Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Ще режат под вода трагичния кораб „Олга Джи“ в Бургас, за да отпушат цяло езеро

Така изглежда от много години каналът между езерото Вая и Пристанище Запад, части от „Олга Джи“ даже стърчат над водата. Бесове.бг публикува обаче и бъдещата визия на това отблъскващо с днешна дата място
Ключови думи: кораб Олга Джи, Меден рудник, Победа, Акациите, пристанище Бургас, Диян Димов, Димитър Николов, екологична зона, ЕЗЕРО ВАЯ, птици, Бургас, рибарски лодки, кану, рибари, бракониерски риболов, Екоцентър ВАЯ, Полуостров Форос, Созопол, морски манастир, Св.Георги, АТАНАСОВСКО ЕЗЕРО

Споменът на трагично потъналия в опит за бягство кораб „Олга Джи“, чиито останки все още стърчат в един от каналите на порт Бургас, ще изплува в съзнанието само на тези бургазлии, които помнят историята му. Защото този канал към езерото Вая ще има друг облик. Затова публикуваме и заснетата от екип на Бесове.бг снимка на това място - за да може един ден в глобалната мрежа Интернет да се направи сравнение с това, което ще е факт след една година.

Припомняме, че „Олга Джи“ бе арестуван на Пристанище Запад през 1998 година за неплатени задължения, екипажът му го напусна, дълговете се трупаха, а корабособственикът предпочете да го зареже край Бургас, вместо да погаси натрупаните борчове към моряците и порта. В една зимна нощ, при неизяснени обстоятелства „Олга Джи“ се оказа на дъното. Дали и как е получил пробойна на корпуса, имало ли е криминален сценарий за бягството му, не се разбра. Години наред потъналото корито, за изваждането на което са нужни специална техника и много пари за нарязването му под вода, трупаха наноси около корпуса и постепенно затлачиха свободното оттичане на езерото към морето. Така се стигна и до големите наводнения преди няколко години, предизвикали опустошенията в кварталите около Вая и отрязването на пътя към Меден рудник. При всеки по-обилен валеж, това бе и една от причините нивото на езерото да се покачва над критичните стойности и да изправя на нокти Гражданска защита в опазването на „Победа”, „Акациите” и пътния трафик към комплекс „Меден рудник”.

Потъналото тяло на кораба  пречеше 13 години и на маневрите на плавателните съдове в пристанището, натрупаната с времето тиня на входа на канала и занижаването на кислородната концентрация се отразяваха негативно върху нормалното функциониране на езерната екосистема и нейното самопочистване.

 Металният корпус на кораба ще бъде изваден на части

До края на месеца ще бъде обявена процедура с конкретните технологични изисквания за изпълнение на сложната операция по отпушването на канала. Ще бъде използвана 100-тонова лебедка  и специална котва нож за разрязването на металния корпус. Директорът на пристанище Бургас Диян Димов е моторът по организацията и изпълнението на  всички дейности. Тяхното финансиране вече е осигурено. Община Бургас допълнително ще извърши цялостно прочистване на канала. Така ще бъде дадена възможност за рибарските лодки и канута да преминават необезпокоявано в двете посоки от Вая към пристанището и обратно.

С изваждането на потъналия кораб и почистването на канала на практика се дава ход за реализацията на амбициозния проект на кмета на Бургас Димитър Николов, който кандидатства за втори мандат, за създаването на три екологични зони, които да направят достъпни и атрактивни влажните и уникални езерни територии на Бургас.

Езерата Вая и Атанасовско и залива Форос стават достъпни за всеки

Трябва максимално да използваме това, което ни е дала природата, казва кметът на Бургас Николов и добавя – съчетанието от големия магнит – морето плюс езерата Вая, Атанасовското, Мандренското и полуостров Форос е уникална географска перла – непостижима мечта за повечето населени места по света и реалност за Бургас. Действаме, ще се случи, категоричен е Николов, който очаква подкрепата на своите съграждани за втори кметски мандат. 


Влажната зона към езерото Вая ще е най-благодатна за орнитолозите
Идеята на кмета Димитър Николов е  създаването на трите екологични зони – Вая, Атанасовско езеро и Форос  да направят бургаските т.нар. влажни територии  максимално достъпни като едновременно с това се разрешат важните екологични проблеми за богатата езерна флора и фауна. Ще бъде даден и сериозен тласък за развитието  на индивидуален, семеен туризъм, а също и на гребните спортове.

Екологична зона  ЕЗЕРОТО ВАЯ

Вая – най-голямото естествено езеро. Бургазлии си спомнят как този плитък лиман с дължина от 9,6 км и широчина достигаща до 5 км, в миналото е бил и най-продуктивният водоем в България. Преди десетилетия тук са се добивали стотици тонове риба. Бургаското езеро, както още е известно Вая, е с изключително богат растителен и животински свят - над 60 вида безгръбначни животни, 23 вида риби и над 254 вида птица. За това е и уникално.  От 1997 година западната част на езерото е защитена територия. 


Също и за рибарите, любителите на пикници, както и за гребците
Проектът екологична зона ЕЗЕРОТО ВАЯ предвижда превръщането му в любимо и атрактивно място не само за отдих и разходки, но и с възможности за любителски риболов, развитие на гребните спортове, семеен спорт и наблюдения на птиците. Три понтона с фронт към центъра на Бургас ще дават възможност на всеки да опита късмета си в риболова. Допълнително, в южната част на езерото, ще бъдат изградени и два пирса за рибарски лодки и канута. Всичко това ще осигури спокоен пристан на големия брой рибари, които сега се събират главно в района на пристанището, в близост до канала, свързващ  морето с езерото, както и ще даде тласък за развитието на гребните спортове, в които Бургас има дългогодишни традиции. Допълнителен колорит и атмосфера ще създават и  платформите за гнездене на птици, а също и укритията за наблюдения. Създаването на зоната ще разреши в максимална степен и проблемът с бракониерския риболов. За автомобилите ще бъдат изградени подходящи мини паркинги. Екоцентър ВАЯ ще има и собствено осветление, така че нощем зоната ще бъде изключително атрактивна.

Екологична зона ФОРОС – доказателството, че Бургас е селище с 15-вековна история

Полуостров Форос – на изхода на Бургас в посока Созопол. Именно това е мястото, което пази останки от най-големите символи на Бургас, дали името на града – антична и средновековна крепост с две кули и пристанище – Бургос и Порос. Находките дават основание да се приеме, че в района се е намирал и малък морски манастир „Св.Георги”. Реализирането на този проект носи голям потенциал и реални възможности да превърне района на полуострова в историческо място и притегателен център не само за бургазлии. Идеята е да се създаде една общодостъпна зона, съчетаваща възможностите за археологически туризъм и активен отдих. 

 
Влажната зона към залива Форос ще открива великолепна гледка към Южното Черноморие
В близост до нос Форос е разположен Център за наблюдение на птици, от който може да се проследява движението на птиците по трасето Виа понтика. Недалеч от него ще бъдат изградени два кея, а в естествената водна среда ще се поставят дървени платформи. Пространството ще бъде изключително подходящо за риболов, каране на кану, а достъпът до зоната е бърз и удобен. Ще бъде изграден и малък паркинг.

Екологична зона АТАНАСОВСКО ЕЗЕРО

Този проект предвижда в района на Атанасовското езеро да бъде изградена екопътека с приблизителна дължина от 2 км. Туристическият маршрут ще даде възможност за разходки в района на парк „Езеро” до изхода на града в посока Слънчев бряг. Трасето ще бъде успоредно на съществуващата вече велоалея. В зоната ще има места за отдих и наблюдения на птиците, а любознателните ще могат да се запознаят с образователни и информационни материали.

10
Коментара по темата
10.
Милко Моралийски
27.11.2013 14:03:20
Чета коментарите и се чудя, това типично Българска черта ли е човек да се изказва неподготвен или .... Д. Николов е помолил пристанище Бургас да премахнат останките на потъналият кораб, но общината не дава и стотинка за това (и много правилно). Пристанището което трябва да плати за изваждането обаче, не го прави, а е оставила човека потопил кораба дълги години да прави опити за сметка на гражданите на града, за сметка на пристанището. След като извади някое парченце то бива отнесено до някоя купчина скраб намиращаа се на пристанището (така скрабът не излиза от пристанището нито пристанищните власти могат да разберат колко е извадено). Със всеки опит за "изваждане" корабът потъва все повече в тинята и нещата стават по лоши. Сега изникват много въпроси... Защо пристанището не пое отговорност за наводненията на околовръстен път, Долно Езерово, да заплати щетите за това, та нали те са виновни и не си стопанисват добросъвестно имота? Кой от порта взима пари от това така наречено изваждане? Кой е този нехранимайко дето години вади кораб? Една фирма занимаваща се с това ще свърши работата за 30 - 40 дни.
9.
seabank.eu
12.10.2011 12:11:33
браво на митко
8.
Милан Тодоров
10.10.2011 20:59:48
Доста интересна теза. Имам въпроси на които се съмнявам, че ще получа адекватен отговор: 1. До сега при всички други управления колко дружества са изпълнявали поръчки, това включва както държавни така и общински (отговорът е седем пъти по-малко от преди, ПЪТИ). 2. Преди парите идваха ли от гражданите както и сега (да само че отиваха в джобовете на едни и същи лакейчета, а града ни изостана с десетилетия защото всичко по документи беше изрядно, а реално нямаше нищо насреща). 3. Най-бързо развиващият се град в България (не е лично мнение а на хора от различни градове както и чужденци които питат дали това е същия град както преди няколко години когато са идвали), това е от личен пример на приятели от Великобритания. 4. Наистина ли мислите да напуснете Бургас или предложението е само за дамата по-долу? Кметът на Бургас постигна много повече от всеки друг и е грехота да се твърди обратното, а и приказки във въздуха са крайно неадекватни- " дали се върши работа или не", силно вярвам че гражданите ще оценят работата на Кмета както подобава с вота си на изборите.
7.
До "Калимерата"
10.10.2011 20:16:46
Научи се първо да пишеш на кирилица, а не с латинеца на БЪЛГАРСКИ ЕЗИК, след това мен не ме интересува фирмите дали са негови или не,а дали се върши работа или не, и трето като не ти харесва тръгвай към табелата за изход на Бургас!!!
6.
Сияна Ненкова
10.10.2011 18:34:39
г-н kalimera, първо научете се да пишете на Български език, второ в следствие на първото като гледам начина Ви на изказ мога да заключа, че никога не сте плащали 1ст. за данъци както другите хора. Така мога да заключа, че наистина нямате грам идея за какво става въпрос. Помислете ако не се премахне кораба ще стават наводнения, тъй-като БУргас е град с ниско надморско равнище, в следствие на наводненията ще се разрушат пътищата, ще се задръст движението това ще доведе до катастрофи и ще има много жертви. Ние сме образовани млади хора и за това сме преценили г-н Николов, виждаме какво прави той и за това го ценим. Ако имате други предложения първо започнете да плащате данъците си и тогава коментирайте!
5.
kalimera
10.10.2011 14:36:18
Abe vie , po-dolu pisheshtite imati li mozici v glavite???Kak moje da viarvate na kartinkite na NIkolov???I pitate li se koi shte plati za vischko tova , kato pak parite v puti poveche shte budat dadeni na negovi firmi ,a nie shte go plashtame tova???Kak ne vi e sram???Edni i suhsti klakiori na GERB i Mitko Mentata pishat tuk i smiatat che moje da manipulirat horata...aman beeeeeeeeeee
4.
Милан Тодоров
10.10.2011 10:08:19
Само адмирации и уважение към Димитър Николов.
3.
Сияна Ненкова
10.10.2011 09:41:47
Браво, Бургас се развива по всеки един възможен начин и дори в екологичен план. Моите адмирации към г-н Николов, че се заема с такива тежкки задачи и за неуморния му труд!
2.
Вилизар Георгиев
09.10.2011 22:48:36
Толкова години никой не е предприел нищо за премахването на този кораб и това че Димитър Николов се е заел с решаването и на този проблем ме кара да вярвам в него и да подкрепям идеите му.
1.
Долно Езерово
09.10.2011 20:51:03
А пък сега питайте оня червей дебел Аргир Бояджиев, дето беше шеф на пристанището по комунистическото време на Тройната коалиция и питайте Йоан пияния защо не намериха пари да го разчистят тоя гребен канал, голямото наводнение беше заради изродите мръсни. Поздравявам Димитър Николов че намери пари да разчисти мръсотията,това ще е добре и за спортистите с лодките.
  Добави Коментар
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично Редовните физически упражнения също  подобрят качеството на интимния живот 5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса Ето кои са те 
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак? Дали астрологичните прилики са рецепта за вечна любов или вещаят катастрофа Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е Ето я нейната рецепта
Владимир Путин с извънредно обръщение Говори към руския народ, но и не само Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа Пластичен хирург съветва да си набавяме много вода, докато отслабваме
Ще се шокирате какво се твърди за него Животът му е като от филм След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова Бездомникът Генчо ръгал 30 пъти с нож жената и я изнасилвал
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета МФ иска да принуди и по-малките фирми да се регистрират по ДДС "Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но... Грандът "Анкара" продължава напред в Чалъндж къп
Дъщеря й възражда най-големите й хитове 25 години след смъртта на певицата Румяна, песента „Kолко те обичам“ ще звучи с нов аранжимент Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали Софи Маринова ще кара нов скъпарски Мерцедес