Споразумението с "Боташ" за газа е историческо, това вече е истинска диверсификация
Във вторник в Министерския съвет беше подписано споразумение, чрез което „Булгаргаз“ получава достъп до терминалите и газопреносната мрежа на турската държавна енергийна компания „Боташ“. Служебният премиер Гълъб Донев определи споразумението като историческо. Той подчерта, че за първи път Република Турция предоставя на външна компания достъп до своите терминали за втечнен природен газ. Потърсихме за коментар Иван Хиновски – председател на сдружението „Български енергиен и минен форум“.
- Г-н Хиновски, от правителството определиха подписаното днес споразумение между „Булгаргаз“ и „Боташ“ като историческо. Съгласен ли сте?
- Наистина е важно и аз бих го нарекъл историческо, защото ние от много дълго време повтаряме в медиите, че истинската диверсификация и големият резерв за диверсификация на българския пазар е турската връзка и пазарът в Турция, който е много наситен. Там има големи количества излишъци на газ и това за нас е енергийна сигурност.
- Ще поевтинее ли газът?
- Цената на газа се определя от индексите на международните борси, които са в зависимост от много фактори – Китай, Катар, Русия, Европа, скорост на изграждане на терминали в Германия, в Холандия... Т.е. това е един многофакторен процес. В общи линии се очаква след тази реална диверсификация цената на нашия газ да се запази в най-лошия случай на тези нива, на които е в момента.
- А кога да очакваме първите количества газ от Турция?
- Никой не знае. В момента „Булгаргаз“ е в процедура на избор на доставчик по дългосрочен договор и ако такъв договор се сключи, то опцията Турция ще бъде резервна. По начало този договор с „Боташ“ за мен лично се явява като една сигурност - допълнителна опция за доставка на газ.
- Т.е. някакви дългосрочни договори възможни ли са с Турция, или просто това ще е допълнение при нужда?
- Би могло. „Боташ“ - това е турският „Булгаргаз“, сключва такива договори. България ако реши, че е необходимо и че в даден момент от стратегическа гледна точка е важно да има такъв договор, ще предложи и ще подпишат. Въпросът е, че сега се изчаква – в момента върви търг за такъв договор за доставчик на газ за „Булгаргаз“. Ако се яви недостиг – ако не се покрие националното потребление, сигурно ще се обърнат и към „Боташ“. Обаче вече живеем спокойно, защото имаме избор!
- Днес Гълъб Донев каза, че за първи път турците допускат друг до техните терминали. Защо го прави Турция според Вас?
- Сигурно Турция има някакъв политически интерес. Ние дълго време сме се опитвали да го направим, „Българският енергиен и минен форум“ го е предлагал на десетки конференции, форуми, семинари. Ние сме го предлагали на политиците, от времето на ГЕРБ сме казали, че това е много важно. Защо? Абсурд е да нямаме междусистемна свързаност, защото ние нямаме техническа възможност да внасяме газ от Турция. Сега на база на този договор вече има междусистемна свързаност, т.е. техническа и икономическа възможност да се купува газ от „Боташ“.
- Това опровергава ли, че правителството, назначено от Румен Радев, действа в интерес на Русия?
- Това няма нищо общо с тази тема. Турският газ е микс от ирански, азербайджански, египетски и малко руски газ. Не може да се каже доколко... Във всички случаи с този хъб, който прави Турция, тя прави една стъпка да конкурира ТTF - холандската борса, защото досега цяла Европа гледаше и резервираше по TTF. Сега аз имам чувството, че Турция измества полюса, тъй като в Турция има много повече газ, много повече различни източници на газ; че това е по-скоро политическа подкрепа за турския газов хъб. Не е толкова за Русия и за Путин.
- А възможно ли е България да препродава? Т.е. ще се отворят ли възможности да препродаваме газ на други държави и да печелим от това?
- По принцип „Булгаргаз“ може да купува и да сключва такива договори – това никога не е било забранено, но не се практикува. Обикновено ние печелим от такси за пренос през българската газопреносна мрежа.
В този момент и комлиите нахално се набутаха в тази схема, но ние сме си виновни, защото се отказахме сами от такси и влияние.
Боко, по настояване от американците, спря три руски проекта - Южен поток, Нефтопровода и Белене.
Обаче, ако ги беше направил, сега България щеше да получава транзитни такси от Турция за газа, Лукойл можеше да ползва нефт от целия свят по нефтопровода, а токът от Белене да се изнася или да сваля цената за българските фирми.
Стана така, че нашите послушковци отрязаха руските проекти, Ердоган ги взе и сега Турция ще печели и ще държи шалтера/крана.
И на това му викат диверсификация, смех...