инвеститор е последната възможност да реализираме проект в тази зона. Срокът, за който е предоставено летище Равнец на Община Бургас, изтича през юни 2023 година. Ако сега не направим нищо, ще трябва да върнем имота обратно на държавата, която ни го предаде през 2018 г. под условие - да намерим в 5-годишен срок подходяща за общината инвестиция, каза още Георги Маринчев.
Какво предстои
Внасянето на докладна записка от кмета Димитър Николов за промяна на ПУП-ПР на летище Равнец за разглеждане утре на редовната сесия на Общинския съвет. Това е само първата стъпка за реализирането на инвестицията.
След като „Виртус Инвестмънт“ АД получи сертификата от Българската агенция за инвестиции (БАИ), ОбС ще разисква втора докладна записка – за разпореждане с терена и разрешаване да се отстъпи право на строеж за водородния завод.
На летището в Равнец могат да стъпят само инвеститори, сертифицирани с клас „А“
Разликата между проектите
Между проектите на настоящия кандидат „Виртус инвестмънт“ АД и прогонения „Бургас Хайдръджън“ ЕАД има разлика, уточни пред Флагман.бг Ивелина Стратева, директор на дирекция „Икономика и стопански дейности“ в Община Бургас.
„Предходното предложение беше за изграждане на водороден парк, който се захранва от зелена енергия. Работните места сега са повече – до 1000, защото този инвеститор иска да създаде цялата въглеродно-неутрална зона. Предходният имаше планове само за завод за производство на зелен водород, а плановете му за останалата част от зоната бяха да привлича партньори, с които работи в Дания. От своя страна „Виртус инвестмънт“ АД иска да произвежда зелен водород, който е нужен за захранване на производства в Зоната – на елементи за водородната индустрия – електролизери, асемблиране на зарядни станции, асемблиране на съдове за съхранение на водород и развоен център, което е доста по-различно“, допълни Ивелина Стратева.
Директорът на дирекция „Икономика и стопански дейности“ Стратева бе категорична, че това е последният шанс за Равнец. Ако и сега инвеститорът бъде прогонен, едва ли друг ще иска изобщо да разглежда тази бизнес опция.
Предложението за промяна на ПУП-а ще се разглежда на редовната сесия утре. Дали това ще е стратегическият провал на целия 4-годишен мандат на настоящите общински съветници ще се разбере при гласуването на т.17 от дневния ред. Както и дали птичката има шанс отново "да кацне на рамото" ни тази пролет.
Ние ли да му създадем заетост,колега? Ние ли? То да не е наша концесия? А ,за това ,че Равнец е в разруха има ли виновни? И въпреки това,то летище ли се води? Ти как си мислиш,че се лицензира летище? А как се строи? А там поне това го има,макари амортизирано и на хартия. Сега да му е..м майката за 300 млн Евро,дето гърците ще ги инвестират в продължение на 20 години и 200 работни места ,по 10 на година. Нали имаме Индустриални паркове. Защо там не инвестираха,а? Ама трябва от нулата? Ама трябва да СЕЧено на СЕК. Избори идват....
През 2022 Община Разград изгражда водородна индустриална зона в Разград с европейско финансиране. Част от енергията от нея ще се използва за общински нужди, а другата - за производство на водород. Предвижда се и изграждането на зарядна станция за автомобили. Инициативата беше презентирана през Европейския водороден алианс, който я одобри и получи висока оценка. Прогнозната му стойност е около 35 млн. евро. каза тогава Мирослав Грънчаров, заместник- кмет на Разград. Относно финансирането на проекта Грънчаров посочи, че е възможно да се търсят пари и по Плана за възстановяване и устойчивост............ Защо администрацията в Бургас има други намерения отговорете си сами.
Погледнете Пловдив каква промишлена зона има.
Ние нищо.
Цялата рафинерия е малко над 1000 човека ,а инсталация за водород да е също толкова ,брейййй
За самото построяване може да се ангажират много хора ,но след това я има 40-50 човека
Смешни сте . Хората не са прости .
това е инсталация в която работи един пазач.
да отива някъде в пустосща да го прави не на летището отгоре.