Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Необосновано самочувствие превърна българите в най-лошите шофьори в цяла Европа

Снимка от архива на Флагман.бг на поредната безумна катастрофа в Бургас на шофьор, който се е помислил за Бог зад волана
Ключови думи: инциденти, катастрофи, Бургас, Флагман, новини

Защо в България шофьорите са най-лоши в целия Европейски съюз? Наскоро направено проучване поставя българите на 40 място в света и на последно от всички страни в ЕС. Оценката на провелите изследването е, че в България се кара масово с превишена скорост, след употреба на алкохол и с пренебрежение към правилата по принцип.

Колегите от “24 часа” попитаха хора с опит от Пътната полиция и други органи, които имат отношение към пътната безопасност. и се сблъскахме с един неочакван отговор. Правилата у нас са много либерални, което дава неоправдано самочувствие на шофьорите, и затова стават тежки катастрофи.

Примерът отпреди няколко дни, когато на новоремонтирания път Пазарджик - Пловдив загинаха петима, е много показателен за случващото се. Там и двамата шофьори не са неопитни. Пътят е в перфектно състояние за първокласно шосе. Не се установява рисково изпреварване. Вероятната причина е леко навлизане в насрещното платно поради разсейване на единия шофьор. Ако бяха се движили със скорост, адекватна за път, който не е магистрала, а именно под 90 км в час, сигурно щяха да могат да избегнат сблъсъка.

Заради това, че у нас на магистрала законната максимална скорост е 140 км, тоест до 155 км в час не се налага глоба, мнозинството шофьори по единствената ни магистрала се движат със 160 км в час, което им дава необосновано самочувствие, че могат да карат много добре и бързо. И сякаш забравят, че когато са на първокласен път, на който няма мантинела по средата, дори и леко навлизане в насрещното платно може да завърши фатално. Затова там ограничението е 90, за да може да се реагира навреме. Автомобилни пилоти с опит разказват, че винаги е по-добре, дори и на състезание, да се движиш с разумна скорост, а максималната да използваш само за изпреварване.

Пътен полицай от Пловдив разказа, че масово самочувствието, което са добили сравнително опитни шофьори, ги кара да пренебрегват здравия разум. Например, когато в колата има много пътници, не е разумно да се кара много бързо, защото жертвите при инцидент биха били повече. Чисто физически, когато теглото на автомобила е увеличено, физичните сили, които му въздействат, водят до парадоксални неволни отклонения от желаната траектория. Както шофьорите на камиони избягват високите скорости, когато са пълни, тъй и леките коли трябва да съобразяват поведението си, когато возят пътници.

Той смята, че позволената максимална скорост от 140 км в час отпреди десетина години е имала фатално влияние върху поведението на шофьорите.

Преди това повечето от тях никога не са достигали такава скорост, а сега веднъж опитали, се пристрастяват към високите скорости и искат повече и повече. И ако на някои участъци на магистралата в определени часови пояси достигането на такава скорост е възможно, на първокласен път е много опасно.

В дългогодишната си практика е регистрирал и друго. Масовото неслагане на колани на задните седалки и пренебрегването на детското столче за всяко дете, което е минало 3 г. “Как очаквате, когато то порасне, да стане отговорен шофьор? От малко знае, че може да пренебрегва правилата”, казва експерт.

Преди време шофьор на училищен автобус със смях разказал как синът му го подканил от задната седалка: “Хайде, приключвай с твоето нарушение, за да мога да направя моето”. Той е противник на теорията, че трябва да се увеличават паричните санкции, за да се постигне промяна. “Хората просто си плащат глобите и продължават да извършват нарушения. Доказано е, че размерът на санкциите влияе само на 5 - 10% от хората”, казва експертът. Санкциите не са толкова малки, но според него на магистрала трябва да се върне ограничението от 120, а на извънградско шосе - 80 км. в час. Това не променя кой знае колко времето за придвижване, но чисто психологически кара водачите да имат едно наум, че шофирането е високорискова дейност и трябва да изпълнява със съобразена скорост. Едно е да спазваш ограничение от 120, друго и е, ако е 140.

Единствено в Германия, където няма ограничение на магистралите, както и в Обединените арабски емирства, където се допуска до 160 км/ч на тях, пък се позволява по-висока скорост на тях, отколкото в България.

В Германия обаче препоръчителната скорост на легендарните аутобани е 130 км/ч. “В тези две държави автопаркът е много по-нов от този у нас. Нали разбирате разликата между кола на 2 години, която се движи със 160 км/ч, и такава на 15, която кара със 140. Ще има съвсем друго поведение при натискане на спирачките”, казва пътен полицай. И посочва друг проблем.

У нас не е предвидена санкция за шофиране с до 10 км/ч над ограничението. Така излиза, че на извънградски път е позволено да се кара със 100 км/ч. Именно с подобна скорост на прав участък край Пазарджик петима души загинаха. В повечето страни е въведено процентно отклонение, което е не повече от 5 на 100.

Опитният полицай смята, че е необходим друг подход, за да се превъзпитат шофьорите, които системно карат с превишена скорост. Проблемът при тях е, че те, както и масовото обществено мнение не смята това за опасно нарушение.

Такъв е случаят с Димитър Любенов, който докато караше дрогиран с кокаин и на 1,73 промила алкохол в кръвта, уби французин на столичното околовръстно. Ескпертиза показа, че е карал със 195 км/ч в момента на удара. Мъжът имал 29 електронни фиша за скорост. Бил е засичан с над 50 км/ ч над ограничението извън града, както и над 40 км/ч в града. Платил всички глоби.

 

18
Коментара по темата
18.
Не е толкова гадно като посредствен журналист
19.03.2023 09:36:41
По-кофти е когато си назначен като журналист и си с голямо самочувствие без нужното покритие
17.
<мм
19.03.2023 07:01:51
Наложи ми се да пътувам Ст.Загора-Раднево.Направи ми впечатление ,че пътните платна бяха доста тесни,и на всичкото отгоре мантинелите са сложени точно до пътните платна.Някак си се страхувах да шофирам
16.
...
18.03.2023 18:02:17
Добавете, че масово се карат таралясници! Сложете лошо образование и интелект на 75% като този на зеленчук..... и всичко си идва на мястото! Смехотворни са 90% от шофьорите по улиците!
15.
Личната отговорност
18.03.2023 17:18:06
Нека да си кажем и истината за личната отговорност .Скоро бях на преглед на колата пред мене имаше младеж който също минаваше преглед на колата си , при проверка на светлините на колата се оказа че нито мигачи ,нито габарити нито фарове , с една дума нищо не му беше наред . Отиваш на преглед и без да си погледнеш колата което ти е задължение дори и преди да се качиш да и провериш състоянието и си е немарливост .
14.
До 12
18.03.2023 16:25:26
В Африка пътищата са по-зле,но имат по-малко смъртност в ПТП

Но бай ти Ганьо иска да кара с 200 навсякъде,като се обърне в дерето,държавата,пътя,ретрогардния меркурий и всеки му е виновен,а той никога не е виновен за нищо
13.
Шофьор
18.03.2023 16:21:34
По качество и на пътищата сме на оследно място, окрадени , лошо проектирани , лошо изпълнени , не поддържани и тн., но виж заплатени.
12.
Мда
18.03.2023 16:08:14
Не е до самочувствие. До простотия е. Тези хора, са наследници на бедни селяни. Едвам са имали хляб и то до скоро. В един момент са сдобили парички и ме знаят как да се държат сред хора. Горски хора са това. На тях толерантността, не само на пътя, а навсякъде им е абсолютно непозната.
11.
Кратко и ясно
18.03.2023 15:23:01
Защото българинът е бай Ганьо по душа, сяда зад волана с омраза, която трябва да покаже, не обича да носи отговорност на пътя и задължително трябва да кара над ограничението иначе ще е обикновен, унизително е да дава мигач и да гледа в огледалата, още по-задължително е да псува полицаите, КАТ и камерите за скорост нищо че няма понятие защо са там и разбира се ненапоследно място трябва да демонстрира че е нетолерантен на пътя.. общо взето мисля че това са причините - с една дума Комплексар
10.
Шофьори Бургас!
18.03.2023 15:11:04
Всички коментирали до тук са прави - частично! Аз ще допълня , че лошото състояние на пътя е веажен фактор и не бива да се пренебрегва. Може да не е пряка причина, но е силна косвена, за това да възникват инциденти. Когато, караш през участък с неравности и дупки, се концентрираш върху това да намираш траектория за минимално амортизиране на автомобила. В такъв случай си много по-склонен да пренебрегнеш поведението на другите коли, освен тези отпред. Криволичейки можеш лесно да навлезеш в насрещното, да излезеш на банкета или да самокатастрофираш.
Другия момент с пътя е лошото психологическо влияние. Шофьорите се изнервят, припряни са да се махнат по-бързо от лошия участък и са много по-склонни към рискови маневри.
За пример ще дам пътя от Долно Езерово, та чак до "Трапезица" , и участъка от Сарафово до Бургас.
9.
Rando
18.03.2023 15:01:48
Олигофрения + простотия + комплекасрщина + възможност за придобиване на книжка дори от индивиди с интелигентност колкото на едно полезно изкопаемо = на най-висока смърност,не само на пътя,а навсякъде,дори по-висока от страни в които се води активна война

Всеки човек живеещ в нормална страна знае,че е равноправен гражданин в държавата си,само Ганьо живее с мисълта,че е най-велик и всеки трябва да се съобразява

Нация олицетворяваща ефекта Дънинг Крюгер
8.
ххх
18.03.2023 14:56:59
ква скорсот е олигофрени , всеки отнема предимството секат пътищата без да мислят това е проблема ...
7.
Ами
18.03.2023 14:38:52
Проблемът е, че няма контрол по пътищата, драги зрители. Кретени има навсякъде...
6.
до 4
18.03.2023 13:41:29
И това е вярно! Тъй като навсякъде не всички имат вродено съзнание и благоразумие, то се създава чрез бъркане в джоба и затвор!
5.
трепете са
18.03.2023 13:29:49
дееба и боклуците ви дееба.....
кофти е ,че заради такива олигофрени като вас ,страдат и загиват невинни хора...
4.
Да изчистим паразитите
18.03.2023 13:14:32
Не е това. Причината я всички знаят, но не я назовават (посочват я само отговорните политици,държавници). Основната прична е безнаказаността. Нито в другите страни, са назубрили и знаят до последната запетая, техния првилник, нито техническото състояние на автомобилите е токова по добро ( катастрофите причинение от проблем с техниката са пренебрежимо малко), нито там са по умни ( няма вакуум), просто там знаят че няма да има снизхождение, пропуск на полицай, прокурор или съдия и наказанието е неизбежно. Това при нас е пряка последица от ендемичната корупция, следствие на големите кражби за милиарди-както те минават безнаказано, така пробитата система,пропуска и всички останали.
Проблема да го кажем по медицински е компрометираната и негодна имунна система на българския обществен организъм -системата за сигурност. Има примери как японци, дошли на работа в България , само за няколко години придобиват всички навици на българските си колеги. Тоя генетичен недостатък е породен от гласуваната и приета от бившата ДС Конституция на България от 1991г.
Затова -гласувайте с №12 на изборите. Гласувайте за коалицията Продължаваме промяната и Демократична България.
3.
Да намалят
18.03.2023 12:50:33
щата на кат и да увеличат качеството им на работа. Сега само блеят и нищо не правят.
Съкращение на щата на цялото мвр и следствие и прокуратура.
Стига сме хрантутили дерибей!
Всички на физически тестове, както е по Закон!
2.
Проблемът не е
18.03.2023 12:42:23
нито в скоростта, нито в пътищата, нито в автомобилния парк. Проблемът е вакуумът между ушите на племето!
1.
140
18.03.2023 12:34:20
Не скоростта е проблем, а незнанието на правилата за движение и техн. състояние на МПС парка.
  Добави Коментар
Роден бизнесмен си отиде едва на 57 години Росен Христов почина през нощта на събота срещу неделя Жестока трагедия! Мъж уби баща си и нападна майка си Убиецът страда от психично заболяване
Измама в „Пееш или лъжеш“? Прекръсти се, че не я познава, а са били на една сцена /видео/ Беатрис Халваджиян и Орлин Горанов пяха в Коледно матине 2023 година един след друг Протести срещу насилието над жени Феминистки тръгват на шествие в София под надслов „Нито една повече“
Най-проблемните деца са от тези 5 зодии Ако имаше състезание за тежък характер, Овенът би заел първо място в него, смятат астролозите Тормоз в детска градина! Още я удряй, крещи помощник възпитателка Майка на дете със специални образователни потребности разказа, че започнало да се напикава заради лошото отношение към него
Това е класическа рецепта за свинско с кисело зеле Рецептата е елементарна, а задължително трябва да присъства на трапезата Какво време ще донесе новата седмица Прогноза за времето - 25 ноември, понеделник
Маскирани ограбиха трудноподвижен дядо, нападнали го докато спи За да спрат да го бият, 71-годишният Светослав дал 1400 лева, които събирал за лечение Храм в Поморие набира средства за реставрация на икони Вече е започнал и процеса по отстраняването на деструктирали лакови покрития
Трима непълнолетни задържани за нападението над мъж в столичен мол Раненият от хулиганите е служител на търговския център Без паника! Зимата смалява пенисите с 50% Просто влезте в топла стая или си вземете хубава топла вана и ще се оправите, посочват експерти