Министерството на туризма спря поръчката за инфлуенсърите
Министерството на туризма спря обществената поръчка за 720 000 лв. с ДДС за реклама на България чрез организиране и провеждане на тематични турове за чуждестранни журналисти, снимачни екипи, блогъри, влогъри, инфлуенсъри и експедиенти, съобщи специализираният сайт TravelNews.
Причината е грешки в заданието, които не могат да бъдат отстранени по време на процедурата. В техническата спецификация на обществената поръчка не са поставени изисквания относно минимални критерии/насоки, които да бъдат прилагани от изпълнителя при извършването на подбора на участниците във всеки заявен тур. Няма критерии относно резултати, които следва да бъдат постигнати от осъществяване на съответния тур с оглед представяне и популяризиране на туристическа дестинация България, като брой публикации/ отразявания в съответната медия, блог, влог или инфлуенсър канал по отношение на участниците в тематичния тур за печатни и електронни медии, блогъри, влогъри и инфлуенсъри от целеви и перспективни пазари; брой публикации/ излъчвания на продукцията по отношение на участниците в тематичния тур за снимачен екип от целеви и перспективни пазари; брой туристически програми/пакети за дестинация България, предлагани от участниците в тематичния тур за представители на туроператори и туристически агенти от целеви и перспективни пазари.
Освен това не са поставени конкретни изисквания за обем и обхват, както и начините за постигане на дългосрочната ангажираност на инфлуенсъри, които да популяризират България регулярно, в рамките на 6-12 месеца. В техническата спецификация няма критерий за извършване на мониторинг и анализ на постигнатите резултати от осъществяване на всеки тур.
Обществената поръчка беше обявена от Министерството на туризма в началото на декември 2022 г. Изпълнителят трябва да бъде определен по критерия най-ниска цена за доведен журналист или инфлуенсър, чрез формиране на обща цена за 9 човека. Договорът ще е за 1 година или до изчерпването на ресурса. Интересен момент е, че комисията по обществената поръчка е открила липсата на изисквания чак през март, след отварянето на ценовите оферти на кандидатите и осъществяване на класиране, коментирахаюристи.
На първо място е определена “Хотелтв” ООД с цена от 69 260 лв. без ДДС, за да доведат 9 инфлуенсъри и журналисти, която фирма е свързана с известния продуцент Никола Тупарев.
На второ място е пиар агенцията “АПРА” ООД с цена от 91 900 лв. без ДДС, която вече изпълнява една поръчка на министерството, и на трето – ДЗЗД “Алпин Туризъм 2023”, в който консорциум влизат три фирми – „Приорити консултинг“ ЕООД (консултантска компания с опит в изготвянето на проекти, собственост на Асен Кръстев), пиар агенцията "ОТ-ДО Консулт" ЕООД на Олга Лозанова, (сестра на известния медиен експерт Георги Лозанов) и туроператора „Елфи турс“ ЕООД на Ваня Овчарова.
Оферти бяха подадени още от туроператорите „Бългериън голф турс“ ООД и „Аргус травел интернешънъл“ ЕООД, които са отстранени от процедурата.
Новата поръчка с изчистените грешки се очаква да бъде обявена до края на март. Кандидатстването е в рамките на месец и разглеждането на оферти отнема още толкова. Реално договор може да има чак през юни, ако няма жалби по процедурата.
Бъдещият изпълнител трябва да предложи организация, подготовка и изпращане на покани до чуждестранните журналисти, снимачни екипи, експедиенти и други участници от съответните пазари. Списъкът трябва да бъде одобрен от възложителя и да е с обосновка за избора на участниците, спрямо спецификата на тура, логистика, самолетни билети, хотелско настаняване, осигуряване на трансфери и вътрешен транспорт. Изпълнителят трябва да предложи програма на всеки тур, включваща цялостна организация на пътуванията, кои обекти ще бъдат посетени, маршрути и тематика, заложени минимум 3 броя атракции, анимации и дегустации, характерни за дадения регион. Туровете да бъдат между 3 и 7 дни.
Настаняването трябва да бъде в хотели 4 и 5 звезди, съобразени с маршрутите и близостта на туристическите обекти. Храненето в заведения с категория 2 или повече звезди – закуски, 3-степенно меню за обяд и вечеря, с включени напитки. Менюто следва да представя български и традиционни ястия и напитки. Гостите трябва да бъдат придружени от екскурзовод, притежаващ документ за правоспособност. Представител на Министерството на туризма също трябва да бъде предвиден в групите.
Изпълнителят трябва да осигури разрешения за достъп и заснемане на включените в тура обекти, както и заплащане на съответните такси, билети и др. Фирмата трябва предварително да подготви прескит с информация за туристическите обекти, които ще бъдат включени в зададения маршрут, представена по интересен начин на хартиен и електронен носител на съответния език за всеки представител на медиите и да бъде одобрен от възложителя. Допълнително да има медицински застраховки на пристигащите групи, застраховка и лиценз на превозното средство в страната, което да бъде оборудвано с климатик, телевизор и микрофон за предружаващия екскурзовод, безжичен интернет и напитки.
Изпълнителят трябва да предложи тематичен тур за представители на печатни и електронни медии, блогъри, влогъри и инфлуенсъри от целеви и перспективни пазари. Продължителност на тура да е 5-7 дни за 8 човека. Темите са културни забележителности, морски туризъм, зимен туризъм, занаяти и обичаи, гурме и вино, голф, СПА и уелнес, еко и приключенски туризъм. Следващият тематичен тур е за 6 човека снимачен екип при същите условия. Третият е за представители на туроператори и туристически агенти с продължителност 3-7 дни. Групата да е до 8 представители на бизнеса, като им бъдат организирани и бизнес срещи, посещения на места за настаняване и за провеждане на MICE събития – конференции, семинари, конгреси, фестивали, концерти и други.
До момента подобни дейности за водене на чужди журналисти в България нямаха ефект за рекламата на туризма. Причината беше, че нямаше ясни и прозрачни критерии, по които се избират чуждите журналисти и медиите, които представляват. Най-популярните чужди журналисти, инфлуенсъри и блогъри не са идвали в България. Много е важно да има контрол, отчет на публикациите и достигнатата публика, коментираха пред TravelNews от туристическия бранш. В противен случай просто ще бъдат изхарчени едни пари за екскурзии. От бранша обаче са категорични, че подобна дейност трябва да има, но да бъдат канени наистина популярни лица с много читатели и последователи.