Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Петролопроводът Александруполис–Бургас не трябва да минава през парк Странджа

Оценката за нефтопровода със сигурност ще бъде обжалвана при всяка законова възможност. Това означава, че в близките няколко години няма как да започне строителството на този обект.
Ключови думи: Бургас Александруполис, новини, Флагман, Бургас

Петролопроводът Александруполис–Бургас не трябва да минава през парк Странджа, какъвто беше проекта още преди години. Извършване на мащабно строителство в природен парк, какъвто е Странджа, е много трудно постижимо, защото е защитена територия, от което следват тежки екологични процедури, пише Еконовини.

Доскоро проектът се казваше Бургас - Александруполис. Целта му беше по тръбопровод да се доставя гориво от Русия до пристанището в Гърция и оттам с кораби за Европа. Идеята беше да се заобиколи Босфора и Турция, защото проливът е много натоварен с плавателни съдове и няма достатъчно капацитет и възможност да преминават големи танкери.

Сега, след санкциите към Русия, посоката на проекта се обръща - от Гърция към България. Търси се диверсификация на доставките и Лукайл-Нефтохим да не зависи само от руският петрол.

Големият проблем е парк Странджа

Трасето на нефтопровода Бургас-Александруполис, тоест на старият проект, минаваше през природен парк Странджа. Освен, че е парк, това е и зона по Натура 2000, където има много местообитания на растителни и животински видове от европейско значение.

Площта на парка е 1161 кв. км. и в него обитават 54 вида бозайници и 261 вида птици. Там е единственото място, където вирее странджански дъб и синя хвойна. Обекти за опазване са и пещерите Еленина дупка, Махарата и мраморните куполни гробници в Мишкова нива. В парка е и плажа Силистар.

Оценката за въздействие върху околната среда ще е трудна и дълга

За да се реализира проектът, по това най-директно и късо трасе, трябва от Министерство на околната среда и водите да се възложи ОВОС и Оценка за съвместимост със зоните по Натура. Това е дълъг и труден процес, който започва със задание за изготвяне на ОВОС. Процесът ще се затрудни допълнително и от факта, че вече 20 години се разработва Плана за управление на парк Странджа, но още не е приет.

Има и една трудно преодолима пречка.

През 2017 година бе променен Закона за опазване на околната среда. Там се даваше възможност за обектите от националната сигурност и тези от национално значение, какъвто е нефтопровода, обжалването за ОВОС, Екологична оценка и оценката за съвместимост да е едноинстанционно, със срок за произнасяне от съда до 6 месеца.

Но през 2022г., под натиска на бившия екоминистър Борислав Сандов, закона бе променен и се върна двуинстанционно обжалване. Законът ще влезе в сила на 01 юли 2024г. Дотогава ще е много трудно, дори невъзможно, да се изготви ОВОС и той да бъде премие през всички процедури, включително съдебни обжалвания.

Оценката за нефтопровода със сигурност ще бъде обжалвана при всяка законова възможност. Това означава, че в близките няколко години няма как да започне строителството на този обект. Най-ранният срок за старт ще бъде около 2027-2028 година.

Дали дотогава той няма да се обезсмисли, и не би ли било много по-практично да се помисли за ново трасе, което да заобиколи природния парк.

11
Коментара по темата
11.
Еколог
21.02.2023 09:04:50
Аз съм против и ще обжалвам. Не ни трябват опасни тръби. Докога ще обслужваме руснаците с наши пари, на наша земя. Тиквата им направи газопровод, мунчо пък ще им прави петролопровод.
10.
Колеги във форума
21.02.2023 08:36:01
по-опасно и минавате на тръбопровода по дъното на язовир Мандра!!!
Един пропуск - водата на язовира става негодна за ползване (потърпевши Лукойл Нефтохим, промишлените предприятия, поливачите!, а оттам се замърсява и Черно море и сбогом туризъм, рибарство!
9.
Ханко Брат
21.02.2023 07:36:54
До написали статията.... https://www.segabg.com/hot/category-economy/neftoprovodut-burgas-aleksandrupolis-vuzkrusva-naopaki
8.
Вярно е
21.02.2023 06:14:48
За това тръбата трябва да минава по дъното на река Дунав,после по сръбската граница, да слезе до Солун и после до Александруполис.
7.
MiB
21.02.2023 00:09:45
Продуктопровод ( купува се и се доставя дизел и бензин, откъдето е той-изгодно) и държавна петролна компания. Знаете ли как бързичко ще си оправят отчетите?
Топър Харли взема българите за бунаци
.Щяло да се обърне посоката, ми тя тръбата има два края, селски. Както и да я въртиш, в единия е руснака.
6.
Гошо
20.02.2023 21:07:11
Бай Люксембургски e абсолютно прав. Вижте добре картата и трасето. Много малка част минава през парк Странджа - основно от Нефтохим до нефтеното пристанище. А сега там няма да има нужда изобщо да ходи, понеже ще тече в обратна посока и няма да се разтоварват танкери.
ОВОС трябва да се направи така или иначе - законите трябва да се спазват.
5.
Строй се, препрой се
20.02.2023 21:00:20
Докато дойде времето за удобрения строеж на тръбата, Ради тъпигьоза ще бъде свален с импийчмънт и няма да лапнне комисиьонната, ахахха.
Колко е жалко да си прост издухан ФАТМАК
4.
ТБС
20.02.2023 20:43:44
Още колко време ще циврите за жалките терористи, което ще хрантутим в България? На терористите намерили пари да си пратят превоза, изтрепали ненужните, че да имат повече въздух, а първото, което поискали било телефон. Кефите ме малоумници.А кога ще осъдете, тези, които останаха българи да умрат от студ? А това последното го пожелавам на всички, което жалят терористите.
3.
Бай Люксембургски
20.02.2023 20:43:14
Глупости. Първо погленете картата и тогава пишете. Къде е най западната точка на природен парк Странджа и къде още по на запад минава старото трасе. Александрополис е към Свиленград, а не до Малко Търново. А тези през земите на които минава трасето да не се радяат. Ще им отчуждят нивите за жълти стотинки - ниви от който сега получават добри суми от аренда.
2.
дебили бургас
20.02.2023 20:27:17
Парцелите по трасето на тръбата са в ръцете на правилните хора.... ще започне отчуждаване и те ще станат приказно богати. На Паша дере как се строеше и чий бяха парцелите?
1.
Дернев
20.02.2023 20:22:56
Основното е националната сигурност. А точно там тя ни е най-необходима. Всичко останало е маловажно и безсмислено, ако няма сигурност. НАТО не ни дава такава. Още по-малко ЕС.
  Добави Коментар
Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг
4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те  Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие Всеки знае рецептата
Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея Вижте кои са те и подрете банята си  Иска да се върне при бившия си Русата Златка опитвала да затопли отношенията си с Благо Джизъса
Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита Финaнсoвите кoледни бoнуси сa в гoлям диaпaзoн в зaвисимoст oт зaемaнaтa длъжнoст и видa нa кoмпaниятa - от 200 до 750 лв.  Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем Вкусът е впечатляващ, презентацията - още повече
Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви Три стъпки тестват колко здрави са любовните ви отношения... Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона Строителите ще калкулират в цената на имота новия данък, обясни адвокат
Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с Петя, както е истинско й име,  първо бе танцьорка във видеоклиповете на Милко Калайджиев, а след това той я превърна в Преслава, която познаваме днес  Започна скоростен ремонт на ГКПП "Кулата" заради Шенген Целта е с разширение да се направят по две пътни ленти във всяка посока преди пункта