Туристическият бранш застана зад кмета на Поморие Иван Алексиев по казуса Летище-Бургас
Да се изиска от държавата договорът с концесионера на Летище Бургас и на база на този документ да се предприемат конкретни действия за преразглеждане на концесията. Това бе единодушно решено на вчерашната среща, която кметът на община Поморие Иван Алексиев инициира с професионалисти от най-големите регионални браншови организации в туристическия сектор.
Срещата бе по повод актуалния казус с липсата на пътнически полети от и до местния аеропорт и активно участие в нея взеха Соня Енилова – председател на Бургаската регионална туристическа асоциация и член на съвета на директорите на „Слънчев бряг“ АД, Евелина Пулева – заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара, Георги Тръпков – председател на сдружение „Хотели и ресторанти – Поморие“, Янчо Парушев – член на Съюза на собствениците – Слънчев бряг, както и председателят на Общински съвет – Поморие Адам Адамов.
Летище Бургас продължава да работи приоритетно с карго полети, които не носят никаква добавена стойност за туристическия бизнес в региона. Не се работи за привличането на нови авиокомпании, които да оперират тук, нито за откриване на нови въздушни маршрути.
„Държавата е органът, който може да се намеси, урегулирайки концесията и създавайки конкурентна среда между аеропортите във Варна и Бургас. Като първа стъпка смятам, че е редно по Закона за достъп до обществена информация да поискаме от държавата договора с концесионера и на тази база да предприемем следващи конкретни стъпки. Настоящата ситуация нанася сериозен ущърб на местната общност в южните черноморски общини, а ние не искаме война, ние искаме само проблемът да бъде решен.“, каза кметът Иван Алексиев на срещата.
Той поясни, че води разговори по темата повече от 6 месеца, като проблемът е отдавна представен и пред Консултативния съвет по въпросите на туризма към Община Поморие. Въпреки добрия тон на диалога до момента, няма промяна в политиката на концесионера „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД, като основното му оправдание за липсата на целогодишна натовареност са безпочвените и обидни твърдения, че България не е позната като дестинация и че маркетингът на общините е слаб.
В хода на ценната дискусия с Енилова, Пулева, Тръпков и Парушев вчера бяха очертани няколко конкретни действия, които да бъдат предприети. През месец март ще бъдат поканени на разговор представители на нискобюджетните авиокомпании, които да презентират своите искания и условия, на чиято основа да се работи за привличането им в региона. Друга мярка е провеждането на среща с Министъра на туризма и Министъра на транспорта. Целта е да се потърси активна подкрепа от държавата, както и да бъде обсъдена възможността за партньорството ѝ с общините от Южното Черноморие в посока на това Летище Равнец да се развие като гражданско. Примери за подобни успешни партньорства не липсват, а в дългосрочен план това би поставило Фрапорт в реална конкурентна среда.
„Радвам се, че срещам подкрепата ви, защото смятам, че за да променим ситуацията трябва да сме единни и координирани. Ние от местната власт по Южното Черноморие работим, за да привлечем повече туристи, бизнесът е гъвкав, на хората им се работи. Имаме природни дадености, прекрасни комплекси за настаняване и културна програма с визия за „крилата на сезона“. И вместо да разперим тези крила, ние концентрираме програмите си в месец и половина през лятото и затваряме хотели и ресторанти, просто защото тук не кацат туристи и приоритетно се разработват съседни летища, за сметка на тотално неглижираното Летище Бургас.“, коментира още кметът Алексиев в края на срещата.
прав си.
Как немската корпорация Фрапорт стана за срам и помогна на българската мафиотска групировка ТИМ, ставайки й ракета-носител?
Тимаджийската фирма "БМ стар" и не отговаряше на изискванията за участие в търга за концесията, защото нямаше история в обслужването на летища и не можеше да помирише летище. Затова Фрапорт се съгласи да бъдат използвани историята и опитът й в тази сфера, за да навлезе ТИМ в нов бизнес-сектор с висока административна бариера.
Как корумпираните политици от поредица партии и държавни служители обслужиха мафията с концесията на Летище Бургас?
1.Точно около търга за концесията сложиха за министри на транспорта хора от Варна (Николай Василев и Петър Мутафчиев).
2.Транспортният министър (Николай Василев) реши да даде летищата на концесия в пакет.
3.Антимонополната комисия разреши отдаването на концесия на двете летища в пакет.
4.Отстраниха победителя "Копенхаген еърпортс" с административни методи.
5.Признаваха "инвестиции" на концесионера по надути цени.
6.Не събираха полагащите се неустойки по договора в полза на държавата (статия "Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас").
7.Дадоха държавни помощи на концесионера по време на пандемията.
8.Служебното (!) правителство реши да удължи концесията, която самият транспортен министър призна, че е била грешка (!) заради отдаването на летищата заедно.
Как печели ТИМ от концесията?
1. Прибира печалбите от летния трафик към конкурентите по Южното Черноморие, които не може да ликвидира.
2. Зимата изкуствено затваря трафика към конкурентните хотели и заведения по Южното Черноморие. (Защото хотелите, заведенията и казината на ТИМ са основно по Северното Черноморие)
Извадка от интервю с Дейвид О'Брайън, "Райънер":
Вие вече имате полети от Пловдив, обмисляте ли да имате и от морските летища във Варна и Бургас?
- Проблемът с бургаското летище е, че е контролирано от частен монопол, който няма истински интерес от развиване на трафика. ... Надяваме се правителството да не направи така, че да превърне софийското летище в скъп порт както се случи, например в Тирана и други примери за провал (летището на Тирана е било дадено на концесия, какъвто план има и за това в София – бел. ред. ).
Как ТИМ и Фрапорт лесно могат да блокират зимния трафик към Южното Черноморие при интерес на авиокомпаниите?
1. При запитване от авиокомпания за полети до Бургас - може просто да отговорят, че не предлагат полети до Бургас зимата (те са стопаните и не дължат обяснение на никого).
2. Може да се предложи висока цена на летищните такси и авиокомпаниите сами да се откажат, защото печалбата за тях става прекалено ниска. Например, концесионерът казва: "Ако искате да летите до Бургас - летищна такса 20 евро на седалка, но ако искате да летите до Варна - 5 евро на седалка." Изборът за авиокомпанията в случая е очевиден, а пътниците от нашия регион са принудени да отделят допълнително време и пари, за да се приберат, въпреки удобното летище и интереса към пътувания до него.
При негодувание от общността на Южното Черноморие се дават безумни обяснения "Искаме да изравним трафика в 2-те летища." Какъв е смисъл от това?! Може би за симетрия на числата в отчетите?! Наглост и икономическа АНТИлогика! Или "Интересът/Трафикът към вас лятото е прекалено силен, затова зимата ще ви затворим и ще помогнем на Варна." Това е като да накажеш златната кокошка за това, че снася прекалено много златни яйца. Но никой на местно ниво не може да ги натисне. Успех на Алексиев и Николов! Дано да извоюват целогодишни полети до Бургас, иначе още поне няколко десетилетия регионът няма да може да развие потенциала си. Лично знам за едри чуждестранни инвеститори, които се отказаха от инвестиция в Бургас, защото не могат да идват да наглеждат бизнеса си зимата.
Интерес към целогодишни полети има - за градски уикенд-туризъм, както и от хората в Югоизточна България, които живеят и работят в чужбина, те искат да могат да се връщат при роднините си. Идват и за медицински услуги - защото е по-евтино или защото в чужбина има дълги списъци на чакащите.
Това летище има освен икономическа, и обществена функция. Концесионерът явно пренебрегва и работи против интересите на общността. Затова развалете най-после тази порочна концесия! Обръщам се към кметовете от региона: Не приемайте празни приказки, абсурдни обяснения или дребни отстъпки, например да пуснат 1-2 полета седмично! Това е прах в очите! При това, няма нищо лошо и регионът да има и второ летище в Равнец - за всеки случай, ако някой пак реши да прави такива изпълнения! А и винаги е добре да има конкуренция. Направете подписката за разваляне на концесията, за която говори Алексиев! Хората ще са ви благодарни за това!
Фактури протоколи
2,3 човека......
ГАГАУЗКИТЕ БАНДИТИ ОТ ТИМ
НАРОЧНО ГО ПРАВЯТ
МЯСТОТО ИМ Е В ЗАТВОРА,А НЕ НА
ЛЕТИЩЕ БУРГАС
КОПЕЛЕТА МАФИОТСКИ