България изригна срещу Максим Генчев: Трябва много да мразиш народа си, за да направиш такъв филм за Ботев
Снощи по обществената БНТ бе телевизионната премиера на филма "Ботев" на режисьора Максим Генчев. Отзивите обаче са кошмарни, а десетки хиляди призоваха никога повече да не се допуска подобна гавра със значими образи от историята ни.
Ако филмът за Левски беше нелеп, Ботев от същия автор, който чак се и показва в него ( Максим Генчев) е истинска подигравка – пример за невиждана безпомощност. То и филм не е, повече прилича на училищна самодейност. Подигравка е и с киното.
"Жалко е, че в БНТ, която излъчи това нещо като нищо, вече няма художествен съвет. Той би спрял такова удивително падение и би спестил националното унижение в навечерието на 175-годишнината от рождението на най-големия български поет и публицист след броени дни. Освен липсата на нормален сценарий и на адекватна режисура, профанския монтаж, нищо-и-никаквите снимки, подигравката с мъртви хора, при това национални герои, посредством цитати от поезията на Ботев, е повече от прекалена.
Така Каравелов ни в клин, ни в ръкав вика: „Гарванът грачи грозно, зловещо“ по адрес на печатаря си, а Ботев – нему: „Птицо проклета“. Обидно е за всички ни 150 г. след убийството на най-светлия образ в нашата история някой да се подиграва точно с великото стихотворение Обесването на Левски и с драмата в него.
Обидно е и представянето на Каравелов, Стамболов, Бенковски, Заимов, Волов като карикатурни образи сами по себе си, а всички заедно – като нелепо сборище от лузъри, претенциозни, егоцентрични и не особено интелигентни. А не е и достоверно.
На този фон „а на вас – ананас“ като реплика при превземането на кораба Радецки от четата на Ботев е просто безобиден кич. Далеч не единствен във „филма“. Глупаво е използването от главния герой на македонското „ке“, докато изпълнителят зле прикрива мьекането си, но най-вече при положение, че поетът – революционер все пак е родом от Сопот.
Югозападен диалект незнайно защо използва и турчинът, изобразен на екрана от Ники Илиев: вместо „къде“, пита „дека“. В същото време, незнайно защо румънците ту говорят на родния си език, ту на нашия. А революционерите за щяло и нещяло слагат имената в падеж, което е просто признак за тоталната неграмотност на авторите. Нелепост са и родопски или поне сливенски гайди на връх Вола. Пълна каша и никаква връзка с главния мозък!
Апропо, въпреки неизградения от авторите образ, Ники Илиев се справя най-добре с ролята, която са му дали, в сравнение с останалите изпълнители. По-неубедителен е вуйчо му Георги Кадурин, за което има оправдание – и за него характер няма изграден – само нахвърляни в празното пространство реплики. При липса на драматургия, а с това дори на един изграден и търпящ развитие образ, на актьорите не им остава нищо друго, освен да изглеждат твърде неубедителни пред камерата.
Несръчно пресъздадените бойни сцени нямат нужда от коментар – псевдоисторическите възстановки на драмсъставите от село са по-убедителни.
Но не би било зле в нещо, което претендира за биографичен филм и то за велика историческа личност, да има поне минимум приближаване до събитията на върха на Балкана.Ако авторите поне в това се бяха справили, може би донякъде щеше да има обяснение за толкова безсмислено хвърлен труд и немалкото потрошени пари. Как можеха да го направят? Ами с някаква оригинална хипотеза, разработена и разиграна на екрана за смъртта на Ботев, за която има различни версии и по която се водят разгорещени дискусии през последните години – дали е от османски или от приятелски огън, дали пък не е акт на отчаяние, завършващ една чутовна саможертва?
А поднесеното във „филма“ е просто продължение на цялата несръчност и безсмисленост на продукцията и няма никаква историческа и дори практическа логика. Освен логиката на тоталния, невиждан и нечуван провал, разбира се", пише Владимир Алексеев.
"Този филм за Ботев все едно е правен от някоя дружинна дето е правила само рецитали", смята Янко Митев.
Ето и още коментари от социалните мрежи:
"Отвратителни боза, смесица от соц реализъм с героизъм а ла Чапаев и паралелно нихилистично изобразяване на революционерите и четниците като разпасана банда идиоти.
Изглежда и е предназначен за интелектуалното ниво, ако не на идиоти, то поне на кръгли невежи по въпроса ( мнозинството от народонаселението).
По всичко личи, че интелектуното ниво на създателите също е на ниво идиоти. Например битките на четата си представят като безкрайни поединично схватки, най-вече с голи ръце. Приличат на безграмотници, които не са си направили труда да прочетат нещичко за Ботйов ( да не говорим за З. Стояновата фундаментална биография, писана само 10 г. след смъртта на Ботйова, книга която трябва да бъде прочетена от ВСЕКИ, който се смята за българин) и за четата, а са се уповавали само на собствената си (болна) фантазия.
Финалните сцени са издържани по правилата на социзкуството, вдъхновени от съветската школа... Изглежда така им го преподават в НАТФИЗ-а.
Сложили са и малко джендър (модерно е) и анти Обретеновски внушения (наследство от соца), турили са и малце сексуални намеци (посред битка!), както и щипка приключенски елемент. Изглежда така им го преподават в НАТФИЗ-а.
Всичко поръсено обилно с фалшив патос, малоумие и Ботйови стихове.
Естествено, на фона на отвратителен диалог, на моменти неразбираем, често преливащ във фъфлене и скоропоговорка. Това студийно звукооформление, разбира се е запазен патент на българските кинаджии още от соц време. Изглежда така им го преподават в НАТФИЗ-а. Как го постигат, не е ясно, като се има предвид, че преводите на чуждестранни филми са на високо ниво и също се четат от български артисти...
Актьорският състав и статистите ми се струват на нивото на любителската самодейност по соцвремето, но най-ниско ниво. Пълна скръб и нито следа от професионализъм ... веднага си личи театралното обучение.
Статистите пък представляват нещо като банда, събрана от кол и въже.
Като цяло - отврат, която на моменти, май че преминава в антибългарска клевитническа постановка.
Слава Богу, че накрая Ботйов (Ботев) не го убива човек от четата (както гласи модерната блатна версия)..."
----
"Ако искате да прокълнете някого, пожелайте му да бъде направен биографичен филм за него от Максим Генчев. Той се изгаври веднъж с Левски, сега и с Ботев."
---
Бедний ми бедний Ботев, добре че те целнаха овреме, та не се наложи да гледаш филма за теб, който Максим Генчев и компания сътвориха по повод твоята годишнина.
Не просто слаб, а тотално некадърен филм за Ботев: схематизъм, театралничене, неестественост, неубедителност, позьорство и някакво дълбоко неуважение към личността на Ботев.
Явно само с пари, претенции и елементарно хайляшко гръмогласно тъпо патриотарство не става.
Та се присетих за една рецензия за друг български филм на историческа тематика, която като удобна ръкавица пасва и за това, което гледахме снощи по бенетето.
"Положението е арт...
В най-общ план: никой не може да играе.
Никой от участниците мисля никога не е чувал за нещо, наречено актьорска игра. Или както се казва в един стар виц, вероятно братът на някой от участниците някога е виждал актьор да играе, но връзката е до там.
Исках да видя един от великите мъже на България.
Вместо това видях нещо, което ме накара да стисна очи и да си поискам от все сърце: Никой повече да не пипа нищо. Никой да не прави филм за никого в България.
Никога.
Ако иска, да направи филм за себе си. Може пък да има някой желание да го гледа.
Но просто оставете хората да почиват в мир.
Забравени, незабравими.
Нека живеят във фантазиите, книгите и историята.
Просто оставете ги на мира.
Оставете ги, правете порно.
Ама и това не можете."
---
Не просто слаб, а тотално некадърен филм за Ботев. Жалко
----
Добре че Паисий Хиляндарски не е имал нагласата, похватите и ценностите на Максим Генчев. За да направиш такъв филм за Левски трябва много да мразиш България и Българите...... А да повториш и с Ботев...
Какво значи, евала на М. Генчев, че се хванал да прави филми за националните би герои?! Това неговото си е жива халтура. На този със закон трябва да му забранят да прави филми. Или може би да очакваме и филм за бог Тангра, Авитохол и хан Кубрат, за да видим колко велик народ сме. Още по-добре е да направи филмов портрет на Костя Копейкин. Нали са духовни братя.
Какво ни интересува какво е ставало преди двеста години и кой е Ботев,,сега е важното да приветстваме пидерастията и фалша да ни завладее защото вече това е модерното и правилното и ние сами ще се задушим като нация в собствените си оргии.
Това че проекта не разполага с достатъчно финансиране е още един показател за тяхното нехайство към историята си.Това не ни пречи държавата да ръси пари за разни евроатлантически и джендърски проекти извън граница ни, за да се покажем пред господарите Българите колко сме либерални към случващото се по света..Народа помни най много два три дни ха ха хаа
Само като си спомня за оня министър на културата сладура Наско,който ни курдисаха в предното управление, нищо не може да ме учуди вече. Не че Веждичката е на някакво друго ниво......
Не е зле джурналистите да понаучат някои факти,а режисьорът да се върне към реклами на кремвирши.„О Пепи“!
Този Максим Генчев трябва да бьде сьден за поругаване паметта на героите.
Този филм е също толкова фалшив, колкото и присъствието на политиците ни на 3 март на Шипка, например ха ха хааа
Към журналята,
Няма как да намеря по-адекватно обръщение към "в"ас, след подобна излагация. Ей, продажници, направо на канибализъм сте станали за някоя стотинка.
Без да знаеш и без да си научил историята в подробности да тръгнеш да правиш филм и да се снимаш в роли е срам, а не повод за гордост.
Алооо интелигенцията филми като Време разделно или Хан Аспарух снимани преди 40 години показват пълен професионализъм и почит към националните ни герои, а вие некадърни аматьори можете само да се снимате в шоу програми и да си правите селфита. А и да подменяте историята на България даже и за пари.