Скъпотия: Броим от 13 000 лв. нагоре за кола над 10 години
Заради кризата с доставките и поскъпването на новите автомобили през 2022 г. цените на употребяваните коли поскъпнаха драстично в цяла Европа, включително и в България. Редица експерти смятат, че историческият връх на возилата на старо е достигнат и през следващата година цените ще спират да растат, пише „24 часа“.
В момента на нашия пазар трудно могат да се намерят автомобили до 5 години, които да са по-евтини от 20 000 лева. В най-големите сайтове за употребявани возила у нас в момента има предложения, които се броят на пръстите на едната ръка. Това са няколко дачии и пежа на солидни километри. Всичките други оферти започват от 20 000 лева, толкова колкото струваха базовите версии на чисто новите миниавтомобили преди COVID кризата.
При 10-годишните употребявани возила ситуацията е същата, само че цените започват от 10 хиляди лева нагоре. Масово офертите за автомобилите на тази възраст всъщност започват от 13 хиляди лева за модели от малкия клас като Citroen C3, Skoda Fabia и Nissan Micra.
Високите цени на употребяваните автомобили в България, които според някои търговци са скочили с цели 50 процента за последните 2 години, се дължат и на ограничения внос. Дефицитът е заради поскъпването на возилата на старо в Западна Европа, а и по-голямото търсене там. По-голямата част от употребяваните автомобили, които стоят пред автокъщите в Германия, Швейцария, Франция, Нидерландия и Белгия са непродаваеми, защото са много скъпи за нашия стандарт.
У нас идват предимно ударени автомобили и такива с дефекти. След като се оправят обаче от българските тенекеджии и автомонтьори, повечето от тях се връщат обратно на Запад, предимно в Италия, където се препродават на по-високи цени, отколкото могат да се вземат в България, и в повечето случаи с превъртян километраж.
В Германия (най-големия пазар на коли втора ръка в Европа) изчислиха, че тази година за всички модели увеличението на цената е 19% спрямо предходната. Това е резултатът от текущия индекс на цените на употребяваните автомобили (AGPI) на AutoScout24. Годишната средна цена на возила на старо в Германия са впечатляващите 27 497 евро, абсолютен рекорд.
Една от основните причини за значителното увеличение на цените на пазара на употребявани автомобили е и по-ниското предлагане. Обявите за продажба на дизелови автомобили през тази година са паднали с 23 процента, а за тези с бензинови двигатели с 27 на сто. 39 процента по-малко е предлагането спрямо 2021-а на електрически коли, 23 процента на хибридни превозни средства.
Цените на употребяваните автомобили са най-високи за всички времена и вероятно скоро ще паднат, прогнозираха обаче от финансовия отдел на Volkswagen.
Финансовият директор на германския автомобилен гигант Франк Фидлер дори е на мнение, че цените вече бавно падат, тъй като хората очакват рецесия и са по-предпазливи с харченето на парите. Според специалисти роля за спирането на покачването на цените на употребяваните автомобили ще изиграе и краят на периода на евтините кредити.
И друг пример- преди в мобилето можеше да се намери таралястник за временно ползване на цена до 1к, сега вече тези коли ги няма.
Така че вината не е само в нашите джамбази, а трендът е в цяла Европа.
Такива боклуци и при Бай Тошо даже нямаше ...
Гладна кокошка просо сънува.
Ханс идващ на почивка в Слънчев бряг,с учудване позна Audi-to си на паркинга,на хотела,което беше оставил преди 15 години за скраб в Германия........това е....
Ганьо ако имаше лесно щеше и в кенефа да ходи с кола
Да не говорим,че в БГ се продават коли които са за брак в всяка една нормална държава,да може Ганьо да се трепе,англичанина и германеца малко от малко имат мозък,не само тарикатлъци
Двигателя е консуматив и се сменя на 150 хил. километра. Автоматичните скоростни кутии са ужас, то който си вземе такава кола нова като си навърти километрите да си я кара за скрап, То като ще купуваш новдвигател за 15 хил. лева и ремонт на скоростна кутия за 10 хил, ми вземети си нова, поне знаете, че в гаранията ви я оправя некадърния счетоводител на производителя. Защото, ао не знаете, колите вече се мислят от счетоводители, не от инженери.