Летище „Узунджово“ – врата за арабски инвестиции в България?
Може ли хасковското летище „Узунджово“ да се превърне във врата на Близкия изток към Европейския съюз? Може и да е възможно, но само ако интересът на Саудитска Арабия към превръщането му в карго зона прерасне в истинска инвестиция. За момента обаче всичко е в сферата на добрите намерения, тъй като преговорите с арабската държава продължават, става ясно от отговор на Министерство на икономиката и индустрията за Economic.bg.
Освен въпроси до ведомството, екипът ни разговаря по темата и с кмета на Хасково Станислав Дечев. По думите му все още към общината няма друга подадена информация, освен официално съобщената на 12 януари от Министерство на икономиката и индустрията. Тогава ресорният министър Никола Стоянов и министърът на иновациите и растежа Александър Пулев проведоха среща с Националния фонд за индустриално развитие и логистика (NIDLP) на Саудитска Арабия.
Никой все още не може да каже какъв е размерът на инвестицията, която страната е готова да вложи в аеропорта.
Никой не е говорил още за суми на никакво ниво. Летището е старо и не е функционирало дълги години. Предполагам, че трябва една огромна инвестиция, за да се превърне то в летище и да се добавят към него и различни карго терминали“, коментира кметът на община Хасково.
На въпрос към МИИ на каква стойност ще бъде вложението на Саудитска Арабия, оттам посочиха единствено, че „към момента българската страна е предоставила на Саудитска Арабия повече информация по отношение на конкретния обект и продължават разговорите между двете страни.“
Пътят, по който би могла да се реализира инвестицията, също остава неясен. Общината има готовност да преговаря с държавата и да се помисли дали аеропортът трябва да бъде отдаден за ползване, или да се подходи към директна концесия.
Това са различни подробности, които заедно с държавата бихме уточнили при едни истински преговори или преговори на терен, когато достигнем до някакво ниво на договаряне какво точно ще се случи, по какъв начин ще се случи.“
Освен това местната власт е отворена и за осъществяване на други проекти, които биха могли да се финансират с европейски или национални средства.
„Аз съм преговарял много пъти с държавата на различни теми за реализиране на самото летище. Общината е склонна да работи заедно с държавата като партньор, за да може да бъдат осъществени дори и различен вид проекти с европейско или национално финансиране“, заявява Дечев.
Откъде всъщност дойде идеята за превръщането на „Узунджово“ в карго летище?
Изглежда, че този план се е зародил през последните няколко месеца заради желанието на Министерство на икономиката и „Национална компания индустриални зони“ да засилят сътрудничеството с българските общини и областни администрации, за да търсят терени, подходящи за развитие на нови индустриални зони.
В хода на този процес НКИЗ получи предложение от Областна администрация Хасково за развитие на ад хок проект на територията на летище „Узунджово“, с цел изграждане на нов индустриален парк. Конкретният терен е идентифициран на местно ниво като подходящ за индустриални цели поради изключително доброто си местоположение и частично изградена инфраструктура“, посочват от МИИ.
Допълват, че през последните години Саудитска Арабия търпи мащабно индустриално и технологично развитие, заложено в План за устойчивост и развитие Vision 2030. В плана са включени различни по вид и мащаб чуждестранни инвестиции, международни партньорства и проекти, които да диверсифицират нуждите на страната в различни области. По време на разговорите с българските министри, от саудитската страната е подчертано, че за компаниите от залива е важно да имат вход към Европейския съюз, а България е отлична възможност те да стъпят трайно на европейските пазари. Това е причината да се разглеждат и обсъждат различни варианти за инвестиции в летища и пристанища у нас.
Отчитайки възможността България да се превърне във врата на Близкия изток към Европейския съюз, МИИ работи активно за инициирането на нови партньорства и привличането на повече инвестиции от саудитската страна. За страната ни е стратегически важно да бъдат използвани всички възможности за партньорство в сферата на логистиката и инфраструктурата, каквато част е и летище Узунджово със своето стратегическо местоположение.“
Министър Стоянов отправи покана към представители на Фонда да посетят страната за запознаване на място с възможностите за инвестиции, „като се очаква това да стане в следващите месеци“, посочват още от МИИ.
Не е ясно и колко средства ще са нужни, за да може бившето военно летище в Хасково да се модернизира. На въпрос към министерството дали е правен анализ на сегашното състояние на аеропорта и съответно на средствата, нужни за възобновяването му, оттам отговориха единствено, че „към момента е направено първоначално обследване на аеропорта от представители на НКИЗ и община Хасково, която е собственик на терена.“
Кметът на Хасково обаче също не споменава конкретна сума. Екипът ни изпрати запитване и до „Национална компания индустриални зони“, откъдето заявиха, че инвестицията е в начален етап и няма как да предоставят данни.
По отношение на годишните разходи на общината за поддръжката и охраната на летището, Дечев не успя да цитира точна сума, но заяви, че „не е голяма“.
Потенциалът на терена обаче е голям. На площ от 2500 дка се простира не само летището и пистата му, но и Военно-жилищен комплекс, разказва кметът. Теренът има предимства и по отношение на транспортната свързаност, тъй като близо до него преминават магистрала „Марица“, но и жп линия. Освен това е близо до две граници – турската и гръцката.
Общината придобива терена през 2016 г., а кметът казва, че през този период са обсъждани и разглеждани и други проекти за възраждането на летището. Икономическа зона „Тракия“ е имала идея да изгради завод за водород и соларен парк. Целта е била тези съоръжения да бъдат притегателна сила за инвеститори, които биха се настанили трайно в индустриалната зона. Условието на местната власт тогава е било летището да бъде запазено, предава economic.bg.
При смяната на правителствата през последните две години, кметът разговаря с различните кабинети за изграждането на интермодален терминал. По думите му такъв проект би бил успешен заради близостта му с Турция и „Капитан Андреево“. Общината обаче не може да финансирана сама такъв проект, казва Дечев. По думите му усилията трябва да са съвместни с държавата.
Това, което разбирам от Министерство на икономиката е нещо подобно, което може да бъде направено, за да се ползват всички видове транспорт. Поради тази причина тази идея толкова много ме зарадва и очаквам нещо по-сериозно като стъпка от страна на Саудитска Арабия, но и на правителството.“
Дечев посочва, че всеки месец получава запитвания от различни инвеститори от Турция и Германия, които имат различни идеи за аеропорта. Те обаче, по думите му, са много малки на фона на огромната площ на терена.
Когато говорим за инвеститор, който иска да инвестира върху 10 или 15 дка, без да изгради складова база или различен вид производство, наистина е нищожно на фона на 2500 дка площ, на която наистина може да се разгърне огромен потенциал.“
За какво се е използвало летището досега?
Освен авиобаза на военните, преди много години на него са се извършвали и граждански полети до Варна и София. Възраждането му с такава цел обаче не е обсъждана заради близостта с Пловдив и действащия аеропорт там.
След като общината става собственик на 10 дка от площта на летището е изграден приют за бездомни животни, разказва Дечев, който е действащ и към момента. Останалата част единствено се охранява и пустее.
Аеропортът се превръща и във временен буферен паркинг през 2020 г. Тогава по време на пандемията международни тирове са отбивани и престоявали на пистата му, а целта е била да не влизат на територията на града, за да нямат досег с жителите и да не разпространяват вируса.
Добави Коментар