Залог за над 25 млн. лв. в основата на скандала между „Алма Тур Флай” и „България Еър”
„Алма Тур Флай“ отдавна има финансови затруднения, стана ясно покрай скандала с руските групи на летище Бургас. Справка в системата АПИС показва, че още на 25 август 2010 година е сключен договор за особен залог на предприятие между фирмата за чартърни полети и „България Еър“. Излиза, че цялото дружество „Алма Тур Флай“, което дъщерно на „Алма Тур БГ”, е заложено в полза на „България еър“ срещу повече от 18 милиона щатски долара и над 2 милиона евро. Активите обаче, които са обект на договор, са крайно оскъдни – това са текущите и бъдещите вземанията на „Алма тур флай“ , най-вече от руски контрагенти за около 3 милиона лева. Задълженията на чартърната компания са близо 2 милиона лева.
Финансов анализ от същата година показва, че състоянието на компанията е тревожно. Собственият капитал на дружеството е с минус отпред, т.е фирмата е затънала в задължения.
С договор за залог е и фирмата майка – „Алма Тур - БГ”. Дружеството е заложено в полза на Уникредит Булбанк АД и ЦКБ. Там сумите също са колосални. Двете финансови институции са кредитирали туроператора с близо 14 милиона евро. Договорът е заверен от нотариус на 10 август миналата година. Парите са за изграждането на хотел „Тамплиер” в Банско. Последният транш на банките е трябвало да постъпи по сметките на „Алма Тур - БГ” на 20-ти януари 2011 година, показва още договорът за залог между двете страни. Последната вноска според него „Алма Тур БГ” трябва да погаси на 20 ноември 2011 година.
Според представители на туристическия бранш двете свързани дружества са изцяло в батака. Тепърва ще се види ефектът на доминото от изпадналите в затруднения фирми. „Алма Тур БГ” дължи милиони левове на хотелиери за почивките, които собствениците са продали. Най-потърпевши ще са собствениците на хотели по цялото Черноморие, чиито вземания могат да се окажат несъбираеми, ако фирмата фалира.
Интересен е фактът, че главният представител за нашия регион на „Алма Тур” Мария Михалева е и изпълнителен директор на друго буксуващо дружество - „Слънчев бряг” АД, в което държавата притежава 75%.
Цяла Европа, че даже и Азия, разбра за качеството на българския туризъм!