"Операция: Плюшено мече" се превърна в най-мащабната коледна кампания в България
Един дом за деца, лишени от родителски грижи, в Бургас. Така стартира историята на сдружение "Операция: Плюшено мече", което днес организира най-мащабната коледна кампания в България и провежда целогодишна менторска кампания, която има за цел да осигури на децата в неравностойно положение по-добро бъдеще.
Михаела Стойкова е основател на сдружението. Тя е първият носител на приза "Личност на годината" на Флагман.бг. Михаела е на 34 години от Бургас. Завършва Английската гимназия в града, впоследствие заминава за Лондон, където учи бизнес администрация и маркетинг. Връща се в България, когато завършва, и от септември 2017 г. работи в организацията на пълен работен ден. Извън сдружението тя е европейски посланик за сиропиталище в Уганда - Chrystal Children's Center, което три поредни лета (2016 - 2018) доброволства.
Михаела е говорила за кампанията в навечерието на празниците пред колегите от вестник Капитал. Споделя, че от всички 10 268 заявени подаръка т.г. едва 35 са останали непокрити и предстои да бъдат закупени в идните дни от инициативни партньори на организацията, пише Капитал.
Говорим си точно 15 години след първата ѝ коледна акция - за целогодишната работа с деца, за изграждането на доверие в доброволците и дарителите и за възможността да помогнеш. В контекста на идващата Коледа единственото ѝ желание е да разширят скромния си екип от двама души, с което да могат да достигат до повече деца, без качеството на работата им да падне.
Михаела Стойкова е на 34 години, родом от Бургас. Завършва Английската гимназия в града, впоследствие заминава за Лондон, където учи бизнес администрация и маркетинг. Връща се в България, когато завършва, и от септември 2017 г. работи в организацията на пълен работен ден. Извън сдружението тя е европейски посланик за сиропиталище в Уганда - Chrystal Children's Center, което три поредни лета (2016 - 2018) доброволства.
Десетилетие и половина по-рано
Едва ли самата Михаела преди 15 години е вярвала, че днес тя ще е лицето, което стои зад коледната кампания, която осигурява подаръци на 490 дома за социални услуги в страната. Не защото е липсвало желание да помага, а заради мащаба на първата ѝ кампания.
"Първата година аз и мой приятел отидохме и занесохме подаръци в един дом в Бургас", разказва тя. Следващите няколко години кампанията бавно се разраства - първо из града, после в региона, като постепенно се включват приятели и роднини. Това се превръща в нещо, което правят всеки декември. "Събирахме от края на ноември от приятели разни неща за подаръци, като тогава още работихме с дарения втора употреба", обяснява Михаела.
В този момент фейсбук е вече нашумяла платформа с неограничена аудитория, а Михаела тъкмо се е преместила в София, където също започва да организира подобна кампания наред с тази в Бургас. Все повече хора се включват в нея, като от подаръци втора употреба преминават към нови такива. "2015 г. направихме доста внезапен скок. Тогава се включиха 33 дома от цялата страна и аз си казах, че вече е време да минем на национално ниво", разказва Михаела. И така на следващата година кампанията започва да си изгражда системата, която и до днес работи.
В началото нещата са доста тромави - списъците с желания се публикуват във фейсбук и постоянно се обновяват. Малко по-късно се създава платформата, която улеснява този процес. Тогава се регистрира и сдружението за обществена полза - точно когато назрява идеята да се работи с деца целогодишно, за да може да се оперира с нужния финансов ресурс през него.
Приятелите по пътя
Безспорно най-ценният двигател на това сдружението са хората - доброволците, дарителите и партньорите, които позволяват на Михаела и нейния екип да разширяват дейността си. Текучество на кадри почти няма - повечето хора са в кампанията от 2016 г., когато минава на национално ниво, категорична е Михаела, като споделя, че се стреми към максимална прозрачност и доверие, за да знаят хората какво се случва с парите, които даряват, и да не остават разочаровани.
Подкрепа намират както в множество хора дарители и корпоративни партньори, така и в учрежденията за социалните услуги и в другите държавни институции. "Ние контактуваме и с различни институции - напр. отделът за закрила на детето досега винаги са били много услужливи, когато сме имали желание да поканим някое от непълнолетните деца на проект извън домовете за социални услуги. Ако това е по техните сили и правилникът го разрешава, те правят всичко по силите си, за да ни съдействат. Вярвам, че в тези институции работят хора, които мислят за доброто на децата", категорична е Михаела.
Същото е и при комуникацията с учрежденията за социалните услуги, малко от които отказват да се включат по думите ѝ - предимно в София, където има пренаситеност от ангажирани организации и подаръци. Въпреки че кампанията е само на Коледа, Михаела е категорична, че съумяват да изградят трайни контакти с институциите, с които работят. Дава за пример екипа от доброволци в Бургас. "Там са се събрали едно ядро от хора, които са супердейни. Абсолютно самосиндикално се организират - правят пикници, водят децата на кино, празнуват рождени дни с тях, включително помагат на младежите да си намерят работа или да започнат уроци, завързват им контакти", разказва тя.
Поглед отблизо
За тези 15 години, в които Михаела добре познава учрежденията за социални услуги в България, по думите ѝ има промяна, има и лъч светлина, че нещата ще се подобряват. "Най-малкото тази промяна, която настъпи през 2015 г., когато се затвориха домове за деца и се отвориха центрове за настаняване от семеен тип, които са по-малки като структура и съответно има по-малък брой деца на фона на обгрижващия персонал", обяснява тя.
Но все още има по какво да се работи, що се отнася до условия на труд и заплащане, особено в домовете за възрастни с увреждания. "Там наистина ходят много малко хора и за съжаление тези хора живеят в нечовешки условия. Социалните работници, които работят там, са истински герои, защото е много трудно да гледаш 70 възрастни с увреждания, а те на места са и повече", обяснява Михаела.
По думите ѝ единственото, с което сдружението може да помогне на хората с увреждания, е комфортът - на чистата, топла и мека дреха. Ето защо повечето от подаръците, които се търсят за тях, са спортни екипи, които са необходими и заради огромното текучество на дрехи. Това обаче обикновено са последните подаръци, които се заявяват, защото доброволците предпочитат да купят детска играчка, кукла или друг тип подарък, който носи по-голямо лично удоволствие при купуване, обяснява Михаела.
Всяко дете има талант
С децата обаче не е така и ежегодните срещи с тях по Коледа водят до естествения си резултат - Михаела и нейният екип искат да направят нещо повече от това просто да се виждат с тях веднъж в годината и така се ражда менторската им програма "Скритите таланти на България". "Искахме да им помогнем да имат шанса да изградят бъдеще за себе си", обяснява тя.
Михаела вижда тази възможност през призмата на таланта, защото вярва, че всеки младеж има талант, който може да бъде развит и по този начин той да тръгне в правилната посока, правейки нещо, което му носи удоволствие. Така тя поставя целогодишната менторска програма, в рамките на която децата ходят на уроци, работят с личен ментор, посещават различни лагери, семинари и работилници - правят всичко, което е необходимо, за да влязат в университет или да се квалифицират и да започнат работа. По този начин сдружението се явява едно допълнително, подкрепящо звено за социалните услуги.
Ключова фигура в тази програма е менторът, обяснява Михаела. "Той е доброволец, който обикновено влиза за дълго време в програмата, преминава специално обучение при психолог и поддържа постоянна комуникация с детето, като заедно те работят по определени цели", разказва тя.
Добрите резултати не закъсняват
Успехите от менторската програма започват бързо да се трупат. Мони и нейната стихосбирка са пример именно за това. Момичето е част от програмата от 2018 г., а днес вече е студент първа година по психология, но има зад гърба си издадена книга с 12 стихотворения с подкрепата на сдружението.
По думите на Михаела през изминалите няколко години екипът е работил с 10 - 12 младежи, като новоприетите ученици са били 5 - 8. "Тази година имахме рекорден брой кандидатствания и съответно 17 новоприети ученици. Също така имаме 8, които продължават от предишната година, както и 5 студенти, които вече са приети, но продължаваме да подкрепяме със заплащане на семестриални такси, общежития и месечни стипендии", разказва Михаела.
До момента има 12 младежи, които са продължили образованието си в университет, като 7 от тях и до днес учат. "Останалите прекъснаха дали защото се преориентираха или прецениха, че е по-добре да работят, но ние пак сме си свършили работата, защото за нас е важно тези деца да си изкарват парите по честен начин и да имат шанс", категорична е Михаела.
Наред с основната си дейност - коледната кампания и менторската програма, през годината сдружението организира и провежда и други кампании, които също са насочени към деца и хора в неравностойно положение. Така например, съвместно с "Хенкел България" в рамките на три поредни пъти даряват перилни препарати за 6 месеца напред на 2000 семейства, които живеят в лишения и бедност, с идеята децата им да имат чисти дрехи за училища. Със същия партньор сдружението организира и конкурс за училища, в рамките на който се излъчват и финансират петте най-добри проекта за устойчиво развитие.
Добави Коментар