Най-великият жив филмов режисьор става на 80 години
Мартин Скорсезе става на 80 години. „Жестоки улици“, „Шофьор на такси“, „Разяреният бик“, „Добри момчета“, „Казино“, „Бандите на Ню Йорк“, „Авиаторът“, „Вълкът от Уолстрийт“... много са аргументите в полза на тезата, че именно той е най-великият жив филмов режисьор. Но майсторът няма намерение да почива удобно върху репутацията си – в момента работи върху нова мегапродукция с Леонардо Ди Каприо и Робърт Де Ниро, озаглавена Killers of the Flower Moon, пише вестник Труд.
С годините проектите му стават по-скъпи, по-сложни, по-грандиозни. След като получи 160 милиона долара от „Нетфликс” за гангстерския си епос „Ирландецът”, големият творец получи 200 милиона долара от „Епъл“ за новия си филм.
Нисичкият американски гений с италиански произход има кариера, която е каталог на качественото кино. От началото на 70-те години той изследва мъжеството, насилието, католицизма и историческите събития, оформили американския културен пейзаж. Неговият творчески отпечатък е несравним, но е вдъхновил хиляди кинаджии от целия свят. Скорсезе е майстор на мрачните психологически портрети и мащабните фрески. Има усет за епоса и интимното. Дирижира и естетизира древните нагони и импулси, превръща суровото физическо насилие в отправна точка за художествено осмисляне на обществените процеси и човешката природа. Прави безкомпромисно кино и не се съобразява с комерсиалните конюнктури, с доминиращата комиксова мания и инфантилизацията на културните продукти, пише вестник Труд.
И винаги е бил ангажиран с каузата киното да бъде преживяване за голямото платно. Преди няколко години представи „Ирландецът” и показа, че не желае монументалният му 208-минутен епос за американската мафия и нейните връзки със легендарния профсъюзен бос Джими Хофа да бъде пропилян на малки екрани.
„Бих посъветвал всеки, който иска да гледа повечето ми филми - или повечето филми изобщо - моля ви, моля ви не ги гледайте на телефон. Може би на таблет, но нека е голям таблет”, каза майсторът на мъжкото кино.
Филмът с Робърт Де Ниро, Ал Пачино, Джо Пеши и Харви Кайтел е мащабен, епичен, многопластов и действително е създаден за възможно най-големия екран и най-пълноценното екранно преживяване. Но зрителските навици се променят, особено сред младите. Много хора реагираха на молбата на Скорсезе със снимки в социалните мрежи, на които се вижда как са си пуснали „Ирландецът” на телефони и дори на екранчето на смартчасовник. Което е страшно тъжно и доказва тезата на Скорсезе, че истинското кино е в криза.
Наскоро той разобличи и безумно елементарните и невдъхновени супергеройски комиксови продукти като антикино и правилно ги оприличи на „тематични паркове”, които имат малко общо с филмовото изкуство.
Преди това той пусна и един от най-личните си филми - „Мълчание”. Творбата бе епохална костюмна драма по изключително успешния роман на Шусаку Ендо. Това е историята на млад йезуитски свещеник (Андрю Гарфийлд), който отива в Япония през XVII век, за да помогне на местната църква и да разбере дали са верни слуховете, че неговият ментор отец Ферейра (Лиъм Нийсън) е извършил вероотстъпничество.
За разлика от други титани на неговото златно поколение като Франсис Форд Копола и Оливър Стоун, Скорсезе продължава да поддържа върховно ниво и да демонстрира на младите си имитатори как точно се прави филм. „От другата страна” и „Вълкът от Уолстрийт” вече са модерни класики и вълнуващи учебници по кино - енергията и техническото превъзходство на тези визуално пленителни произведения са ненадминати и непосилни дори за най-амбициозните по-млади звезди на режисьорската професия.
Влиянието на Скорсезе остава огромно. Дори в стерилната и политически коректна среда на идеологически догми и гротескна омраза към „старите бели мъже”, Скорсезе е недостижим титан на „великата илюзия” и подвижните картини. Вече половин век той прави истинско кино, което отлежава като най-превъзходното и опияняващо сетивата вино.
Събира Леонардо Ди Каприо и Робърт Де Ниро
За „Ирландецът” Скорсезе събра на екрана „четиримата конника на екранния апокалипсис” - Робърт Де Ниро, Ал Пачино, Джо Пеши и Харви Кайтел. Това беше и първата му колаборация с Пачино. За новия си филм Killers of the Flower Moon режисьорът събира Робърт Де Ниро и Леонардо ди Каприо. С Де Ниро премина първата половина от шеметната кариера на Скорсезе, а в последните две десетилетия той работи редовно с Лео Ди Каприо.
Добави Коментар